تهران ۲۵.۶۷° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۶.۷۹°
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵

پذیرفته‌شدگان هر گروه به تفکیک جنسیت

تعداد پذیرفته‌شدگان دختر در همه گروه‌ها غیر از گروه ریاضی و فنی بیشتر بوده است.
کد خبر: ۷۲۰۳۰

به گزارش معاصر، گروه علم و آموزش ایرنا، نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲ ساعات اولیه روز جمعه (۱۴ مهر) و با تاخیری تقریبا دوهفته‌ای روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفت. روند پذیرش نودانشجویان نیز به‌سرعت بعد از آن انجام شد و بسیاری دانشگاه‌ها طی هفته سوم مهر آیین پذیرایی از نودانشجویان را به اشکال مختلفی برگزار کردند و سال تحصیلی برای این دانشجویان هم آغاز و به این ترتیب پرونده کنکور نسبتا پرماجرای ۱۴۰۲ بسته شد.

کنکوری که برای اولین بار و بعد از بحث‌ و بررسی‌های بسیار بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام ماده واحده تکمیل و اصلاح موادی از سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه) مصوب جلسات ۸۵۵ و ۸۶۳ مورخ ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ و ۱۴۰۱/۰۳/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تغییرات جدی نسبت به آزمون‌های سال‌های قبل؛ یعنی در دو نوبت (نوبت اول دی ۱۴۰۱ و نوبت دوم تیر ۱۴۰۲)، با تاثیر قطعی و ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی برای سه گروه اصلی آزمایشی شامل علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ۲۶ درصدی برای گروه‌های زبان‌های خارجی و هنر برگزار شد. این دو تغییر عمده که در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه می‌یابد، به معنای افزایش اهمیت دروس دبیرستان در قالب تاثیر قطعی معدل در نتیجه نهایی آزمون و کاهش ضریب تاثیر آزمون سراسری است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور هنگام اعلام خبر انتشار نتایج نهایی کنکور گفت: پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه،‌ نوبت‌دوم ‌(شبانه)، مراکز آموزشی دانشگاه پیام‌نور، پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی، رشته‌های تحصیلی مجازی، پردیس و شهریه‌پرداز دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در رشته‌های تحصیلی با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی، همچنین چهار رشته دانشگاه ‌آزاد اسلامی (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی) در مجموع تعداد ۴۸۲ هزار و ۵۹۹ و تقریبا ۶۱ درصد پذیرفته‌شدگان زن و حدود ۳۹ درصد مرد هستند.

عبدالرسول پورعباس افزود: نتایج مربوط به سایر رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی به‌جز رشته‌های تحصیلی پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی نیز هم‌زمان از طریق درگاه اطلاع‌رسانی مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی اعلام می‌شود. متقاضیانی که هم در ردیف پذیرفته‌شدگان یکی از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و هم در ردیف پذیرفته‌شدگان دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرند توجه داشته باشند که منحصراً می‌توانند در یکی از کدرشته‌محل‌های قبولی ثبت‌نام نمایند و به عبارتی مجاز به ثبت‌نام در هر دو محل قبولی نیستند.

بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد کل پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد (با آزمون و صرفا سوابق تحصیلی) ۸۲۵ هزار نفر است؛ شامل حدود ۴۸۲ هزار نفر پذیرفته‌شدگان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور و غیرانتفاعی و حدود ۳۴۲ هزار نفر.

همچنین تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در گروه‌های آزمایشی بیش از یک میلیون و ۷۰ هزار نفر بوده است که بیش از ۶۰۰ هزار نفر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور انتخاب رشته‌ کرده‌اند ولی از آمار انتهاب رشته دانشگاه آزاد اطلاع دقیقی نداریم.

آمار و درصد داوطلبان هر گروه آزمایشی به تفکیک جنسیت

به گفته معاون فنی و آماری سازمان سنجش آموزش کشور در نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ که ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۱ برگزار شد، تعداد ۹۷۸ هزار نفر و در نوبت دوم این آزمون که ۱۴ و ۱۵ تیر برگزار شد، یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر داوطلب به رقابت پرداختند. بعضی داوطلبان فقط در نوبت دی و برخی در نوبت تیر ماه و برخی هم در هر دو نوبت با گروه آزمایشی یکسان و برخی در گروه آزمایشی متفاوت شرکت کردند.

احسان جمالی در نشست خبری نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ افزود: در مجموع امسال یک میلیون و ۱۷۰ هزار نفر داوطلب با یکدیگر رقابت کردند. اگر با دو گروه هنر و گروه زبان های خارجی و سه گروه آزمایشی ریاضی ، تجربی و انسانی در نظر بگیریم، یک میلیون و ۲۱۰ نفر در پنج گروه آزمایشی در آزمون سراسری شرکت کردند.

وی گفت: ۴۲ درصد داوطلبان نوبت دوم آزمون سراسری ۱۴۰۲ را گروه آزمایشی علوم تجربی، ۳۱.۵ درصد داوطلبان را گروه آزمایشی علوم انسانی، ۱۲ درصد داوطلبان را گروه آزمایشی علوم ریاضی، ۸.۶ درصد داوطلبان را گروه زبان های خارجی و پنج درصد را داوطلبان گروه آزمایشی هنر تشکیل دادند.

همچنین بر اساس آمار سازمان سنجش در گروه آزمایشی ریاضی و فنی ۴۸ هزار و ۲۹۵ نفر زن و ۸۸ هزار و ۵۵۶ نفر مرد، در گروه آزمایشی علوم تجربی ۳۱۸ هزار و ۸۱۱ نفر زن و ۱۶۶ هزار و ۲۲۴ نفر مرد، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۲۱۴ هزار و ۴۱۶ نفر زن و ۱۲۹ هزار و ۱۳۵ نفر مرد، در گروه هنر ۴۵ هزار و ۸۸۲ نفر زن و ۱۵ هزار و ۸۲۰ نفر مرد، در گروه آزمایشی زبان های خارجی هم ۶۰ هزار و ۱۵ نفر زن و ۳۲ هزار و ۲۸۱ نفر مرد هستند.

همچنین آمار داوطلبان هر گروه آزمایشی؛ شامل حدود ۴۲ درصد داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی، ۳۱.۵ درصد داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی، ۱۲ درصد داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی، ۸.۶ درصد داوطلبان گروه زبان های خارجی و پنج درصد گروه آزمایشی هنر است.

بر این اساس در گروه آزمایشی ریاضی و فنی حدود ۳۵ درصد داوطلبان زن و ۶۵ درصد مرد، در گروه آزمایشی علوم تجربی حدود ۶۶ درصد داوطلبان زن و ۳۴ درصد مرد، در گروه آزمایشی علوم انسانی حدود ۶۲ درصد داوطلبان زن و ۳۸ درصد مرد، در گروه هنر حدود ۷۴ درصد داوطلبان زن و ۲۸ درصد مرد و در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ۶۵ درصد داوطلبان زن و ۳۵ درصد مرد بودند.

آمار پذیرفته‌شدگان هر گروه آزمایشی به تفکیک جنسیت

بر اساس آمار سازمان سنجش آموزش کشور که در اختیار خبرگزاری ایرنا قرار گرفته است، از مجموع یک میلیون و ۷۰ هزار نفری که در اعلام اولیه نتایج کنکور ۱۴۰۲ مجاز به انتخاب رشته شدند، ۶۰۰ هزار نفر روی سایت سازمان سنجش انتخاب رشته کرده‌اند. البته از آنجا که انتخاب رشته دانشگاه‌های آزاد غیر از چهار رشته (دندانپزشکی، دامپزشکی، پزشکی و داروسازی) روی پایگاه اطلاع‌رسانی خود دانشگاه آزاد انجام می‌شود، مشخص نیست دقیقا چه تعداد از داوطلبان انتخاب‌رشته کرده‌اند.

در گروه آزمایشی ریاضی و فنی حدود ۳۰ درصد پذیرفته شدگان را زن و ۷۰ درصد را مرد، در گروه آزمایشی علوم تجربی حدود ۶۱ درصد پذیرفته شدگان را زن و ۳۹ درصد را مرد، در گروه آزمایشی علوم انسانی حدود ۶۲ درصد پذیرفته شدگان را زن و ۳۸ درصد را مرد، در گروه هنر حدود ۷۲ درصد پذیرفته شدگان را زن و ۲۸ درصد را مرد و در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ۶۵ درصد پذیرفته شدگان را زن و ۳۵ درصد را مرد تشکیل می‌دهند.

همچنین از میان پذیرفته‌شدگان نهایی ۴۲ درصد از گروه آزمایشی علوم تجربی، ۳۱.۵ درصد از گروه آزمایشی علوم انسانی، ۱۲ درصد از گروه آزمایشی ریاضی و فنی، ۸.۶ درصد زبان‌های خارجی و نیم درصد هنر بوده‌اند.

بنابراین فقط در گروه آزمایشی ریاضی و فنی (که به طور کلی هم کمترین تعداد داوطلبان را داشته است) تعداد پذیرفته شدگان مرد بیشتر است و در بقیه گروه‌های آزمایشی، پذیرفته شدگان زن به شکل محسوسی و با نسبت دست‌کم ۳۰ درصد از پذیرفته شدگان مرد بیشتر هستند.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
برچسب ها : کنکور ریاضی و فنی
ارسال نظر

آخرین اخبار روز