تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

از کرم‌های شخصی‌سازی شده برای درمان زخم استفاده می‌شود

گروهی از محققان کشور با استفاده از اگزوزوم دریافتی از فرد مصدوم، کرم‌های اختصاصی برای درمان انواع زخم‌ها را تولید کردند.
کد خبر: ۷۲۷۶۹

به گزارش معاصر، علی قرایی، کارشناسی ارشد بیوشیمی دانشگاه تربیت مدرس و از اعضای بخش تحقیق و توسعه یکی از شرکت‌های فعال در حوزه زیست فناوری گفت: کرم ترمیم کننده و محافظت کننده پوست بر پایه اگزوزوم از محصولات تولیدی این شرکت است.

وی اگزوزوم‌ها را یکسری کیسه‌چه‌هایی از جنس چربی دانست که توسط سلول‌ها تولید می‌شوند و اظهار کرد: به واسطه‌ اینکه این کیسه‌چه‌ها توسط چه سلولی تولید و ترشح می‌کند، دارای محتویات متنوعی چون پروتئین و یا DNA و یا یکسری ترکیبات زیستی دیگر هستند.

قرایی با اشاره به استفاده از اگزوزوم در تولید کرم ترمیم کننده، خاطر نشان کرد: برای این منظور اگزوزوم از فرد دچار ترومای پوستی مانند زخم‌های پوستی و فرد دارای حساسیت‌های پوستی دریافت می‌شود، به این صورت که نمونه خون از فرد گرفته می‌شود و از این نمونه طی فرآیندهای آزمایشگاهی، سرم‌های خون، جداسازی شده و از آن استخراج اگزوزوم صورت می‌گیرد.

این محقق با بیان اینکه از اگزوزوم به دست آمده، کرم تولید می‌شود، یادآور شد: کرم به دست آمده در ترمیم زخم‌های پوستی مؤثر است، ضمن آنکه این کرم خاصیت درمان‌کنندگی و محافظتی دارد.

وی با بیان اینکه این کرم برای درمان زخم‌های سوختگی، خراشیدگی مؤثر است، افزود: مطالعاتی برای اثرات این محصول بر روی زخم‌های سوختگی انجام شده است.

قرایی تاکید کرد: از آنجایی که ماده مؤثره این کرم از فرد بیمار دریافت شده است، این کرم خاصیت درمان شخصی‌سازی شده دارد و کاملا برای فرد منحصر سازی شده، از این رو اثرات درمانی بیشتری نسبت به سایر کرم‌های موجود در بازار دارد.

به گفته این محقق، این کرم برای هر فرد بیمار جداگانه تولید می‌شود.

این محقق بخش تحقیق و توسعه این شرکت دانش‌بنیان، افزود: از آنجایی که اگزوزوم‌ها حاوی DNA‌ سلولی هستند، از این رو داروی تولیدشده برای فرد است؛ از این رو استفاده از آن عوارض خاصی برای فرد ایجاد نخواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که از آنجایی که ماده مؤثره این کرم از فرد دریافت می‌شود، چه مدت زمانی نیاز است تا کرم ویژه فرد ساخته شود، گفت: از زمان دریافت نمونه خون تا تولید کرم کمتر از ۱۲ ساعت زمان نیاز است.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز