تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

فرارسیدن بهار همکاری انرژی ایران و بلاروس در خزان تحریم‌ها

وزیر نفت دولت سیزدهم یک گام دیگر برای توسعه دیپلماسی انرژی برداشت و با سفر به بلاروس فصلی نو از توسعه روابط اقتصادی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با این کشور گشود.
کد خبر: ۷۱۹۲۵

به گزارش خبرگزاری معاصر، سیاست تحریمی کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل اقتضا می‌کند که اشتراکات بیشتر و راهکارهای دوجانبه افزون‌تری برای غلبه بر تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی ایجاد شود که این موضوع مهم به‌طور جدی در دستور کار دولتمردان ایرانی در این سفر قرار دارد.

یکی از کشورهایی که بسته‌های تحریمی بین‌المللی علیه مقام‌ها، نهادها و نیز مؤسسه‌های مالی، بانکی و اقتصادی بر آن تحمیل شد، بلاروس است که هم‌زمان با تنگناهای اقتصادی و انزوای سیاسی، تغییراتی در سیاست خارجی به‌وجود آورده و نسبت به توسعه روابط با تهران در جنبه‌های سیاسی و اقتصادی مشتاق‌تر از گذشته است.

در این زمینه، افزایش حجم سفرهای مقام‌های بلاروسی به تهران از قبیل سفر رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر این کشور به همراه ۶ وزیر و معاونان وزیر و چند رئیس کارگروه دولتی و نهادهای ذی‌ربط سیاسی و اقتصادی و رئیس کنسرسیوم نفت بلاروس در کنار سفر اخیر معاون رئیس‌جمهوری و وزیر نفت کشورمان به این کشور قابل‌تأمل و ارزیابی است که می‌تواند زمینه‌ساز تعاملات بیشتر در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی باشد.

موضوعی که جواد اوجی، وزیر نفت پس از بازگشت از سفر یک‌روزه و فشرده به بلاروس که روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه با همراهی محمد مخبر، معاون رئیس‌جمهوری و به دعوت رسمی مقام‌های عالی این کشور انجام شد، به آن اشاره و اظهار کرد: تفاهم‌نامه مطلوبی بین تهران و میسنک برای فعال‌ شدن توان‌بخش خصوصی و سازندگان ایرانی در بلاروس امضا شد که به‌زودی قرار است بخشی از آن به قرارداد تبدیل شود.

وزیر نفت با اشاره به ظرفیت‌های ایران و بلاروس و رویارویی هر دو کشور با تحریم‌ها گفت: درسفر یک‌روزه به بلاروس با حضور آقای مخبر، درباره نشست‌های مشترکی که در چهار، پنج ماه گذشته داشتیم جمع‌بندی و در زمینه تأمین قطعات و تجهیزات پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها و توسعه میدان‌ها توافق‌هایی انجام شد.

اوجی حضور پیمانکاران و سازندگان توانمند ایرانی در زمینه‌هایی مانند احیای ظرفیت پالایشگاه‌های نفت بلاروس، صادرات محصولات پتروشیمی به این کشور، صدور خدمات فنی و مهندسی، تهاتر کالا با کالا را از دیگر موارد مذاکره‌شده طی سفر یک‌روزه به مینسک برشمرد.

فرارسیدن بهار همکاری انرژی ایران و بلاروس در خزان تحریم‌ها

امضای سند همکاری‌های نفتی ایران و بلاروس در جهت تقویت روابط انرژی

در این سفر یک‌روزه، اوجی و آندری ریباکوف، مدیرعامل شرکت دولتی «بل‌نفت‌خیم» بلاروس، در زمینه صدور خدمات فنی مهندسی نفت، محصولات پتروشیمی و تهاتر، سند همکاری امضا کردند.

در این تفاهم‌نامه همکاری که روز سه‌شنبه، ۲۵ مهرماه در حاشیه دیدار معاون اول رئیس‌جمهوری با رومان گولاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس در شهر مینسک امضا شد، درباره صادرات خدمات فنی‌ و مهندسی تجهیزات نفت، محصولات پتروشیمی مورد نیاز بلاروس، ایجاد همکاری‌ها در زمینه‌های مربوط به فناوری و تهاتر گفت‌وگو شد که در آینده نزدیک این تفاهم‌نامه اجرایی می‌شود.

افزایش سطح مبادلات تجاری و اقتصادی ایران - بلاروس به یک میلیارد دلار در سال

در جریان این سفر، مخبر در دیدار با نخست‌وزیر بلاروس با بیان اینکه ارتقای روابط سیاسی طی دو سال گذشته باید به منافع اقتصادی و تجاری دو دولت - ملت منجر شود، گفت: می‌توان سطح مبادلات تجاری و اقتصادی را به یک میلیارد دلار در سال افزایش داد.

معاون اول رئیس‌جمهوری روابط و مواضع دو کشور در نهادهای بین‌المللی و در قبال مسائل منطقه‌ای را مشترک و بسیار به هم نزدیک دانست و بر لزوم‌ یافتن اشتراکات و راهکارهای دوجانبه برای تقویت مناسبات اقتصادی در شرایط تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی تأکید کرد.

وی گفت: ما همیشه دنبال رفع تحریم‌ها بوده‌ایم، اما کشور را نیز بدون توجه به تحریم‌ها اداره کردیم و جمهوری اسلامی ایران توانسته است به پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های علمی، تکنولوژیکی، صنعتی و نفت و گاز دست یابد.

معاون اول رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های بالای همکاری بین ایران و بلاروس اظهار کرد: ایران و بلاروس می‌توانند نیازهای متقابل خود را تأمین کنند.

نخست‌وزیر بلاروس نیز در این نشست خبری به 30 سالگی روابط دو کشور اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری با اقتصاد قوی، پیشرو و دارای ظرفیت‌ها و منابع غنی با وجود تحریم‌ها راه موفقی برای توسعه اقتصادی به‌ویژه در حوزه فناوری‌های پیشرفته طی کرده است.

وی تأکید کرد: بلاروس هم صنعت پیشرفته‌ای به‌ویژه در حوزه کشاورزی دارد و آماده انتقال این فناوری به ایران هستیم که این گسترش و تقویت روابط می‌تواند استقلال اقتصادی دو کشور را تضمین کند. گلاوچنکو گفت: همکاری‌های ایران و بلاروس در دو سال گذشته در سطوح مختلف افزایش قابل‌توجهی داشته است که گردش کالا بین دو کشور در یک سال گذشته سه برابر شده است.

 

تاکید بر تشکیل کارگروه تخصصی مشترک نفتی ایران و بلاروس

تشکیل کارگروه تخصصی مشترک در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی ایران و بلاروس از دیگر برنامه‌های سفر یک‌روزه اوجی به این کشور بود که در پی تفاهم احمد اسدزاده معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با آندری ریباکوف مدیرعامل شرکت «بل‌نفت‌خیم» بلاروس مورد تأکید قرار گرفت.

اسدزاده درباره تشکیل این کارگروه توضیح داد: دو طرف تفاهم کردند کارگروه تخصصی مشترکی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی بین دو کشور ایجاد شود، ضمن اینکه درباره محورهای همکاری دوجانبه بالقوه در صنعت نفت بحث و تبادل‌نظر شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز