تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۷
در اولین جشنواره مرکبات و نخیلات قیروکارزین عنوان شد:

محصولات باغی قیروکارزین پتانسیل ثبت جهانی را دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با اشاره به اینکه شهرستان قیروکارزین یکی از قطب های باغبانی کشور است، گفت: با توجه به ظرفیتی که این شهرستان دارد، دو محصول عمده خصوصا لیمو ( شیرین و ترش ) و خرمای زاهدی قابلیت برنامه ریزی برای ثبت جهانی را دارد.
کد خبر: ۷۲۶۱۸

به گزارش معاصر به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مجید رضا پاکاری در اولین جشنواره مرکبات و نخیلات شهرستان قیروکارزین که همزمان با 21 آبان ماه روز این شهرستان برپا شده بود، اظهار کرد: این آمادگی را داریم تا این کار را استارت بزنیم و در جشنواره های سال های آینده شاهد رونمایی از ثبت میراث جهانی لیمو و خرمای زاهدی این شهرستان در فائو باشیم.
این مقام مسئول با بیان اینکه در صورت ثبت جهانی محصولات باغی شهرستان قیروکارزین یک ظرفیت خوب برای معرفی محصولات کشاورزی این شهرستان در سطح بین المللی ایجاد می شود، افزود: با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعلی که این شهرستان دارد نیاز است خلق ارزش افزوده محصولات کشاورزی تقویت شد.
پاکاری با اذعان به اینکه ایجاد تشکل ها و زنجیره های ارزش باعث می شود ارزش افزوده محصولات کشاورزی چند برابر در اختیار بهره برداران و ذی نفعانی قرار گیرد که مستحق بهترین ها هستند، بیان کرد: جشنواره ها و همایش ها علاوه بر شکرگزاری از نعمات الهی، فرصتی برای معرفی توانمندی ها در سطوح مختلف است.
وی به موضوع بحران منابع آبی و محدودیت های ناشی از آن نیز پرداخت و گفت: سمت و سوی جهاد کشاورزی و برنامه ریزی ها در جهت توسعه کشت هایی است که ارزش افزوده و اقتصادی بالاتر و همچنین نیاز آبی کمتری داشته باشند همانگونه که در این جشنواره مشاهده شده خیلی از محققین و کارشناسان به خوبی عمل کرده اند و گونه هایی که در معرض انقراض است احیا کردند.
او به توسعه کشت های گیاهان دارویی که مزیت نسبی خیلی خوبی در شهرستان قیروکارزین دارد نیز گریزی زد و ابراز کرد: استفاده بهینه از منابع تولید و همچنین حفظ منابع آب می تواند ارزش اقتصادی به دنبال داشته باشد.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس با بیان اینکه این سازمان آمادگی دارد در بحث سرمایه گذاری در ایجاد زنجیره های ارزش، صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری و توسعه کشت گیاهان دارویی قدم بردارد و حمایت کند، افزود: یکی از اولویت های مهم سازمان جهاد کشاورزی حفظ اشتغال پایدار و ایجاد ارزش افزوده محصولات کشاورزی است.
پاکاری با یادآوری اینکه استان فارس با توجه به شرایط اقلیمی خاص و منحصر به فرد خود یکی از قطب های کشاورزی کشور است، بیان کرد: این استان با بیش از 370 هزار هکتار باغ رتبه اول تولید محصولات باغی کشور را به خود اختصاص داده است و به عنوان ویترین باغبانی کشور به شمار می آید.
نخستین جشنواره مرکبات و نخیلات شهرستان قیروکارزین همزمان با 21 آبان ماه روز این شهرستان با حضور مدیر کل امور عشایر، مدیر کل بهزیستی، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری، مدیر کل دفتر گردشگری استانداری و جمعی از مسئولین شهرستانی و عموم مردم برگزار شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز