تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶

جایگاه سنگ ساختمانی در صنعت ساخت و ساز

علی شریفی نصر
کد خبر: ۷۲۴۶۹

 

به گزارش معاصر، بشتر از همان ابتدای خلقت در پی ساختن سرپناه برای زندگی بوده است. یکی از حیاتی‌ترین نیازهای بشتر مسکن بوده است و خواهد بود. با پیشرفت بشر مسکن و ساختمان‌سازی در مسیر نوینی قرار گرفته و دولت‌ها برای جوابگوی نیاز مسکن به دنبال برنامه‌های انبوه‌سازی هستند. غیر از این ساختمان و بنا دارای تنوع وسیعی است که بعضی از آنها جز کالاهای لوکس به حساب می‌آیند.

از همان ابتدای خلقت تا الان سنگ ساختمانی جایگاه ویژه‌ای در ساختمان سازی داشته است. با این تفاوت که در گذشته به صورت قلوه سنگ و زمخت در ساختن سرپناه استفاده می‌شد ولی امروزه به صورت فراوری شده بکار می‌رود. به‌طوریکه در زمان حاضر با پیشرفت مواد و مصالح مصنوعی هنوز پرکاربرد است. یکی از پرکاربردترین مصالح در صنعت ساخت‌وساز سنگ ساختمانی است.

تاثیر بر زیبایی ساختمان

استفاده از سنگ ساختمانی باعث زیبایی سازه می‌شود. سنگ‌های ساختمانی دارای تنوع رنگی بالا هستند. سنگ‌ها به دلیل تنوع رنگ، طرح و بافت، می‌توانند جلوه‌ای زیبا و چشم‌نواز به ساختمان ببخشند. سنگ‌های طبیعی با رنگ‌های مختلف، مانند سفید، سیاه، قهوه‌ای، سبز و ...، می‌توانند به ساختمان ظاهری مدرن، کلاسیک یا سنتی بدهند. علاوه بر رنگ‌های مختلف سنگ ساختمانی دارای رگه، هاله و شکل‌های متفاوتی هستند. بعضی از سنگ‌های به صورت موجدار و بعضی به صورت بی‌موج هستند. این شکل و طرح سنگ کاملا ساخته‌ی طبیعت هستند.

سنگ‌های ساختمانی به دلیل اینکه ساخت دل طبیعت هستند علاوه بر زیبایی به شما آرامش‌ بخش هستند. بنابرین استفاده از این نوع مصالح علاوه بر استحکام و زیبایی آرامش طبیعت را نیز به ارمغان می‌آورند.

مقاومت و استحکام

سنگ‌های ساختمانی علاوه بر زیبایی باعث مستحکم شدن ساختمان می‌شوند. در ساختمان سنگ برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

سنگ کف: برای کف ساختمان‌ها باید از مصالح مقاوم استفاده کرد زیرا محل رفت آمد هستند و فشار زیادی بر آنها وارد می‌شود بنابرین در صورت استفاده از مصالح کم کیفیت یا ترک برمی‌دارند یا دچار خوردگی و سایش می‌شوند. هنوز هم یکی از بهترین مصالح برای سنگ کف ساختمان‎‌ها سنگ‌های طبیعی هستند. معمولا سنگ‌های مرمریت و سنگ گرانیت برای کف بسیار مناسب هستند و می‌توانید سال‌های سال از آنها استفاده کنید و دوام داشته باشتند.

سنگ راه پله: راه‌پله در معرض رفت و آمدهای زیادی قرار دارد به همین دلیل باید مستحکم و مقاوم باشند. سنگ پله گرانیتی، مرمریت و چینی معمولا برای این کار استفاده می‌شوند. این نوع سنگ امتحان خود را پس داده‌اند و به راحتی می‌توان از آنها استفاده کرد.

نمای ساختمان: نمای خارجی ساختمان به دلیل اینکه در معرض باد و باران و شرایط مختلف آب و هوایی است باید در مقابل شرایط مختلف جویی از خود مقاومت بالایی نشان دهد. برای نمای ساختمان معمولا از سنگ تراورتن استفاده می‌شود زیرا علاوه بر اینکه در مقابل شرایط جوی مقاوم است به دلیل تخلخل به خوبی به ملات ساختمانی می‌چسبد و خطر سقوط سنگ به کمترین حالت ممکن می‌رسد. این سنگ به دلیل تخلل بالایی که دارد در مقابل انبساط و انقباض به خوبی عمل می‌کند.

بلوک و جدول: سنگ ساختمانی به دلیل اینکه دارای استحکام بالایی است برای استفاده در بلوک‌های جدولی نیز بسیار کاربرد دارد.

البته کاربرد سنگ ساختمانی بسیار گسترده است و به موارد بالا ختم نمی‌شود از جمله کاربردهای این سنگ می‌توان به مجسمه‌سازی، نرده صراحی، سنگ فرش، دیوار راه‌پله و... اشاره کرد.

تاثیر در قیمت نهایی پروژه

مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شود در قیمت آن تاثیر گذار است. سنگ ساختمانی بکار برده شده در ساختمان یکی از مواردی است که بر قیمت آن تاثیر زیادی دارد. در واقع در هنگام تهیه‌ی سنگ ساختمانی شما هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید بله جز ارزش افزوده ساختمان است و قیمت ملک را بالا می‌برد

خرید سنگ ساختمانی

خرید سنگ ساختمانی کار ساده‌ای نیست چون معیارهای زیادی بر قیمت آن تاثیر دارند. قیمت سنگ ساختمانی از مقدار اقتصادی و به صرفه تا قیمت به صورت لوکس متغییر است و هرکس با هر بودجه‌ای که دارد می‌تواند آن را تهیه کند. برای تهیه سنگ ساختمانی باید به عواملی چون معدن، رنگ، تخلخل، استحکام، میزان جذب اب و ... توجه کنید برای دریافت مشاوره خرید سنگ ساختمانی می‌توانید به سایت همراه سنگ مراجعه کنید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز