تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۸
تحلیلگران:

احتمال تعمیق کاهش عرضه اوپک‌پلاس در ۲۰۲۴ وجود دارد

تحلیلگران حوزه انرژی و اقتصادی از احتمال کاهش بیشتر عرضه اوپک‌پلاس در سال آینده میلادی در صورت کاهش قیمت‌های جهانی نفت خام خبر دادند.
کد خبر: ۷۲۸۴۰

به گزارش معاصر، هشت تحلیلگر از مؤسسه‌های انرژی و بانک‌های جهان پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال می‌رود ائتلاف تولیدکنندگان سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) پس از کاهش بیش از ۱۵ درصدی قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال نسبت به اوج خود در سپتامبر ۲۰۲۳، کاهش عرضه نفت را تا سال آینده میلادی تمدید یا حتی تعمیق کنند.

منابعی در اوپک‌پلاس روز جمعه (۲۶ آبان‌ماه) به رویترز گفتند که این ائتلاف قرار است در نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس در وین در یکشنبه هفته آینده (پنجم آذرماه) نیاز به کاهش بیشتر یا تمدید توافق کنونی را بررسی کنند.

فروش ارزان و یکجای (Selloff) نفت خام در بازارهای جهانی با وجود کمبود عرضه به‌دلیل کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس، در سه ماه چهارم و خطر اختلال بیشتر عرضه به‌دلیل تشدید تنش‌ها در خاورمیانه رخ داده است، در حالی که سرمایه گذاران از افزایش عرضه غیراوپک و کاهش تقاضا در اقتصادهای بزرگ نگران هستند.

اعضای اوپک‌پلاس در مجموعه اقدام‌هایی که از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی آغاز شد، متعهد شده‌اند در مجموع روزانه ۵ میلیون و ۱۶۰ هزار بشکه یا حدود ۵ درصد از تقاضای روزانه جهانی از تولید خود بکاهند.

عربستان ابتدا در ماه ژوئیه کاهش عرضه داوطلبانه را به‌عنوان اقدامی اضافه به توافق کاهش عرضهی اعضای اوپک‌پلاس در آوریل در پیش گرفت.

عربستان سعودی و روسیه اعلام کرده‌اند که کاهش عرضه داوطلبانه خود (در مجموع روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه) را تا پایان سال جاری میلادی ادامه می‌دهند.

بانک آمریکایی «گلدمن ساکس»

تحلیلگر بانک گلدمن ساکس در این باره گفت: ما معتقدیم اوپک با استفاده از اهرم قدرت قیمت‌گذاری با در نظر گرفتن کف ۸۰ دلاری و سقف ۱۰۰ دلاری از ظرفیت مازاد عرضه، نفت خام شاخص برنت دریای شمال را در محدوده ۸۰ تا ۱۰۰ دلار تضمین خواهد کرد، در حالی که افزایش عرضه غیراوپک یا تولید ناخالص داخلی پایین‌تر، خطرهای کاهشی پیش روی قیمت‌ها به شمار می‌آیند، برآوردهای مان نشان می‌دهد که نفت خام شاخص برنت نزدیک به ۸۰ دلار باقی می‌ماند، مگر اینکه اوپک قاطعیت کمتری داشته باشد.

بانک آمریکایی جی‌پی مورگان

تحلیلگر بانک آمریکایی جی‌پی مورگان تصریح کرد که سناریوی اصلی ما برای نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس این است که توافق کاهش عرضه باید تمدید شود، ما فکر می‌کنیم که عربستان به انعطاف قابل‌توجهی برای کاهش بیشتر نیاز دارد.

وی افزود: افزون بر این، احتمال دارد شاهد این باشیم که در صورت تعمیق کاهش احتمالی، عربستان به‌دنبال مشارکت دیگر اعضای اوپک‌پلاس برای کاهش بیشتر باشد به‌گونه‌ای که یک تلاش جمعی باشد و نه یکجانبه.

این تحلیلگر جی‌پی مورگان ادامه داد: ما این امکان را با فرض ادامه همکاری نزدیک اعضای این ائتلاف در نظر گرفته‌ایم، با این حال، سناریوی تعمیق کاهش تا یک میلیون بشکه را رد نمی‌کنیم تا به‌طور پیشگیرانه ضعف بالقوه تقاضا در نیمه نخست سال آینده میلادی از بین رود.

مؤسسه «انرژی اسپکت»

تحلیلگر مؤسسه انرژی اسپکت هم در این باره گفت: عربستان و روسیه هنوز تأیید نکرده‌اند که آیا کاهش عرضه داوطلبانه خود را تا پایان ماه دسامبر تمدید خواهند کرد یا خیر، اما ما انتظار داریم که این کار را برای پایین نگه داشتن سطح ذخیره‌سازی‌ها انجام دهند.

وی تصریح کرد: برای اینکه بیشتر اعضای اوپک‌پلاس نسبت به تعمیق کاهش عرضه متقاعد شوند شرایط بازارهای جهانی نفت خام باید بدتر شود.

بانک سوئدی اس‌ئی‌بی (SEB)

تحلیلگر بانک سوئدی در این باره اظهار کرد که پیش‌بینی‌های کلی برای سال ۲۰۲۴ میلادی این است که رشد اقتصادی جهان کند می‌شود بنابراین رشد تقاضای جهانی نفت هم کند خواهد شد و نیاز به نفت اعضای اوپک کاهش می‌یابد، این عاملی کاهشی برای قیمت نفت به شمار می‌آید.

وی تصریح کرد: اگر عربستان بخواهد بار کاهش عرضه را به تنهایی به دوش بکشد، باید تولید روزانه خود را در سال ۲۰۲۴ میلادی در سطح ۹ میلیون بشکه حفظ کند، در حالی که این رقم را باید در سه ماه نخست سال آینده میلادی به ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز برساند.

این تحلیلگر ادامه داد: ممکن است این درخواست از عربستان بیش از حد باشد و احتمال می‌رود این کشور از بعضی از دیگر از اعضای اوپک بخواهد تا برای ثبات و تعادل بازار نفت در کاهش بیشتر مشارکت کنند و این نگاه به‌طور ویژه به سمت عراق، کویت و امارات خواهد بود.

مؤسسه آی‌ان‌جی (ING)

تحلیلگر مؤسسه آی‌ان‌جی گفت: قیمت‌ها در سطوحی پایین می‌آیند که نگرانی‌هایی را در میان اعضای اوپک، به‌ویژه عربستان ایجاد خواهد کرد، ضعف قیمتی که ما شاهد آن هستیم به این معناست که احتمال می‌رود سعودی‌ها کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را در اوایل سال آینده میلادی هم ادامه دهند، انجام این کار باید به حذف مازاد عرضه مورد انتظار و تا حدی شرایط قیمت‌های نفت حمایت کند.

مؤسسه پی‌وی‌ام (PVM)

تحلیلگر مؤسسه پی‌وی‌ام در این باره گفت: من معتقدم به شرط ضعف اخیر در قیمت نفت کاهش عرضه داوطلبانه نفت عربستان تا ژانویه تمدید خواهد شد، هر نشانه ای از کاهش قیمت نفت، حتی اگر تدریجی باشد، با کاهش عرضه دوباره روبه‌رو خواهد شد. حال باید دید عربستان تا چه زمانی مایل به حمایت یکجانبه از بازار نفت است، موضوعی که ممکن است در نشست پیش روی اعضای اوپک‌پلاس بحثی داغ باشد.

مؤسسه یوبی‌اس (UBS)

تحلیلگر مؤسسه یوبی‌اس اظهار کرد: اطمینان ندارم که اعلام خبر تمدید کاهش عرضه داوطلبانه نفت عربستان در نشست پنجم آذرماه وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک‌پلاس یا اوایل دسامبر خواهد بود، اما هر دو گزینه امکان‌پذیر است، اما اکنون فکر می‌کنم با توجه به اینکه سیاست عربستان همچنان بر اقدام‌های پیشگیرانه و احتیاطی استوار است، کاهش عرضه داوطلبانه سعودی‌ها احتمال دارد تا سه ماه نخست ۲۰۲۴ تمدید شود، با توجه به تقاضای ضعیف فصلی نفت در آغاز هر سال، نگرانی‌های مداوم رشد اقتصادی و هدف حمایت از ثبات و تعادل بازار نفت این احتمال را تقویت می‌کند.

بانک انگلیسی بارکلیز

تحلیلگر این بانک انگلیسی گفت: ما اعلام کردیم که احتمال می‌رود اوپک‌پلاس موضع نسبتاً تهاجمی در مدیریت انتظارهای بازار خواهد داشت و از اینکه شاهد تمدید کاهش عرضه داوطلبانه عربستان تا سال آینده باشیم، تعجب نخواهیم کرد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز