تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
سرپرست معاونت عمرانی استانداری مازندران:

تایید نهایی ساخت ۲۵ هزار مسکن نهضت ملی مازندران

‌احمد توکلی گفت: حدود ۲۵ هزار مسکن نهضت ملی در استان در مرحله تایید نهایی و معرفی به بانک برای افتتاح حساب جهت دریافت تسهیلات قرار دارند.
کد خبر: ۷۱۶۸۶

به گزارش معاصر، از دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران، ‌احمد توکلی، افزود :‌ از مجموع چهار میلیون واحد مسکن تعهد دولت برای دوره چهارساله، سهم مازندران در طرح نهضت ملی مسکن بیش از ۱۵۵ هزار واحد مسکونی است.

وی با ابراز رضایت از عملکرد خوب بانک مسکن استان مازندران در این بخش ادامه داد ‌:‌ موفقیت در انجام و اجرای این طرح ملی نتیجه تلاش و همراهی نهادها و ارگان های مرتبط از جمله بانک است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران زمین مورد نیاز مازندران برای طرح نهضت ملی مسکن را یک هزار و ۵۴۰ هکتار اعلام کرد و گفت : تاکنون ۱۳۲ هکتار زمین در شهرستان‌های استان تامین شد و مابقی نیز در حال شناسایی است.

وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مازندران چهار شهرک مسکونی نیز در حال تصویب است، افزود: با توجه به وسعت حدود ۶۳۰ هکتاری این شهرک ها اخذ این مصوبه می تواند که کمک زیادی به شتاب اجرایی طرح در استان کند.

توکلی تعداد واحدهای مسکونی در مرحله تغییر کاربری و صدور پروانه را بیش از ۱۳ هزار واحد اعلام کرد و ادامه داد: هم اکنون در سامانه نهضت ملی مسکن ۹ هزار و ۳۴۱ واحد تعریف و پروانه بیش از چهار هزار ۳۰۰ واحد صادر شد.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ واحد مسکن مازندران از این طرح در مرحله نازک کاری و ۳۶۴ واحد در مرحله سفت کاری قرار دارد، گفت: در بیش از یک هزار واحد نیز عملیات اسکلت پایان یافت و فونداسیون ۲ هزار و ۱۶ واحد نیز به اتمام رسید.

توکلی از واگذاری پنج هزار و ۵۱۷ واحد زمین به متقاضیان واجد شرایط در طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت خبر داد و گفت: از این تعداد پنج هزار و ۳۹۳ واحد به طرح نهضت ملی مسکن و ۱۲۴ واحد به طرح جوانی جمعیت استان واگذار شده است.

وی به اقدامات انجام شده برای ساماندهی مشاوران املاک در مازندران اشاره و خاطرنشان کرد:‌ سه هزار و ۱۴۵ مشاورین املاک بازرسی و ۱۴۰ واحد متخلف پلمب شد.

در مازندران ۲۱ هزار واحد مشاور املاک فعال است که ۶۵۳ واحد فاقد مجوز هستند.

در طرح نهضت ملی مسکن مقرر شده سالانه یک میلیون مسکن ساخته شود که ۲۰۰ هزار واحد آن مربوط به روستاها بوده و ۸۰۰ هزار واحد دیگر در شهرها احداث خواهد شد. آمار ثبت‌نامی‌ها و استقبال مردم برای برخورداری از مزیت‌هایی این طرح هم به وضوح هدفگذاری درست دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

در این چارچوب توسعه افقی شهرها به‌ویژه در شهرهایی که دارای زمین کافی باشند، اولویت اصلی دولت در اجرای نهضت ملی مسکن است؛ اگرچه عده‌ای در ابتدا با عینک بدبینی به این طرح نگاه کردند اما اقدام‌های انجام شده نشان داد که عملی ساختن چنین ایده‌ای نه تنها دور از ذهن نیست بلکه در آینده به عنوان یکی از بهترین و مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم به یادگار خواهد ماند.

در این طرح، زمین‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری به همراه تسهیلات در اختیار مردم قرار داده می‌شود و آنها باید در مدت یک سال و نیم به صورت ویلایی در این اراضی ساخت‌وساز کنند.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت درشهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن (نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد

سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز