تهران ۲۵.۴° كمينه ۲۵.۴°  بیشینه ۲۵.۹۹°
۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰

به دلیل بالا رفتن تنش‌ها نیروی دریایی چین در آب‌های منطقه مستقر شدند

در مدت درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت فلسطین در نوار غزه، ۶ کشتی جنگی چین در طی هفته گذشته در منطقه غرب آسیا به ماموریت اعزام شده‌اند.
کد خبر: ۷۲۰۶۷

به گزارش خبرگزاری معاصر، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که چهل‌وچهارمین ناوگروه اسکورت دریایی این کشور از ماه مه فعالیت‌های منظم خود در منطقه را انجام داده است. هفته گذشته نیز در سفری به عمان، رزمایش مشترکی با نیروی دریایی این کشور انجام داد.

ناوگروه اسکورت چین در پی سفر موفقیت‌آمیزش به عمان، طبق برنامه، در ۱۸ اکتبر به بندر «شویخ» در کویت رسید. این ناوگروه چین سفری پنج روزه و برای نشان دادن حسن نیت به کویت داشت.

وزارت دفاع چین اعلام کرد: کشتی‌های ناوگروه چین، از جمله «Zibo»، «Jingzhou» و «Qiandaohu» با هدایت ناوچه گشت‌زنی دریایی کویتی «فایلاکا» در بندر شیوخ کویت در حدود ساعت ۹ صبح پهلو گرفت. این کشتی‌ها مورد استقبال بیش از ۲۰۰ نفر قرار گرفتند که از جمله آن‌ها می‌توان به نمایندگان ارتش کویت، کارکنان سفارت چین در کویت و چینی‌های خارج از کشور اشاره کرد.

این ناوگروه متشکل از کشتی جنگی زیبو، سامانه پرتاب موشک‌های هدایت‌پذیر از نوع ۰۵۲D، ناو محافظ Jingzhou و ناو تدارکاتی Qiandaohu است.

این ناوگروه که ۶ ماه پیش به خلیج عدن در شمال سومالی رسیده بودف در درجه اول اسکورت ماموریت‌های کشتیرانی بود. اگرچه، روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست گزارش داد که در اوایل ماه جاری، این ناوگروه مسئولیت‌های خود را به چهل و پنجمین ناوگروه اسکورت دریایی سپرد.

گروه جدید شامل سامانه پرتاب موشک‌های هدایت‌پذیر نوع ۰۵۲ به نام «Urumqi»، ناو محافظ «Linyi» و ناو تدارکات «Dongpinghu» است.

پیشتر، گفته شده بود که ناو Linyi در اوایل ماه جاری(اکتبر) در اولین ماموریت خود یک کشتی باری پانامایی را در مسیرش به سوی مقصدی که اعلام نشده است، اسکورت کرده بود.

این اولین مامورت اسکورت ناو Zibo از زمان به کار گرفته شدنش در ژانویه ۲۰۲۰ بود، در حالی که Urumqi که در اوایل ۲۰۱۸ برای اولین بار به ماموریت اعزام شد، دو سال پیش در یک ماموریت اسکورت دیگر در خلیج عدن شرکت داشت.

اوراسیا تایمز در ادامه این گزارش با اشاره به حضور نظامی چین و آمریکا در منطقه آورده است: با بالا رفتن تنش‌ها در منطقه، فعالیت ۶ کشتی جنگی در آب‌های منطقه بی از پیش جلب توجه کرد. اخبار حضور این کشتی‌ها در منطقه هم‌زمان با پررنگ‌‎تر شدن حضور آمریکا انجام شده است.

در پی حمله حماس به رژیم صهیونیستی در ۷ اکتبر(۱۵ مهر)، آمریکا پیشرفته‌ترین ناوگروه هواپیمابر خود، یعنی USS Gerald R. Ford و گروه ضربت همراه آن را به شرق مدیترانه اعزام کرد. ناوگروه ضربت Dwight D. Eisenhower نیز در راه منطقه است.

افزون بر این، پنتاگون به تازگی اعلام کرد که اعزام ناوگروه فرماندهی «USS Mount Whitney» نیز به این منطقه انجام خواهد شد.

به اعتقاد ایتن وبگاه تحلیلی، حضور کشتی‌های جنگی آمریکایی و چینی در منطقه، «به وضوح نشان‌دهنده درگیر بون این ۲ قدرت جهانی در منطقه است».

این تحولات همچنین در پی بالا رفتن تنش‌ها میان این ۲ کشور به دلیل جنگ اوکراین و مطابقت مواضع چین با روسیه رخ داده است.

با این وجود، احتمال این که نیروی دریایی ۲ کشور، مستقیما با یکدیگر در این منطقه درگیر شوند، نسبتا کم است.

فرمانده ناوگروه چین درباره حضور در کویت گفته است: امسال، پنجمین سالروز برقراری شراکت راهبرد چین-کویت و دهمین سالروز ابتکار یک جاده-یک کمربند است. امیدواریم این سفر به تسهیل ایجاد تفاهم و اعتماد دوجانبه و پیشبرد تبادلات و همکاری‌ها میان دو کشور و نیروهای دریایی آن‌ها کمک کند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز