تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۷.۷۹°
۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت :

ایران از نظر تولید علم در جهان در رتبه پانزدهم قرار دارد

ایران از نظر تولید علم در جهان در رتبه پانزدهم قرار گرفته و میزان رشد علم ما از تمام کشورها بالاتر است.
کد خبر: ۷۲۱۶۴

به گزارش معاصر، یونس پناهی روز سه شنبه در نشست نخبگان تحقیقات و مرجعیت علمی که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: مرجعیت علمی مبتنی بر رقابت پذیری نخبگان است، پژوهش ها باید با هدف حل مسائل مختلف کشوری باشد.

وی اظهار داشت: بومی سازی علوم به زبان فارسی یکی از برنامه های وزارت بهداشت است و معتقدم که به سامانه علم سنجی توجه لازم شود.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بیان اینکه هدف رشد و توسعه علم است و حجم دانش باید در کشور گسترش پیدا کند، تصریح کرد: یکی از اهداف معاونت تحقیقات جذب افراد خلاق و نخبه و حرکت به سمت مرجعیت علمی است.

پناهی افزود: در زمینه ایجاد مرجعیت علمی باید زیرساخت های لازم را در کشور فراهم کنیم و در یکسال گذشته به ۱۵ مرکز توسعه بالینی مجوز فعالیت داده شده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: باید تحقیقات را به سمت پیشگیری سوق دهیم و معتقدم که باید شتاب تولید علم در کشور افزایش پیدا کند.

همچنین رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم در این نشست گفت: تولید علم و توسعه نوآوری، ارتقای جایگاه جهانی ایران از جمله تاکیدات رهبری است.

فریدون عزیزی افزود: تحول راهبردی پژوهش علوم پزشکی یکی از بندهای سیاست های ابلاغی کلی سلامت بوده و محل رجوع و تسلط علمی از جمله خصوصیات داشتن مرجعیت علمی است.

وی تصریح کرد: در دانشگاههای علوم پزشکی توجه به ابعاد سلامت از لحاظ جسمی، روانی ، اجتماعی و معنوی باید مورد توجه قرار گیرد و پیشنهاد می شود تولیت واحد در سیاستگذاری و راهبری علم و فناوری ایجاد شود.

وی بر ضرورت ترویج تفکر، اخلاق پژوهش و فرهنگ نوآوری در جامعه دانش آموزی و دانشجویی کشور و تغییر نظام آموزشی کشور از حافظه محوری به سمت خلاقیت پروری تاکید کرد.

عزیزی اظهار داشت: مشارکت بخش خصوصی در بخش پژوهش علم و فناوری ضروری است و باید از رشد توسعه و صیانت از علم حمایت شود زیرا این موارد از بزرگترین دستاوردهای ارزشمند در کشور است تا در جهت شکوفایی نبوغ استعدادهای جوانان و برنامه ریزی صحیح و مدیریت مناسب در پژوهش گام برداریم. خروج نخبگان از کشور ضررش سه برابر فروش نفت است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: خروج نخبگان از کشور ضررش سه برابر فروش نفت است و باید فرش قرمز برای آنان پهن کنیم تا مهاجرت نکنند.

بابک نگاهداری نیز در این نشست افزود: ضرورت دارد نگاه دانایی محور در سازمان استخدامی کشور القا شود و بودجه مناسب برای تحقیقات و مرجعیت های علمی اختصاص یابد، سه درصد سهم تحقیقات از درآمد ناخالص ملی است که در نقشه جامع علمی کشور نیز تعیین شده ولی این سهم به یک درصد هم نرسیده است .

وی اظهار داشت: لازم است طب ایرانی و اسلامی و ورود به فناوری های نوین و پیشرفته و استفاده از هوش مصنوعی مورد حمایت و توجه بیشتری قرار بگیرد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز