تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۰۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
امیرعبداللهیان در گفتگو با رادیو ملی آمریکا؛

ایران هیچگاه کشتن غیرنظامیان را تایید نکرده است

وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه تهران به دنبال گسترش دامنه درگیری نیست و از حماس حمایت سیاسی می کند، شرایط منطقه را پیچیده دانست و گفت: منطقه به خاطر تداوم جنایات رژیم اسرائیل به یک بشکه باروت تبدیل شده است.
کد خبر: ۷۲۲۷۶

به گزارش معاصر، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با رادیوی ملی آمریکا ( ان پی آر) افزود: اولا ما به دنبال گسترش دامنه درگیری نیستیم بلکه دیگران را نیز تشویق می کنیم هر چه زودتر به سمت توقف جنایت جنگی پیش بروند. اما شرایط پیچیده است. تحمل اینکه بیش از هفت هزار نفر در بمباران و حملات رژیم صهیونیستی کشته شده اند، برای منطقه ما دشوار است. تصویری که ما در منطقه می بینیم این است که به خاطر تداوم جنایات رژیم اسرائیل، منطقه به یک بشکه باروت تبدیل شده است.

 

سیستم امنیتی و سیاسی اسرائیل کاملا فروپاشیده است

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا (ان پی آر) سوال کرد: آیا شما متحدان خودتان را تشویق می کنید که خویشتنداری کنند؟

 

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ گفت: آنها خودشان تصمیم می گیرند. هر لحظه هم امکان هر تصمیمی از سوی آنان وجود دارد. اما آمریکا را تشویق می کنیم دست از حمایت مطلقش از رژیم اسرائیل بردارد. بر اساس اطلاعاتی که ما در منطقه داریم، سیستم امنیتی و سیاسی اسرائیل کاملا فروپاشیده است. شهروندان اسرائیلی هیچ اعتمادی به نتانیاهو و سیستم امنیتی شان ندارند. الان فقط ماشین جنگی اسرائیل کار می کند. فرماندهی و مدیریتشان با آمریکا است. البته اگر بخواهم منصفانه بگویم نتانیاهو هم سهم دارد.چون اگر حملات و جنگ متوقف شود، در کمتر از دو روز سقوط می کند.

 

کشتار در غزه و کرانه باختری ادامه یابد، هر احتمالی متصور است

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا پرسید: شما در ۱۶ اکتبر گفتید که اگر حملات متوقف نشود، یکسری حملات پیشدستانه از سوی گروههای دیگر مقاومت شاهد خواهیم بود و الان می بینیم این اتفاقات در مرز اسرائیل و لبنان رخ می دهد. آیا منظورتان از آن حملات، همین اتفاقاتی است که در حال رخ دادن است؟

 

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: من دو هفته پیش در سفر به منطقه با سران برخی کشورهای منطقه رایزنی داشتم. البته با رهبران مقاومت لبنان و فلسطین هم گفتگو کردم. من برداشت خودم را از حرفها و برنامه های آنها گفتم. دست آنها روی ماشه است. خیلی قوی تر و عمیق تر و قوی تر از آنچه تا الان دیده ایم. لذا فکر می کنم در صورت ادامه این قضیه، کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان در غزه و کرانه باختری، هر احتمالی متصور است. البته آنها خیلی خوب درک می کنند اگر درغزه شرایط تغییر کند، فردا اسرائیل به سراغ آنها می آید.

 

لذا آنها برای امنیتشان، محاسبات خودشان را دارند و خودشان تصمیم می گیرند. من امیدوارم تا دیر نشده، اقدامات بین المللی و سیاسی کمک کند که فورا حملات به غیرنظامیان در غزه متوقف شود و کمک های انسان دوستانه به غزه ارسال شود.

 

ایران هیچگاه کشتن غیرنظامیان را تایید نکرده است/از حماس حمایت سیاسی می‌کنیم

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ادامه سوال کرد: حماس روز هفتم اکتبر حمله کرد و تعداد زیادی از غیرنظامیان را کشت. سخنگوی حماس در گفتگو با رسانه ها تایید کرد که از حمایت و کمک ایران بهره منده بوده است. ایران چه حمایت و کمکی از حماس و این حمله داشته است؟

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد: از نظر ما حماس یک جنبش آزادیبخش فلسطینی است. آنها با اشغالگر مبارزه می کنند. من در سخنرانی ام در مجمع عمومی سازمان ملل گفتم بر اساس قوانین بین الملل عمل می کنند. البته ایران هیچگاه کشتن غیرنظامیان را تایید نکرده است اما از اقدامات جنبش های آزادیبخش برای اینکه سرزمین تحت اشغال خود را آزاد کنند، ما حمایت سیاسی می کنیم. لذا حمایت ما سیاسی است. امروز آنها به اندازه کافی موشک، راکت، پهپاد و امکانات دارند و از همه جا به راحتی می توانند تهیه کنند.

 در این هنگام، خبرنگار رادیو ملی آمریکا از وزیر خارجه ایران سوال کرد: پس شما انکار می کنید که به آنها آموزش دادید؟ هماهنگی داشتید یا سلاح به آنها دادید؟

 

امیرعبداللهیان در پاسخ گفت: من از وضع موجود صحبت می کنم. الان آنها همه خودشان همه امکانات دارند، مربیانی برای آموزش دارند و به همین دلیل آنها خودشان تصمیم گرفتند عملیات طوفان الاقصی را انجام بدهند.

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ادامه سوال کرد: برخی از ویدئوهایی که توسط نیروهای اسرائیلی که خیلی از آنها توسط جنگجویان حماس گرفته شده است، منتشر شده است، نشان دادند که افراد حماس حمله کردند به خودروها و منازل غیرنظامیان. اجساد غیرنظامیان را دیدیم که غیرمسلح بودند و حتی قتل غیرنظامیان را دیدیم . شما گفتید که کشتن غیرنظامیان را تایید نمی کنید. پس چرا به این مساله در سخنرانی یا سخنان خود هیچ اشاره ای نکردید؟

 

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: اسرائیل در سه هفته گذشته بیش از ۷ هزار زن و کودک و غیرنظامی را از طریق بمباران و حملاتش به قتل رسانده است. از اخبار رسانه های رژیم اسرائیل شنیدم که می گویند حدود ۱۴۰۰ نفر در عملیات طوفان الاقصی در مناطق اشغالی کشته شده اند. الان در غزه ۷ هزار کشته شده اند. چه تناسبی وجود دارد؟ ما مخالفان کشتن غیرنظامیان هستیم ولی آیا شما این سوال را از رژیم اسرائیل هم پرسیده اید که ۷ هزار نفر را در سه هفته در بمباران کشتند؟ آنچه ما امروز در غزه می بینیم یک نسل کشی و قتل عام است.

 

حماس انگیزه ای برای نگهداشتن اسرای غیرنظامی ندارد

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در ادامه با بیان اینکه «بله ما قطعا از مقامات اسرائیلی در این باره سوال کردیم. خیلی ها در دنیا این سوال را از آنان می کنند»، از وزیر خارجه ایران پرسید: ولی آیا شما از مقامات حماس که متحد ایران هستند، خواسته اید در این باره به شما توضیح دهند؟

 

وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: من با آقای اسماعیل هنیه چند روز پیش در دوحه قطر ملاقات داشتم. ایشان گفت ما آمادگی داریم برای مدت طولانی در سطح نظامی با ارتش اسرائیل نبرد کنیم. گفت می توانیم توافق کنیم ، غیرنظامیان را هیچ یک از طرفین هدف قرار ندهد اما در سطح نظامی دو طرف می توانیم برای مدت طولانی ادامه بدهیم.

 

حتی ما با مقامات قطر گفتگوهایی داشتیم که چطور می‌توان به آزادی اسرای غیرنظامی کمک کرد. من این را با آقای اسماعیل هنیه مطرح کردم. او گفت ما هیچ انگیزه ای برای نگهداشتن اسرای غیرنظامی نداریم. لذا به محض اینکه آتش بس برقرار بشود، اینها را شناسایی و تفکیک و غیرنظامیان را آزاد خواهیم کرد.

 

 در این هنگام خبرنگار رادیو ملی آمریکا سوال کرد: چرا این را پیش شرط قرار دهیم که اول آتش بس شود. تعدادی هم آزاد شده اند. چرا حماس را تشویق نکنیم که غیرنظامیان را آزاد کنند؟

 

وزیر خارجه ایران نیز در پاسخ گفت: وقتی آنها غیرنظامیان را بصورت انبوه می کشند چه منطقی وجود دارد که از یک طرف، دستشان باز باشد برای کشتن فلسطینیان ولی از آن طرف، سریع برای آزادی غیرنظامیان اقدام کنند؟ ضمن اینکه رهبر سیاسی حماس گفت ما یک فرصتی نیاز داریم که اینها را بتوانیم تفکیک و شناسایی کنیم، نظامی را از غیرنظامی. چرا شما با سوالتان از ادامه جنگ طرفداری می کنید؟ چرا برای آتش بس تلاش نمی شود؟

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا در این هنگام سوال کرد که با این صحبت، در واقع تایید می کنید که آنها گروگان هستند و برای هدفی دستگیر شده اند؟

 

وزیر خارجه ایران نیز پاسخ داد: آنها اسیر هستند. حتما اگر فردا بخواهند درباره آزادی اسرای غیرنظامی صحبت کنند، نمی توانند ۵ تا ۶ هزار اسیر فلسطینی را نادیده بگیرند. اما الان بحث آنها این است که آماده اند غیرنظامیان را آزاد کنند و می تواند صلیب سرخ جهانی یا سازمان ملل مکانیزمی داشته باشد که این آزادی انجام شود.

 

ماهیت سرزمین فلسطین از نظر حقوق بین الملل، اشغالی است

 

خبرنگار رادیوی ملی آمریکا سپس پرسید: می دانم موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی شناسید اما میلیونها نفر اسرائیلی در آنجا زندگی می کنند و خیلی ها در آنجا به دنیا آمده اند و دوست دارند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند و دوست داشتند زندگی مسالمت آمیزی با همسایگان فلسطینی خود داشته باشند تا اینکه به دست حماس کشته شدند. آیا واقعا آنها حق ندارند زندگی کنند و زندگی خوب و مسالمت آمیزی داشته باشند؟

 

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: این مساله به نظرم باید ریشه ای حل شود. کسی که سرزمینی را اشغال کرده است حتی اگر این اشغال، دهها سال طول بکشد، ماهیت آن سرزمین از نظر حقوق بین الملل، اشغالی بودن است. اگر الان قومی بیایند و بخشی از نیویورک را اشغال بکنند، واکنش آمریکا چه خواهد بود؟ آن اشغال را به رسمیت می شناسد و اجازه می دهد آنها با آرامش زندگی کنند؟

 

راهکار ما برگزاری رفراندوم بین همه ساکنان اصیل فلسطینی است

 

در این هنگام خبرنگار رادیو ملی آمریکا گفت: اکثر دنیا، دولت اسرائیل را به رسمیت شناخته است.

 

وزیر خارجه ایران نیز پاسخ داد: ولی آن سرزمین متعلق به اکثر دنیا نیست. آن سرزمین متعلق به مردمان اصیل فلسطین شامل یهودی، مسیحی و مسلمان است. ما یک پیشنهاد خیلی عالی ارائه دادیم؛ راه حل کاملا دمکراتیک و پیشنهادمان را در سازمان ملل هم به ثبت رساندیم. پیشنهاد ما برگزاری رفراندوم بین همه ساکنان اصیل فلسطینی یعنی مسلمان، مسیحی و یهودی است. این رفراندوم کمک کند که نسبت به سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند.

 

چرا اجازه نمی دهند بر اساس قطعنامه های مجمع عمومی سازمان ملل، مردم فلسطین نسبت به سرنوشت خودشان تصمیم بگیرند؟ منطق ما در به رسمیت نشناختن اسرائیل به حقوق بین الملل و قواعد مسلم حقوق بین الملل برمی گردد. البته اسرائیلی ها در این سالها کارهایی کردند که هیچ حقی برای فلسطینی ها در هیچ بخشی از سرزمین فلسطین قائل نیستند.

 

طرح سلطان عمان هنوز روی میز است

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا بعنوان آخرین سوال از وزیر امور خارجه ایران پرسید: قبل از حمله ۷ اکتبر، آمریکا، ایران و دیگران به توافق رسیدند که اتباع آمریکا را آزاد کنند و درقبال آن ۶ میلیارد دلار از درآمدهای ایران ناشی از فروش نفت آزاد شد. بعد از این اتفاق، چه چیزی متصور خواهد بود؟ آیا این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد؟

 

وزیر امور خارجه ایران پاسخ داد: ما برای بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام ماهها گفتگو کردیم. الان مدتی است طرحی از طرف سلطان عمان در این رابطه روی میز قرار دارد. آنچه که برای تبادل زندانیان ایران و آمریکا اتفاق افتاد، بخشی از آن بود. آن طرح هنوز روی میز است. ما همچنان از بازگشت همه طرف ها به تعهداتشان در برجام استقبال می کنیم.

 

خبرنگار رادیو ملی آمریکا سوال کرد: آیا ایران از آن ۶ میلیارد دلار پول آزاد شده خود چیزی خرج کرده است؟

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: آن پول متعلق به خود ما است.

این خبرنگار آمریکایی پرسید: ولی آیا آن را دریافت کرده اید؟

وزیر خارجه ایران پاسخ داد: این پول به حسابی که مورد نظر ما است، آمد.(واریز شد.)

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز