تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰
مدیرعامل صندوق ملی مسکن :

تأمین ۲۰همت منابع صندوق ملی مسکن

محمدرضا مهدیار اسماعیلی درباره تأمین ۲۰هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق تهاتر نفت گفت: بانکها برای دو سال اجرای قانون جهش تولید مسکن باید ۱۴۰هزار میلیارد تومان جریمه پرداخت کنند.
کد خبر: ۷۱۸۰۱

به گزارش معاصر، محمدرضا مهدیار اسماعیلی در نشست خبری با بیان این‌که یکی از اهداف صندوق ملی مسکن تسهیل ساخت‌وساز پروژه‌های نهضت ملی مسکن است، اظهار کرد: از ابتدای شکل‌گیری صندوق تا الان موجودی صندوق ملی مسکن 12850 میلیارد تومان بوده که از این رقم6630 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی با اشاره به جریمه بانک های متخلف بر اساس قانون جهش تولید مسکن، افزود:  بابت عدم همراهی بانک‌ها با نهضت ملی مسکن و نپرداختن تسهیلات 49 همت برای سال 1400 جریمه مربوطه بوده که وصولی آن در سال 1401 بوده است. برای سال 1401 نیز جریمه 91 همت بوده که امسال وصول خواهد شد. بانکها برای دو سال اجرای قانون جهش تولید مسکن باید 140 هزار میلیارد تومان جریمه پرداخت کنند.

وی ادامه داد: تاکنون 70 همت برگه تشخیص از سوی سازمان امور مالیاتی برای بانک های متخلف صادر شده و از این سازمان می خواهیم با همان دقتی که از درآمدهای 20 میلیون تومانی مالیات دریافت می شود از درآمدهای 20 هزار میلیارد تومان نیز مالیات دریافت شود.

وی  از واریز 2 میلیارد دلار منابع صندوق توسعه ملی به صندوق ملی مسکن خبر داد و گفت: رقم ریالی این منابع حدود 80 هزار میلیارد تومان خواهد بود که صرف پروژه های نهضت ملی مسکن می شود. از صندوق توسعه ملی می خواهیم اولویت آنها حل مسائل کشور باشد.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن مبنی بر این که از محل تهاتر نفت تامین منابع مالی برای صندوق اجرایی شده است، اضافه کرد: طبق قانون در سال‌1401 برای تهاتر نقت 20 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که با توجه به مصوبات اخیر این موضوع به امسال منتقل شده تا صندوق بتوانیم در سال جاری از این منابع بهره مند شود.

اسماعیلی بیان کرد: وزارت نفت برای تسهیل فروش نفت و عملیات عمرانی کشور علاوه بر فروش معمول منابع نفت، ااین مکان را اضافه کرد تا دستگاه ها با حواله نفتی بتوانند برخی از مسائل و مشکلات خود را برطرف کنند.

مدیرعامل صندوق ملی مسکن با بیان اینکه اولویت ما در نهضت ملی مسکن بکارگیری پیمانکاران داخلی برای ساخت نهضت ملی مسکن است، گفت: در عین حال اگر نیاز به ورود فناوری های جدید ساخت و ساز باشد از توان شرکت های خارجی استفاده خواهیم کرد.

اسماعیلی ادامه داد: در این راستا در حال مذاکره با حدود 10 شرکت خارجی اروپایی و آسیایی هستیم.

اسماعیلی اواخر تیرماه امسال با بیان این‌که روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن با تزریق 100 هزار میلیارد تومان اعتبار به صندوق ملی مسکن سرعت می‌گیرد، گفته بود:‌ این اعتبار از طریق مجاری پیش بینی شده در قانون جهش تولید مسکن برای واریز به این صندوق به عنوان تامین کننده مالی انحصاری بخش مسکن تامین می‌شود. این میزان اعتبار از محل بازگشت وام‌های مسکن مهر، واریزی سازمان ملی زمین و مسکن و تملک زمین تامین شده است.

وی افزود: سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون به حساب صندوق ملی مسکن مبلغ 433 میلیارد تومان واریز کرده است که با تسریع فرآیند واریز وجوه پیش بینی شده از این سازمان، امکان حمایت بیشتر این صندوق از پروژه‌های نیمه تمام مسکن مهر و عملیات آماده‌سازی طرح نهضت ملی مسکن فراهم می‌شود.

رئیس هیئت عامل صندوق ملی مسکن اضافه کرد: در انتظار واریز 59 هزار میلیارد تومان تکلیف بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی به حساب صندوق هستیم که امکان حمایت از خانوار‌های کم درآمد از جمله ارائه تضمین‌های لازم جهت دریافت تسهیلات از سامانه بانکی برای ایشان فراهم می‌شود.

مهدیار‌اسماعیلی تصریح کرد: با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور تا کنون 12 هزار و 900 میلیارد تومان از این محل اخذ و به خزانه واریز شده است که با حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور و واریز به موقع به حساب صندوق ملی مسکن برای مسکن حمایتی از قبیل مسکن خانوار‌های کم درآمد و پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی مددجویان، معلولان، ایثارگران  هزینه خواهد شد.

وی یادآور شد: از محل منابع پیش‌بینی شده در قانون بودجه امسال نیز 28 هزار و 500 میلیارد تومان به منظور تقویت توان حمایتی بخش مسکن به صندوق ملی مسکن ابلاغ اعتبار شده است.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز