تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
رییس فراکسیون راهبردی مجلس:

وعده مسکن دولت ۵ هزار میلیارد تومان

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی گفت: دولت ساخت سالانه یک میلیون مسکن را هدف‌گذاری کرده که ساخت ۴ میلیون واحد در ۴ سال به ۵ هزار همت پول نیاز دارد که این رقم دو برابر بودجه عمومی کشور است.
کد خبر: ۷۱۷۱۴

به گزارش معاصر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاج‌الدینی در همایش راهبردهای اقتصاد مسکن، انبوه‌ساری و معماری پایدار اظهار داشت: امروز که همه تلاش‌ها بر این است که موضوع مسکن به عنوان نیاز اصلی مردم را تامین کنیم، در منطقه‌ای در دنیا خانه مردم بر سر آنها ویران می‌شود و فلسطینیان که ٧۵ سال است از خانه خود رانده شده‌اند در مقام دفاع مسلم از حقوق خود برخاستند. اما جواب آنها بمب‌های ١٠ تنی بود که طبق اذعان خود اسراییل در این چند روز اخیر، ۴ هزار تن بمبی در محدوده کوچک نوار غزه ریختند و چقدر کودک مظلوم و غیر نظامی به شهادت رسیدند.

وی با بیان اینکه مسکن موضوع اصلی نظام ما است و در قانون اصول متعددی در بر این موضوع تاکید کرده که تمام ایرانی‌ها باید خانه‌دار شوند، گفت: یکی از موضوعاتی که پا به پای انقلاب پیش رفت، مسکن بوده و از همان ابتدا بنیاد مسکن برای تامین مسکن محرومان تاسیس شد و خدماتی در طول این سالها داشته است . در سالهای اول انقلاب تقسیم مسکن بین آحاد مردم آغاز شد و ابتدا از ارایه زمین به خانواده‌های ١٠ نفره شروع شد و در سراسر کشور زمین به مردم توزیع می‌شد و هرچه جلوتر می‌‍رفتیم طرح‌های جدید ارایه می‌شد.

رییس فراکسیون راهبردی مجلس تاکید کرد: امروز به 5 میلیون واحد مسکونی در کشور نیاز داریم و همچنین  باید ١١ میلیون واحد مسکونی در حاشیه نشینی بازسازی شود و در روستاها هم بیش از سه میلیون واحد مسکونی  نیاز به مقاوم سازی دارد.

میرتاج‌الدینی با بیان اینکه مسأله اصلی در حوزه مسکن، تامین مالی است، اظهار داشت: آن زمان که ساخت مسکن  مهر  آغاز شد دربار تورم آفرینی این پروژه صحبت می‌شد بوده اما به هر حال ۴٠ هزار میلیارد تومان برای این پروژه تامین مالی شد که رقم کلانی بود و  در دولت وقت ۵٠ درصد از هدف‌گذاری درباره مسکن به اجرا رسید  و ساخت مابقی مسکن مهر به دولت‌های بعدی واگذار شد و الان هم این پروژه تکمیل نشده است.

وی گفت: این دولت ساخت سالانه یک میلیون مسکن را هدف‌گذاری کرده که ساخت ۴ میلیون واحد درسال ۴ سال به ۵ هزار همت پول نیاز دارد که این رقم دو برابر بودجه عمومی کشور است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مهمترین مسأله در حوزه مسکن موضوع تامین مالی بوده و روشن است که به صورت عادی نمی‌توان به این رقم‌ها رسید، گفت: رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی مسکن موافقت کرده‌اند که قدم اثرگذاری در تحقق برنامه‌های مسکنی خواهد بود.

وی ادامه داد: بر صنعتی‌سازی مسکن در کشور به منظور کاهش زمان ساخت و ساز‌ها تاکید داریم. از این رو، یکی از موضوعات مهم در برنامه هفتم سهم ١۵ درصدی صنعتی سازی در مسکن است. همچنین حذف قوانین غیر ضروری در مسکن یکی از برنامه‌های مجلس و دولت است.

تاج‌الدینی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا مسکن کالای سرمایه‌ای نیست و تنها در ایران به مسکن نگاه سرمایه‌ای می‌شود، گفت: ۴ میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته شده اما مردم توان خرید آن را ندارند و این واحدها برای سرمایه گذاری ساخته شده‌اند.

وی با اشاره به برنامه مهم در برنامه هفتم توسعه در بخش مسکن تاکید کرد: هدف‌گذاری دسترسی ١٢ سال به مسکن از موضوعات مهم در برنامه هفتم است در حال حاضر مدت زمان دسترسی به مسکن  در ایران ٢٠ سال است، در حالی که در کشورهایی یک سال است. همچنین اصلاح واحد‌های ناپایدار در بافت فرسوده از دیگر برنامه هفتم توسعه است. احداث مسکن حمایتی شهری به ٣٠٠ هزار واحد ، احداث مسکن روستایی تا ٢٠٠ هزار و نوسازی ١٠٠ هزار بافت فرسوده و ساخت ۴٠٠ هزار واحد در سایر بخش‌ها از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده در برنامه هفتم است که ساخت مسکن در سال در مجموع به یک میلیون واحد می‌رسد.

انتهای پیام
منبع: ایلنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : مسکن راهبردی دولت
ارسال نظر

آخرین اخبار روز