تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۳.۷۹°
۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

تلاش صهیونیست‌ها برای ورود به غزه ناکام ماند

رژیم صهیونیستی علیرغم تلاش های چندباره برای ورود زمینی به نوار غزه، در مواجهه با رزمندگان مقاومت فلسطین عاجز مانده و عقب نشینی کرده است.
کد خبر: ۷۲۲۸۴

به گزارش معاصر، ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار ویدئویی مدعی شد که شب چهارشنبه یک عملیات زمینی در شمال نوار غزه، نزدیکی محله شجاعیه انجام داده و پس از آن عقب‌نشینی کرده است.

رادیو ارتش رژیم صهیونیستی این خبر را پنجشنبه ۲۶ اکتبر منتشر کرد. ارتش همچنین با انتشار ویدئویی ادعا کرد که در چارچوب تدارک برای «مرحله بعدی عملیات نظامی» با استفاده از تانک، یورشی را در شمال غزه انجام داده و نیروهایش وارد نوار غزه شده‌اند و پس از چند ساعت به‌سمت فلسطین اشغالی عقب‌نشینی کرده‌اند.

منابع فلسطینی محدوده حمله را بیت حانون در شمال غزه و اردوگاه بریج اعلام کردند.

خبرنگار شبکه المیادین نیز گزارش داد: نیروهای مقاومت تلاش‌های نظامیان صهیونیست برای ورود به نوار غزه از سمت بیت حانون و دیرالریج را ناکام گذاشتند.

اواخر جمعه شب (۲۷ اکتبر) و همزمان با اعلام حمایت مجمع عمومی سازمان ملل از حماس به عنوان یک جنبش آزادیبخش، ارتش رژیم صهیونیستی تهاجمی را در مقیاس گذشته انجام داد.

شبکه ان بی سی نیوز به نقل از دو مقام آمریکایی مدعی شد که به نظر می‌رسد تهاجم زمینی اسرائیل به نوار غزه آغاز شده است.

مقامات آمریکایی همچنین گفته‌اند که ارتش اسرائیل از طریق عملیات جاری به‌دنبال ماندن در مناطقی در داخل نوار غزه است.

روزنامه هاآرتص اسرائیل نیز به‌نقل از برخی از ساکنان نوار غزه از ورود نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به بخش‌هایی از نوار غزه خبر داده است.

یک مقام ارتش اسرائیل نیز در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز از ورود نظامیان و تانک‌های ارتش اشغالگر به نوار غزه خبر داده است اما این روزنامه می‌نویسد که این مقام اسرائیلی حاضر نشده "آغاز تهاجم زمینی" علیه غزه را تأیید کند.

عدم تأیید آغاز تهاجم زمینی از سوی رسانه‌های آمریکایی می‌تواند حکایت از آن داشته باشد که ایالات متحده از ورود اسرائیل به غزه بیم دارد.

اهداف اسرائیل از حمله

گرچه اسرائیل اعلام کرد که حمله محدود و برای مدت کوتاهی را ترتیب داده؛ اما این رژیم از این حملات محدود اهداف چندوجهی را دنبال می‌کند.

اقناع افکار عمومی

یکی از اهداف رژیم صهیونیستی برای ورود به غزه در مقیاس فعلی، می‌تواند اقناع افکار عمومی و البته طیف تندروی حامی دولت نتانیاهو باشد که از حمله حماس غافلگیر شده و احساس می‌کند پس از جنگ جهانی دوم با بزرگ‌ترین حقارتی که می‌توانست با آن رو به رو شود، مواجه شده است.

اما این استدلال که هدف ارتش برای ورود به غزه آرام کردم افکار عمومی بود چندان با یافته‌های رسانه‌ای مطابقت ندارد چرا که غالب افکار عمومی در اسرائیل از اقدام ارتش در نوار غزه حمایت نمی‌کنند.

نظرسنجی که روز جمعه توسط روزنامه معاریف منتشر شد نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از اسرائیلی‌ها با عملیات زمینی و فوری در نوار غزه مخالف هستند.

بنا به این گزارش، ۴۹ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی در پاسخ به سوال «آیا ارتش باید فوراً عملیات زمینی در غزه انجام دهد یا بهتر است عملیات به تأخیر بیفتد؟» گفته‌اند که باید منتظر ماند و عملیات را به تأخیر انداخت؛ حال‌آنکه ۲۹ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که ضروری است این عملیات زودتر آغاز شود.

این نظرسنجی طی روزهای ۲۵ و ۲۶ اکتبر توسط مؤسسه Panel۴All در بین ۵۲۲ نفر به‌عنوان نمونه آماری از جمعیت بزرگسال اسرائیل (تقریباً ۱۰ میلیون نفر) و با حاشیه خطای ۴.۳ درصدی انجام شده است.

کاهش فشارها از سوی تندروها

از دیگر دلایل ورود ارتش اشغالگر به باریکه غزه را می‌توان تلاش ارتش و کابینه نتانیاهو برای کاهش فشارها از سوی تندروهای حاکم بر کابینه دانست.

بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی تندروی اسرائیل که برای شرکت در مراسمی به پاریس سفرکرده است، گفت که «چیزی به نام ملت فلسطین وجود ندارد.»

ایتامار بن گویر رهبر حزب افراطی «عوتسما یهودیت» و وزیر تندرو امنیت داخلی این رژیم، هم از کسانی بود که برای فلسطینیان هیچ حقی قائل نبود.

اینها سیاستمدارانی هستند که کابینه رژیم را در ید قدرت خود دارند. حال همین‌ها مشاهده می‌کنند که نه‌تنها مشکلی برای موجودیت فلسطینیان پیش نیامده؛ بلکه موجودیت اسرائیل در خطر است. آنها در تلاش هستند تا با فشار بر نتانیاهو و ورود به غزه هم حجم حقارت خود را کاهش دهند هم به حامیان و افکار عمومی که آن را نمایندگی می‌کنند این نوید را بدهند که ارتش اسرائیل اجازه تکرار چنین اقداماتی را در آینده نخواهد داد. نتانیاهو هم برای حفظ انسجام کابینه و آینده سیاسی خود به خواسته آنها هرچند محدود پاسخ خواهد داد؛ اما این را هم در نظر دارد که بزرگ‌ترین متحد خود یعنی آمریکا به او گفته است که به باتلاق غزه وارد نشود.

کاهش فشار تحقیر ارتش

از دیگر عواملی که ارتش رژیم صهیونیستی را برای ورود به نوار غزه حتی به‌صورت محدود تحت‌فشار قرار می‌دهد کاهش فشار روانی ناشی از حقارتی است که ارتش پس از حمله حماس احساس می‌کند.

اما ارتش برای این اقدام با مشکل بزرگی روبه‌رو است و آن مشکلات روانی است که نظامیان صهیونیست در این عملیات به آن دچار شده‌اند.

رسانه‌های عبری زبان به شرایط روحی وخیم نظامیان صهیونیست در جریان تحولات کنونی فلسطین و تداوم حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه اذعان کردند.

به گزارش المیادین، رسانه‌های عبری زبان اذعان کردند که تعداد نظامیان صهیونیستی که درخواست کرده‌اند تحت مشاوره‌های روان‌شناسی قرار بگیرند افزایش‌یافته است. این رسانه‌های اضافه کردند: بسیاری از نظامیان اسرائیلی با بازگشت به محل خدمت خود در فرماندهی منطقه جنوب، مخالفت کرده‌اند.

آمریکا؛ مشارکت در جنایت یا مشاوره برای جنایت

آمریکا از یک سو مخالف ورود همه‌جانبه اسرائیل به غزه است؛ اما از سوی دیگر از دو ناحیه تحت‌فشار است؛ تندروهای داخل کابینه نتانیاهو و تندروها در کنگره آمریکا، که بایدن را به انفعال در برابر محور مقاومت و مماشات با آن متهم می‌کنند.

شاید بر همین اساس است که روزنامه نیویورک‌تایمز گزارش داده آمریکا شماری از افسران ارتش این کشور از جمله یک افسر سه ستاره تفنگ‌داران دریایی را برای کمک به طرح عملیات نظامی در نوار غزه به اسرائیل فرستاده است.

بنا به همین گزارش جیمز گلین، افسر سه ستاره تفنگ‌داران دریایی آمریکا که سابقه کمک به نبرد با داعش در عراق را دارد به اراضی اشغالی اعزام شده است. مقام‌های آمریکایی تأکید می‌کنند که مأموریت نظامیان این کشور در اسرائیل تنها «مشاوره» است و آنها قرار نیست نحوه اجرای عملیات زمینی در نوار غزه را تعیین کنند.

جیمز گلین یکی از ۱۴۵ افسرهای نظامی سه ستاره آمریکا است. در میان تفنگ‌داران دریایی ایالات متحده تنها ۱۶ نفر به‌عنوان افسر سه ستاره درحال‌خدمت هستند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه اعزام مشاوران نظامی به اسرائیل را تأیید کرد هرچند حاضر به تأیید اعزام جیمز گلین به این کشور نشد.

سخنگوی پنتاگون هم تأکید کرده است که ارتش اسرائیل در نهایت خودش درباره عملیات نظامی در نوار غزه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این در حالی است که «نیویورک‌تایمز» پیش‌تر اعلام کرده بود که واشنگتن به اسرائیل توصیه کرده است تا اشغال نوار غزه را به تأخیر بیندازد. بنا به همین گزارش دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده بر این باور است که به زمان بیشتری برای مذاکره بر سر آزادی گروگان‌ها، ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه و پیشگیری از تلفات گسترده در میان غیرنظامیان نیاز است.

در گزارش جدید این روزنامه آمریکایی آمده است که مقام‌های ارشد دولت جو بایدن بر این باور هستند که ارتش اسرائیل هنوز آمادگی لازم برای آغاز عملیات نظامی در باریکه غزه را ندارد.

بنا به همین گزارش واشنگتن از اینکه اسرائیل طرح مشخص نظامی برای پاک‌سازی حماس از نوار غزه ندارد نگران است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که یکی از مأموریت‌های جیمز گلین ارائه مشورت برای پیشگیری از تلفات غیرنظامی در جنگ شهری است. در مقابل آکسیوس به نقل از منابع آگاه گزارش داده است که جیمز گلین قرار نیست برای نظارت و پیگیری عملیات زمینی ارتش اسرائیل به حضور خود در این کشور ادامه دهد.

ورود به باریکه جهنمی

بنیامین بارته نویسنده لوموند در مطلبی تحت عنوان "غزه: ساخت یک بمب ساعتی" می‌نویسد: غزه از زمان تأسیس اسرائیل، سنگر مقاومت فلسطین بوده است. از سال ۲۰۰۷ پس از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی تحت محاصره، این منطقه به آتشفشان تبدیل شد. در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ فوران کرد.

در سال ۱۹۹۳، عمیره هاس، خبرنگار روزنامه هاآرتص برای پوشش خبری به غزه رفت و در آنجا ماند. او اولین روزنامه‌نگاری بود که در محاصره غم‌انگیز فلسطین زندگی می‌کرد. او شرح وقایع وحشتناکی از آنچه که در غزه می‌گذشت، داد. از آن زمان در اصطلاح محلی و افکار عمومی در اسرائیل اصطلاحی وجود دارد که وقتی می‌خواهند به کسی بگویند "برو به جهنم" از "برو به غزه" lekh le-Azza استفاده می‌کنند.

غزه امروز وضعیتی به‌مراتب بسیار بدتر از دهه ۹۰ را دارد. وضعیت بهداشتی در آن بسیار اسفناک است و آمریکا و اسرائیل از ورود اقلام دارویی به اندازه مورد نیاز ممانعت به عمل می‌آورند.

حال اگر در نظر بگیریم ارتش اشغالگر با هر هدفی وارد غزه شده باشد باید به او بگوییم که به جهنم غزه خوش آمدید! به جهنمی که خود ساخته‌اید خوش آمدید.

انتهای پیام
منبع: مهر
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز