تهران ۲۰.۶۷° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۱.۷۹°
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۷
سفر زاکانی به چین:

خرید واگن مترو از چین توسط دولت قراردادی که هفت سال معطل مانده بود

به جریان افتادن قرارداد هفت سال بر زمین مانده ساخت ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران، افزایش ۲۵ درصدی تعداد واگن‌های این قرارداد و کاهش زمان تحویل آنها بخشی از دستاوردهای سفر شهردار تهران به چین است
کد خبر: ۷۱۹۸۱

 

به گزارش معاصر، علیرضا زاکانی که اواخر هفته گذشته برای شرکت در سومین اجلاس کلانشهرهای «راه ابریشم» به چین سفر کرده با بیان اینکه براساس قانون قرار بود یک هزار و ۵۰ دستگاه از ۲ هزار دستگاه واگنی که در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران شود، گفت: خدا را شاکریم که امروز موفق شدیم قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن برای متروی تهران را که از هفت سال پیش معطل مانده بود، عملیاتی کنیم.

وی ادامه داد: توفیقات بسیار زیاد دیگری نیز در این سفر حاصل شد که از جمله اینکه با ۲۵ درصد افزایش این قرارداد، تعداد واگن‌ها به ۷۹۱ دستگاه رسید.

زاکانی تاکید کرد: در مرحله دوم نیز برای ۲۵۹ واگن دیگر با طرف چینی تفاهم کلی صورت گرفت که به این ترتیب می‌توان امیدوار بود که قدرالسهم تهران آنچه که در برنامه ششم مقرر شده بود یعنی یک هزار و ۵۰ دستگاه تکمیل می‌شود.

شهردار پایتخت درباره مدت زمان این قرارداد هم گفت: راه برای تامین این تعداد واگن برای شهر تهران تا پنج سال آینده فراهم و از سوی دیگر قرارداد تهیه و تامین ۱۱۳ دستگاه واگن نیز با مجموعه‌های داخلی منعقد شده که امیدواریم با اضافه شدن این تعداد، میزان واگن‌های جدید شهر تهران به یک هزار و ۱۶۳ دستگاه برسد این یعنی ظرفیت فعلی ناوگان متروی تهران ۲ برابر خواهد شد.

زاکانی توضیح داد: نتیجه دو برابر شدن ظرفیت واگن‌ها، طبیعتا افزایش مطلوبیت سفر با متروی تهران است و امیدواریم به این ترتیب سقف جابجایی مسافر افزایش یابدو در نهایت مهمترین گلوگاه جابجایی مسافر از طریق شبکه زیرزمینی که همانا «کمبود واگن» بود، با اجرایی شدن این قرارداد مرتفع خواهد شد.

شهردار تهران همچنین با تاکید بر اینکه نباید تلاش دولت خدمتگزار را در عملیاتی شدن این قرارداد فراموش کرد، گفت: پیش‌پرداخت قرارداد توسط دولت فراهم و پرداخت شده است.

وی موضوع مهم دیگر این قرارداد را «انتقال تکنولوژی» خواند و اظهار کرد: از همان ابتدا «کیفیت»، «سرعت»، «امنیت» و «انتقال تکنولوژی» در هر قرارداد حوزه حمل‌ونقل مورد تاکید بود از این رو قرارداد جاری ساخت ۷۹۱ دستگاه واگن نیز با انتقال تکنولوژی همراه است.

زاکانی افزود: به این ترتیب قدرالسهم شرکت واگن‌سازی متروی تهران که هم‌اکنون زیر ۳۰ درصد است، به حدود ۵۵ درصد در ساخت هر دستگاه واگن خواهد رسید البته تلاش کردیم بخش‌های مؤثر تکنولوژی ساخت هر واگن به داخل منتقل شود.

 

ورود ایران به باشگاه بوژی‌سازان جهان

زاکانی ادامه داد: با انتقال تکنولوژی توانمندی‌های تولید داخلی تقریبا ۲ برابر شده که مایه افتخاری برای جمهوری اسلامی است.

به گفته وی، در قالب همین قرارداد، ساخت و انتقال تکنولوژی ۸۴۰ دستگاه بوژی نیز عملیاتی خواهد شد و با انتقال تکنولوژی خت بوژی (کِشنده و سیستم تعلیق) ما عملا وارد باشگاه بوژی‌سازان جهان خواهیم شد.

شهردار پایتخت با پرداختن به سومین نکته سوم حائز اهمیت در این قرارداد اضافه کرد: تخفیفی معادل بیش از چهار هزار میلیارد ریال برای انتقال تکنولوژی با مباحثی که صورت گرفت، از طرف چینی اخذ شد و در واقع قیمت کاهش یافت.

زاکانی همچنین یکی از دستاوردهای مهم دیگر این قرارداد را مذاکره درباره «زمان تحویل» واگن‌ها دانست و توضیح داد: پس از بحث و گفت‌وگوی فراوان، طرف چینی پذیرفت تا مدت زمان ۲۳ ماهه پیش‌بینی شده در قرارداد اولیه برای تحویل اولین سری واگن‌ها را به حدود یک‌سال کاهش دهد تا از اواخر سال آینده شاهد ورود اولین سری قطارهای جدید باشیم.

وی افزود: افزایش تعداد واگن‌ها و به تبع آن افزایش ظرفیت جابجایی مسافر مهمترین دستاورد این قرارداد است. ظرف پنج سال آینده تعداد واگن‌های متروی تهران، عملا ۲ برابر خواهد شد و به موازات ظرفیت مسیرهای تونلی هم با توسعه خطوط (خط ۸ تا ۱۱) افزایش خواهد یافت که به این ترتیب اتفاق مبارکی برای شهروندان تهرانی رقم می‌خورد.

انجام تفاهمات برای تولید قطارهای پُرسرعت

شهردار پایتخت در بخش دیگری از سخنانش گفت: تاکید بر قرارداد ۱۱۳ دستگاهی با طرف‌های داخلی نیز باعث خواهد شد تا از حداکثر توان ملی استفاده کرده و شاهد یک جهش تکنولوژی در این راستا باشیم.

وی یادآور شد: به علاوه از خط تولید قطارهای پُرسرعت نیز بازدید کردیم و امیدواریم با تفاهمات صورت‌گرفته و توسعه خطوط پُرسرعت هم نیازهای کشور مرتفع شود و هم سطح رفاه و آسایش شهروندان افزایش یابد؛ البته این تکنولوژی در مسیرهای بین شهری استفاده خواهد شد و امیدوار هستیم در قالب تفاهمات دولت خدمت‌گزار شاهد پیشرفت روزانه کشورمان باشیم.

اجلاس «یک کمربند، یک جاده» روز چهارشنبه هفته‌ای که گذشت با حضور مسوولان بیش از ۱۳۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی در پکن برگزار شد.

در مراسم افتتاحیه شی جین پینگ رییس‌جمهور چین، ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، رییس‌جمهور آرژانتین، رییس‌جمهور اندونزی، رییس‌جمهور قزاقستان، رییس‌جمهور شیلی، رییس‌جمهور کنیا، رییس جمهور ازبکستان، رییس‌جمهور ویتنام، رییس‌جمهور لهستان، سران کشورهای آفریقایی و هیات‌های عالی‌رتبه دیگری از کشورهای دیگر حضور داشتند.

در این اجلاس یک نفر به نمایندگی از هر قاره سخنرانی کرد، علیرضا زاکانی شهردار تهران و محسن بختیار سفیر ایران از جمهوری اسلامی ایران در چین نیز در این اجلاس حضور داشتند.

 

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز