تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
پزشک و متخصص طب ایرانی :

راهکارهایی برای مهار خشم و افسردگی

اخباری که از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنیم تأثیر مستقیمی بر روح و روان ما دارند و گاهی اینقدر حجم اخبار زیاد است که باعث احساس خستگی و خمودگی در ما می‌شود.
کد خبر: ۷۱۹۸۲

به گزارش معاصر، پزشک و متخصص طب ایرانی با بیان اینکه روزانه با حجم زیادی از اطلاعات روبرو می‌شویم که سلامتی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ در عین حال راهکارهای طب ایرانی برای کمک به حفظ سلامت روان از جمله مهار خشم و افسردگی را مطرح کرد.

دکتر مهشید چایچی با بیان اینکه یکی از اثرگذارترین اصول سلامتی در طب ایرانی اعراض نفسانی است که مهم‌ترین آنها خشم، شادی، ترس، هم، غم و خجالت است، گفت: در متون طب ایرانی در مورد تاثیر خوراکی‌ها، ورزش، آب و هوا و برخی عوامل دیگر بر سلامت روح و روان سخن گفته شده اما باید بدانیم که حالات روحی و روانی ما با یک اتفاق یا دریافت یک خبر در لحظه می‌تواند کل سیستم عصبی بدن ما را تحت تأثیر قرار دهد.

وی با بیان اینکه روزانه با حجم زیادی از اطلاعات روبرو می‌شویم که سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، افزود: اخباری که از طریق فضای مجازی دریافت می‌کنیم تأثیر مستقیمی بر روح و روان ما دارند و گاهی اینقدر حجم اخبار زیاد است که باعث احساس خستگی و خمودگی در ما می‌شود.

این پزشک و متخصص طب ایرانی برای کنترل این مسئله، توصیه کرد: بهتر است کسانی که با کوچک‌ترین خبر بد بهم می‌ریزند و خواب‌شان نمی‌برد یا علائم جسمی دیگری پیدا می‌کنند، فضای مجازی و اخبار دریافتی را مدیریت کنند، روزه خبر بگیرند، تنها به دنبال خواندن اخبار بد نباشند و در کنار آن‌ها اخبار امیدبخش را نیز بخوانند و روزانه ساعات طولانی را به خواندن اخبار اختصاص ندهند.

وی افزود: اگر کسی ناخواسته در معرض اخبار بد قرار گرفت با تمرین تنفس طبی به صورت دم و بازدم‌های عمیق و نرمش‌های کششی می‌تواند اثرات اخبار بدن بر بدن را کنترل کند. همچنین ورزش‌هایی مانند شنا و یوگا و تای چی هم برای کاهش اثرات اعراض نفسانی مناسب هستند.

چایچی ادامه داد: در کنار آن می‌توان از تدابیر غذایی طب ایرانی برای تعدیل اعراض نفسانی استفاده کرد. افرادی که دارای مزاج گرم هستند از خوردن زیاد ادویه‌های بسیار گرم مانند زنجبیل، دارچین، فلفل و خردل یا خرمای خشک، مغزیات، سیر و پیاز تند، چای و قهوه و نسکافه و یا خوراکی‌های گرم و چرب و شیرین مانند سوهان و حلوا ارده، شیرینی‌ها و سرخ کردنی‌ها خودداری کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: به این افراد در کنار پرهیزهایی که گفته شد، خوردن خیار، کدو، کاهو، گشنیز، هندوانه و مرکبات، شربت سکنجبین، شربت به لیمو، شربت آلبالو، آب انار ترش و شیرین، ماء الشعیر طبی، آبغوره و سرکه و آبلیموی طبیعی، دوغ و ماست و پنیر تازه، سوپ جو و آش رشته توصیه می‌شود.

وی همچنین درخصوص تدابیر غذایی افرادی که مبتلا به غم و اندوه شدید، افسردگی و وسواس هستند، گفت: این افراد تا حد امکان از خوردن بادنجان، عدس، کلم، قارچ، گوشت گاو و گوشت‌های صنعتی مانند کالباس، سوسیس و همبرگر، ادویه‌های بسیار گرم مانند زنجبیل، دارچین، فلفل و خردل خودداری کنند و در عوض، خوردن فالوده سیب و گلاب، گوشت گوسفند، زرده تخم مرغ نیم برشت (عسلی)، شیر، فرنی، شیر برنج، سوپ جو و آش رشته، شیربادام، دمنوش به، دمنوش گیاه به لیمو، شربت گلاب با اندکی زعفران توصیه می‌شود.

این پزشک و متخصص طب ایرانی اظهار کرد: بوییدن و نوشیدن گلاب، بوییدن و خوردن سیب به ویژه سیب گلاب، دمنوش به، شربت تخم بالنگو با گلاب و زعفران، بوییدن اسطوخدوس و نوشیدن دم‌کرده آن (برای سرد مزاج‌ها) و بویین پرتقال و نوشیدن آب تازه آن (برای گرم مزاج‌ها) از مفرحات سودمندی هستند که اعراض نفسانی را تعدیل می‌کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت، وی در پایان گفت: داشتن خواب خوب و کافی در زمان مناسب (حدود ساعت ۱۰ شب) هم بدن را برای تحمل در برابر حوادث و اخبار ناگوار کمک می‌کند. همچنین داشتن ارتباطات اجتماعی قوی و دوستان و خانواده همدل و همراه نیز می‌تواند به کاهش اثرات مخرب اخبار بد و ناگوار کمک کند و در نهایت در صورتی که فرد دچار مشکلات و آسیب‌هایی بود که زندگی عادی او را مختل کرده بود، لازم است حتما به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : خشم افسردگی مهار
ارسال نظر

آخرین اخبار روز