تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۲

دولت در ساخت بیمارستان‌هایی مجهز و مدرن شتاب گرفته است

در فاصله سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ حدود هفت هزار و ۳۹۱ تخت بیمارستانی در کشور راه اندازی شد که تکمیل ۱۵ هزار و ۳۹۹ تخت بیمارستانی مربوط به دوران فعالیت دولت کنونی است.
کد خبر: ۷۲۸۱۳

به گزارش معاصر، گزارش‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دولت مردمی نشان می‌دهد از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون ۴۹۴ طرح درمانی در سراسر کشور به بهره برداری رسیده در حالی که در فاصله سال های ۹۸ تا ۱۴۰۰ مجموع طرح های افتتاحی این حوزه ۱۳۴ مورد بوده است.

در فاصله سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ حدود هفت هزار و ۳۹۱ تخت بیمارستانی در کشور راه اندازی شد که تکمیل ۱۵ هزار و ۳۹۹ تخت بیمارستانی مربوط به دوران فعالیت دولت کنونی است.

ذکر این نکته ضروری است که تعداد کل تخت‌های بیمارستانی کشور ۱۵۰ هزار مورد برآورد می شود که تنها در دولت سیزدهم، معادل ۱۰ درصد مجموع تخت‌های بیمارستانی به ظرفیت درمان کشور اضافه شده است.

همچنین در زمینه تخت مراقبت‌های ویژه نوزادان در دولت سیزدهم تعداد کل تخت های ویژه نوزادان در کشور تا قبل از دولت مردمی، ۵۵۶ تخت بود که در دو سال و نیم گذشته این تعداد به ۱۰۵۰ تخت افزایش یافته است.

در فاصله سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۰ در کشور، ۹۱ دستگاه و تجهیزات پزشکی سرمایه ای از جمله سی. تی. اسکن و ام. آر. آی تامین شده بود که این تعداد در دولت مردمی به ۲۲۸ دستگاه رسید و امروز مردم برای دریافت خدمات تصویربرداری نیازی به سفر از مناطق محروم به مراکز استان و کلانشهرها ندارند.

بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در این زمینه گفت: ۱۵ هزار و ۹۱۰ تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم تحویل نظام درمانی کشور شد همچنین با همراهی و همدلی مسئولان مربوطه و فرمانداران استان تعداد زیادی از این پروژه‌ها افتتاح و اصرار بر این است تا پایان امسال بخش اعظمی از پروژه‌ها نیمه کاره تعیین تکلیف شود.

وی افزود: بیمارستان‌های حضرت مهدی (عج)، غدیر، حکیم کودکان در تهران و مراکز درمانی در شهرهای فردیس، پیرانشهر، شهریار در این دوره مورد بهره‌برداری قرار گرفت و ده‌ها بیمارستان نیز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد و در حوزه بهداشت و زیر ساخت‌های بهداشتی، چهار هزار و ۴۰ طرح را در یکسال اخیر شروع کردیم و یکهزار و ۶۰۰ طرح نیز بهره‌برداری شده است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: بزودی ۷۹ طرح نیز در حوزه درمان افتتاح می‌شود و در دولت سیزدهم هشت تا ۱۰ بیمارستان یکهزار تختخوابی در تبریز، مازندران، اردبیل، تهران، شیراز، همدان و خوزستان پیش‌بینی شده است.

رحیمی با بیان اینکه تمام اقدامات یاد شده حاکی از این است که در همه سختی‌ها و اتقافات می‌توان خدمات ارائه داد، افزود: در سال‌هایی که تامین منابع مالی کار بسیار سختی بود، با مدیریت جهادی و در سایه دولت سیزدهم اقدامات خوبی در حوزه سلامت، بهداشت و درمان انجام شد.

یادآوری مهمترین مراکز بیمارستانی که در ۱۰ ماه گذشته به بهره برداری رسیده اند، خالی از لطف نیست زیرا نشان می دهد که با وجود تنگناهای بودجه‌ای، می توان با همت مضاعف و کار جهادی باری از دوش نظام سلامت برداشت

مهدی کلینیک بزرگ ترین مرکز درمانی خاورمیانه

بیمارستان هزار تختخوابی مهدی کلینیک تهران به عنوان بزرگ‌ترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت کشور اسفندماه سال گذشته افتتاح شد؛ «مهدی کلینیک» بزرگترین و مجهزترین طرح حوزه سلامت است که عملیات ساخت آن در سال ۹۰ آغاز شد و در ادامه با تامین مالی قابل توجه ۴ هزار میلیارد ریالی بانک ملت تکمیل شد.

هدی کلینیک بسیار مدرن و مطابق با استانداردهای روز جهانی، با ۳۸ اتاق عمل و اورژانس فوق پیشرفته مجهز به باند هلی کوپتر، بزرگ‌ترین طرح ملی سلامت در تاریخ کشور است که هوشمند و به لحاظ امنیت سازه بسیار مستحکم طراحی و ساخته‌شده و نزدیک به یک هزار تخت بستری به مجموعه تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه کرده است و درمانگاه بیمارستان مهدی کلینیک هم در فضایی حدود هشت هزار مترمربع ظرفیت مراجعات سرپایی را یک و نیم تا دو برابر افزایش می دهد.

بیمارستان مدرن غدیر سرآمد سلامت منطقه

بیماررستان مدرن و مجهز غدیر با شروع دولت سیزدهم و تاکیدات رییس جمهور مبنی بر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، عملیات اجرایی پروژه با تعجیل و فوریت پیگیری با حمایت های مسوولان و اهتمام شبانه روزی و با هزینه ای بالغ بر یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسید و تیرماه امسال با حضور رییس جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

کل اعتبار هزینه شده برای ساخت بیمارستان غدیر یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان، اعتبار ، برای تجهیزات پزشکی و اداری ۴۱۲ میلیارد تومان، اعتبار ، عملیات عمرانی پروژه ۹۸۸ میلیارد تومان در دولت سیزدهم است.

بیمارستان ۸۲۱ تختخوابی غدیر دارای اتاق‌های عمل جراحی هوشمند با ۲۴ تخت، بخش‌های ویژه ICU، NICU، CCU، بخش زایمان، اورژانس پیشرفته مجهز به هلی پورت هوایی، آنژیوگرافی مغز، تصویربرداری، دیالیز، فیزیوتراپی، درمانگاه‌های فوق تخصصی، آزمایشگاه، بخش‌های بستری زنان، مردان و کودکان و... است که از فناوری‌های روز دنیا با رعایت استانداردهای درمانی ساخته شده است.

همچنین در این بیمارستان انجام اعمال زنده جراحی از طریق اهدای عضو نیز انجام می‌شود و از طرفی دیگر ظرفیت پذیرش مصدومان حوادث از طریق هلی پورت هوایی را دارد که این امر در سطح منطقه بی‌نظیر است.

بیمارستان کودکان حکیم چراغ امید بیماران بی بضاعت

بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان حکیم با زیربنای ۲۹ هزار و ۶۵۰ متر مربع و ۲۶۶ تختخواب در زمینی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع از اراضی دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط خانواده‌ای نیکوکار ساخته شده است.

بیمارستان کودکان حکیم در راستای تامین این نیاز با هدف افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی کودکان در منطقه ۱۸ تهران ساخته شده و از آن می‌توان به‌عنوان یک مثال خوب در زمینه‌ همراهی و همدلی سازمان‌های دولتی و نهادهای مسئول و مسئولیت‌پذیری اجتماعی یاد کرد.

این بیمارستان شامل بخش تصویربرداری شامل دستگاه‌های سی‌تی اسکن، ام آر آی، کاردیوگرافی، بخش اسکوپی، آشپزخانه و سلف‌سرویس کارکنان رخت‌شوی‌خانه، گازهای طبی و بایگانی اسناد و آزمایشگاه، بخش جراحی با هشت اتاق عمل و سی اس آر یا استریل مرکزی و دارای چهار بخش بستری به همراه یک بخش دیالیز است.

بخش‌های مراقبت‌های ویژه شامل ۶۳ تخت ان اس سی یو و ان آی سی یو و بی آی سی یو و بخش جراحی ویژه با سه اتاق عمل، اتاق عمل هیبرید خاص و آنژیو است که اوایل پاییز امسال افتتاح شد.

ارتقای شاخص‌های سلامت در غرب و شرق فارس با افتتاح دو بیمارستان

بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهدای شهر مصیری به عنوان تنها بیمارستان شهرستان رستم، ۲۱ مهرماه در سفر استانی رییس جمهور به استان فارس به بهره برداری رسید؛ این مکان درمانی که در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع و زیربنای ۶ هزار و ۸۳۶متر مربع احداث شده است دارای بخش های اداری، داخلی، جراحی، اتاق عمل(۳ اتاق)، زایشگاه، نوزادان،اطفال، ICU، CCU، دیالیز(۶ تخت دیالیز) ، رادیولوژی، آزمایشگاه تخصصی، اورژانس، درمانگاه تخصصی و داروخانه است.

بیمارستان رستم افزون بر اینکه جمعیت ۱۵۰هزار نفری شهرستان رستم را پوشش درمانی می‌دهد، می‌تواند خدمات درمانی قابل توجهی را به مردم نورآباد ممسنی و مسافرانی که از استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد به طرف بوشهر و شیراز در تردد هستند ارائه کند.

بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی امام حسین (ع) واقع در شهرستان فسا نیز به ارزش یک هزار میلیارد تومان دیگر طرحی بود که در این سفر به مدار خدمت رسانی وارد شد؛ عملیات ساخت این بیمارستان نیز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود.

این بیمارستان ۱۸۴ تختخوابی و در زیربنای ۱۵ هزار متر مربع در ۴ طبقه احداث شده و همه امکانات مورد نیاز یک بیمارستان عمومی با تمامی رشته های مورد نیاز را دارد.

بیمارستان امام خمینی شهریار

بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی امام خمینی (ره) شهریار پس از ۳۴ سال انتظار مردم این شهرستان محروم، امروز همزمان با روز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار، با حضور رئیس جمهور افتتاح و بهره‌برداری رسمی از آن آغاز شد.

این بیمارستان دارای ۱۰ اتاق عمل مجهز است و بیمارستان امام خمینی شهریار در ماه‌های آینده به مرکز جامع سرطان با پیشرفته‌ترین تجهیزات تشخیصی و درمانی تبدیل خواهد شد. دولت سیزدهم ۱۴ ماهه این پروژه را تکمیل کرد به طوری که در این بیمارستان و پلی کلینیک تجهیزات بسیار خوب و مدرنی بکار رفته و در ساخت و تجهیز این بیمارستان ۸۷۰ میلیارد تومان از سوی دولت تخصیص داده شده است.

برنامه دولت سیزدهم برای توسعه تخت های بیمارستانی و بهبود سرانه برخورداری هموطنان از مراکز درمانی به افتتاح این بیمارستان ها محدود نمی شود و به گفته محسن منصوری معاون اجرایی رییس جمهور در ماههای آینده بیمارستان های دیگری بویژه در شهرستان های تهران افتتاح و وارد مدار خدمت رسانی به مردم می شوند که می توان به بیمارستان‌های شهرستان های اسلامشهر، ورامین و پیشوا اشاره کرد.

ساخت بیمارستان ۴۰۳ تختخوابی اسلامشهر پس از ۱۴ سال توقف، اکنون در دولت سیزدهم ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و انتظار می رود در ماههای پیش رو به بهره برداری برسد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز