تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱

رسیدگی دیوان بین المللی کیفری به وضعیت فلسطین و غزه

نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواستار تسریع در رسیدگی کیفری به وضعیت فلسطین به ویژه شرایط فاجعه آمیز غزه از سوی دیوان کیفری بین المللی شد.
کد خبر: ۷۲۳۶۰

 

به گزارش معاصر، نماینده ایران در این نشست تصریح کرد: در این ایام شاهد بحرانی فاجعه آمیز در سرزمینهای اشغالی فلسطین هستیم. بدون هیچ شک و تردیدی، جنایات ارتکابی در غزه، از مصادیق جنایات بین المللی تحت صلاحیت دیوان کیفری بین المللی است.

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نقض فاحش حقوق بین الملل بشردوستانه، کشتار، انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی، تخریب زیرساخت های غیرنظامی، بمباران مراکز پرجمعیت، بیمارستان ها و مدارس و استفاده از گرسنگی به عنوان جنگ افزار، موجب نگرانی جهانی است.

وی با بیان اینکه این نگرانی، در قطعنامه مجمع عمومی که روز جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ تصویب شد، منعکس شده است، از دادستان دیوان کیفری بین المللی خواست تحقیقات درباره وضعیت فلسطین را تسهیل کند.

مجمع عمومی سازمان ملل در نشست فوق العاده خود درباره فلسطین عصر جمعه به وقت محلی برابر با ۲۷ اکتبر ۲۰۲۳ و ۵ آبان ماه جاری، قطعنامه پیشنهادی کشورهای عربی در مورد درگیری‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی را تصویب کرد و خواستار آتش‌بس بشردوستانه فوری و توقف خصومت‌ها در غزه شد. این قطعنامه با ۱۲۰ رای موافق در مقابل ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع به تصویب رسید و آمریکا به این قطعنامه رای منفی داد.

در پی اصلاح رای ممتنع عراق به این قطعنامه و تبدیل آن به رای مثبت، آرای نهایی بدین شرح است: ۱۲۱ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع .

این قطعنامه در مجمع عمومی پس از آن تصویب شد که شورای امنیت چهار بار برای تصویب قطعنامه تلاش کرده بود اما موفق نشد. در حالی که نگرانی‌ها درباره گسترش جنگ افزایش یافته است، مجمع عمومی سازمان ملل در قطعنامه خود بر «اهمیت جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر و تشدید خشونت در منطقه» تاکید کرد.

این مجمع همچنین از «همه طرف‌ها خواست خویشتنداری حداکثری داشته باشند و همه آنهایی که بر طرفین نفوذ دارند می‌خواهد که برای تحقق این هدف تلاش کنند.» قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل همچنین «هر گونه تلاش برای انتقال اجباری غیرنظامیان فلسطینی را قاطعانه رد می‌کند.»

قرار است شورای امنیت سازمان ملل نیز دومین قطعنامه پیشنهادی برزیل را درباره اوضاع فلسطین بررسی کند. قطعنامه پیشنهادی قبلی برزیل از سوی آمریکا وتو شد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز پس از تصویب این قطعنامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در نیویورک درباره تاثیر تصویب این قطعنامه تصریح کرد: مهمترین پیامی که قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل برای مردم فلسطین دارد، حمایت از مردم مظلوم و مقاوم فلسطین و تمرکز بر این موضوع است که باید آتش بس انسانی برقرار شود و کمک های انسان دوستانه نیز برقرار شود.

امیرعبداللهیان همچنین در این مصاحبه توضیح داد: قرار بود در نشست فوق العاده مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص وضعیت فلسطین، کشورها حضور پیدا کرده و همه بر رسیدن به یک پیام واحد و راه حل سیاسی تمرکز داشته باشند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران افزود: در این چارچوب علاوه بر سخنرانی هایی که روسای هیات ها و سفرای کشورها در سازمان ملل داشتند، گروه کشورهای عربی و اسلامی به این توافق نظر رسیدند که قطعنامه ای هم در مجمع عمومی سازمان ملل داشته باشند.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: در حالیکه به ساعت های تصویب این قطعنامه نزدیک می شدیم، یکی از کشورهای غربی پیشنهادی را ارائه داده بود، از حماس بعنوان یک جنبش آزادیبخش در فلسطین است، بعنوان یک گروه و جریان تروریستی در قطعنامه برده شود.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: با توجه به تلاش های زیادی که انجام شد، کار ارزشمند همکاران ما که بصورت جمعی در نیویورک انجام دادند و رایزنی هایی که با کشورهای مختلف به عمل آمد، در نهایت در رای گیری که امروز (جمعه) انجام شد، پیشنهاد آن کشور از حمایت لازم برخوردار نشد و در نتیجه قطعنامه پیشنهادی با ۱۲۰ رای مثبت به تصویب رسید و این پیام بسیار مهمی دارد که حماس یک جنبش آزادیبخش است که و آنها در چارچوب مقابله با اشغالگری عمل کرده اند.

 

 

 

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز