تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۵
مخبر:

هزینه‌های مرتبط به اوتیسم در صندوق بیماران خاص گنجانده شود

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به اوتیسم، کلیدی‌ترین اقدام برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری در سنین بالاتر است، دستور تشکیل یک جلسه فوری جهت مساعدت و رفع چالش‌های این بیماری را صادر کرد.
کد خبر: ۷۲۷۹۱

به گزارش معاصر، «محمد مخبر» در جریان بازدید از انجمن اوتیسم ایران و دیدار با جمعی از والدین فرزندان اوتیسمی، با قدردانی از فعالیت‌ها و تلاش‌های این انجمن اظهار کرد: امروز جلسه متفاوتی را تجربه کردم و مطمئن هستم انجام وظایف سنگین برای کمک به خانواده‌های دارای فرزندان اوتیسمی، یک توفیق الهی است که باید این الگو، اراده و خدمات خالصانه، تکثیر و برای جامعه تبیین شود.
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات کودکان اوتیسمی و وظایف سخت و دشوار خانواده‌های آن‌ها افزود: غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا به ویژه در سنین زیر ۷ سال، کلیدی‌ترین اقدام برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری در سنین بالاتر است که باید با کمک وزارت بهداشت، غربالگری به صورت جدی به همراه امکانات درمان و مشاوره از راه دور در سرتاسر کشور انجام شود.
وی پوشش بیمه‌ای بیماران اوتیسمی برای کاهش هزینه‌های درمان و توانبخشی را بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: باید در صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج، سهمی از هزینه‌های مرتبط با مبتلایان به اوتیسم به ویژه در سنین بالا گنجانده شود و همچنین برای بخش‌هایی از جامعه اوتیسم که امکان اشتغال در بزرگسالی دارند، بسترهای لازم برای داشتن شغل فراهم شود.
مخبر در این جلسه دستور داد به فوریت جلسه‌ای با حضور وزرا و روسای دستگاه‌های مربوطه و مدیران و کارشناسان انجمن اوتیسم ایران تشکیل و درخواست‌ها و مشکلات خانواده‌های دارای فرزند اوتیسمی، مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راهکارهای لازم برای مساعدت و رفع چالش‌های موجود پیشنهاد شود.
«سعیده صالح غفاری» مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۸ هزارخانواده، خدمات مختلف درمانی توانبخشی و آموزشی دریافت می‌کنند، گفت: متوسط هزینه‌های خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم ۱۲ میلیون تومان در ماه است که بسیاری از این خانوارها به دلیل مشکلات مالی و همچنین وظایف سخت نگهداری فرزندان خود با مشکلات بسیار زیاد مالی و خانوادگی روبه‌رو شده‌اند و امیدواریم با مساعدت دولت سیزدهم و شخص معاون اول رئیس‌جمهور، بخشی از فشارها و هزینه‌های درمانی و توانبخشی مبتلایان اوتیسم کاسته شود.
وی افزود: با افزایش مراکز جامع استاندارد برای درمان، آموزش، توانبخشی و حرفه آموزی مبتلایان اوتیسم و همچنین تصویب سند ملی اوتیسم و ابلاغ مسئولیت به سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه، بتوان این بخش از جامعه را در سنین بزرگسالی فعال کرد.
در این جلسه که خانواده‌های دارای فرزندان مبتلا به اوتیسم مشکلات، مسائل و دغدغه‌های خود در زمینه‌هایی چون هزینه‌های بسیار بالای درمانی و توانبخشی، حمایت‌های لازم برای تشخیص زود هنگام مبتلایان، کمک برای نگهداری در خانه و مراکز درمانی، تحت پوشش بیمه قرار دادن بیماران، ایجاد مراکزی برای حرفه‌آموزی و توانبخشی در سنین بالاتر، اختصاص اماکن تفریحی مختص کودکان اوتیسم، امکانات آموزشی و امکان ادامه تحصیل این بیماران، رفع مشکلات و موانع اداری، توجه به حرفه آموزی و اشتغال‌زایی، آگاه‌سازی و همراهی مردم برای کمک به خانواده‌ها و توجه به ایمنی و سلامت مبتلایان را مطرح کردند.
گفتنی است انجمن اوتیسم ایران با ۷ هزار و چهارصد عضو رسمی در ۱۱ خانه امید از سال ۱۳۹۲ تاکنون فعال است و با توجه به اینکه از هر ۱۰۰ تولد در کشور، یک کودک با بیماری اوتیسم متولد می‌شود، این انجمن به دنبال درمان کودکان زیر ۷ سال به عنوان سنین طلایی برای جلوگیری از ادامه بیماری و معلولیت در بزرگسالی است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز