تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۲۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲

پیش بینی کاهش تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ توسط آژانس بین‌المللی انرژی

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه مدت انرژی خود پیش‌بینی برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی را کاهش داد.
کد خبر: ۷۱۷۱۷

به گزارش خبرگزاری معاصر، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) روز پنجشنبه (۲۰ مهرماه) پیش‌بینی خود را برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ کاهش داد و تأکید کرد که شرایط  اقتصاد جهانی و پیشرفت در بهره‌وری انرژی بر مصرف تأثیر می‌گذارد.

بر اساس گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ میلادی ۸۸۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد که نسبت به برآورد پیشین روزانه یک میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد

این نهاد پیش‌بینی خود برای تقاضای نفت در سال ۲۰۲۳ میلادی را از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رساند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) از سال ۲۰۲۲ برای حمایت از قیمت‌ها، عرضه خود را کاهش دادند.

پس از تصمیم عربستان و روسیه برای تمدید کاهش عرضه داوطلبانه نفت در مجموع روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه‌ای تا پایان سال جاری میلادی، قیمت نفت خام شاخص برنت به بالاترین حد در ۱۰ ماه گذشته رسید.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که اگر کاهش اضافه اوپک‌پلاس در ژانویه برطرف شود، شرایط تعادل ممکن است به مازاد تغییر کند، که تا حدودی به پر کردن ذخیره‌سازی‌های تخلیه شده کمک می‌کند.

اگرچه روسیه متعهد شد صادرات نفت خام خود را تا پایان سال ۲۰۲۳ کاهش دهد، اما بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی، کل صادرات روزانه نفت خام و فرآورده‌های نفتی این کشور در ماه سپتامبر با ۴۶۰ هزار بشکه افزایش به ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه رسید که روزانه ۲۵۰ هزار بشکه  این افزایش مربوط به نفت خام بوده است.

جهش صادرات نشان می‌دهد تلاش‌های غرب برای کاهش صادرات و درآمدهای نفت و گاز روسیه در پی تنش‌های مسکو-کی‌یف ناموفق بوده است، آژانس بین‌المللی انرژی پارسال پیش‌بینی کرد که تحریم‌های شدید غرب منجر به سقوط صادرات انرژی روسیه می‌شود.

وخامت اوضاع اقتصادی، ریسک ژئوپلیتیکی

قیمت نفت هفته گذشته به‌دلیل تیره شدن چشم‌انداز اقتصادی که باعث تشدید ترس از کندتر شدن روند رشد تقاضا شد و نگرانی‌های عرضه را تحت الشعاع قرار داد، با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شد.

اما قیمت‌ها در اوایل این هفته پس از تنش‌ها در خاورمیانه افزایش یافت و باعث نگرانی‌ها درباره احتمال گسترده‌تر شدن درگیری‌های نظامی بین حماس و رژیم صهیونیستی و احتمال تشدید کمبود عرضه شد.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی با بیان اینکه تنش‌ها در خاورمیانه تاکنون هیچ تأثیر مستقیمی بر عرضه‌ها نداشته است، اعلام کرد که آماده است در صورت نیاز برای اطمینان از عرضه کافی اقدام کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: در حالی که سال ۲۰۲۴ آغاز می‌شود، شرایط نرخ بهره بالا در اقتصادهای کلیدی غربی با هدف کاهش تورم و در نتیجه بالا رفتن ارزش دلار آمریکا، تقاضای نفت را در بازارهای نوظهور کم‌درآمد مانند نیجریه، پاکستان و مصر کاهش می‌دهد.

با این حال، تاکنون، مصرف کنندگان عمده نفت، به‌ویژه چین، هند و برزیل، همچنان شاهد رشد قابل‌توجه تقاضا هستند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز