تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۴
مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت :

برای انجام غربالگری فشارخون و دیابت ناشتا باشید

این غربالگری به شکل رایگان در جمعیت بالای ۱۸ سال در تمام شهرها و روستاهای کشور برگزار می‌شود.مردم می‌توانند با داشتن مدرک شناسایی خود به صورت ناشتا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و از نظر احتمال ابتلا به دیابت و فشارخون بالا بررسی شوند.
کد خبر: ۷۲۹۰۸

به گزارش معاصر، دکتر فرشید رضایی،با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های علم پزشکی و بهداشت، بیماری‌هایی هستند که شروع بی سروصدا و موذیانه‌ای دارند، گفت: به همین علت است که بیماران تا مدت‌ها و بلکه سال‌ها از وجود بیماری در بدن خود بی‌اطلاع هستند.

وی با تاکید بر اینکه دو بیماری دیابت یعنی افزایش قندخون خارج از میزان طبیعی و بیماری پرفشاری خون از همین دست بیماری‌های خاموش هستند، تصریح کرد: بیماران ممکن است سال‌ها از اینکه مبتلا هستند بی‌خبر باشند. از طرفی ممکن است برخی بگویند اینکه خوب است که یک بیماری بدون علامت باشد و رنجی نداشته باشد اما، باید یادآوری کرد که هرچند در ابتدا به ظاهر علامتی ندارند اما در درون بدن مشغول آسیب زدن هستند و زمانی که علامت‌دار می‌شوند ممکن است در نقاط مختلف بدن آسیب‌هایی را وارد کرده باشند.

رضایی ادامه داد: در یک تصویر کلی در جهان، نیمی از بیماران مبتلا به فشارخون بالا، از بیماری خود بی‌خبر هستند و در برخی کشورها حتی بالاتر از ۶۰ درصد بیماران پرفشاری خون نمی‌دانند که فشار خون آنها بالاست.

وی افزود: بر خلاف تصور برخی که گمان می‌کنند که پرفشاری خون و دیابت فقط برای سالمندان است، باید ذکر کرد که کم نیستند جوانان و میانسالانی که به ظاهر خوب هستند و نشانه‌ای از چاقی یا وضعیت زمینه‌ساز بیماری را ندارند ولی فشارخون‌شان غیرطبیعی و بالا است.

مدیر دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت تصریح کرد: از این رو برای کمک به تشخیص زودهنگام بیماری خفته و پنهان پرفشاری خون و دیابت در جامعه؛ وزارت بهداشت تصمیم به راه‌اندازی پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال به بالا گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این غربالگری به شکل رایگان در جمعیت بالای ۱۸ سال در تمام شهرها و روستاهای کشور برگزار می‌شود، اظهار کرد: هموطنان عزیز می‌توانند با در دست داشتن مدرک شناسایی خود به صورت ناشتا به مراکز بهداشتی مراجعه کنند و از نظر احتمال ابتلا به بیماری‌های مذکور طبق فرمول علمی بررسی شوند و در صورت لزوم با بررسی خون ایشان وجود دیابت در ایشان بررسی شود و فشار خون‌شان را هم اندازه بگیرند.

رضایی ادامه داد: در این پویش که از ۲۰ آبان ماه آغاز شده و تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت، ‌ خون تمام افراد بالای ۴۰ سال که در شش ماه اخیر آزمایش قندخون نداده‌اند برای شناسایی دیابت بررسی می‌شود و در صورت ابتلا به دیابت، درمان و توصیه‌های ضروری را دریافت خواهند کرد.

وی درخصوص جزئیات و نتایج اجرای پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در ۱۰ روز نخست (۲۰ لغایت ۳۰ آبان ماه)، ‌ توضیح داد: تاکنون در این پویش ملی بیش از ۱۲ هزار مورد جدید شناسایی شده است و باعث افتخار است که این تشخیص‌های به‌هنگام، قبل از پیدایش علائم بیماری انجام شده است.

او تاکید کرد: همکاران ما در استان‌های مختلف با هماهنگی سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها اقدام به آموزش سبک زندگی سالم و خودمراقبتی کرده‌اند و در برنامه‌های تجمعی مانند نماز جمعه و رسانه‌های جمعی اقدام به ترویج مفاهیم مهم در سلامت، پیشگیری و تشخیص به‌هنگام فشار خون و دیابت می‌کنند.

وی افزود: دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت توسط شبکه گسترده نیروهای خود در سراسر کشور با همت نیروهای مردمی آموزش دیده با سواد سلامت (داوطلبان سلامت محله و سفیران سلامت) به افزایش سواد سلامت جامعه در مورد این دو بیماری و توجه ویژه به تشخیص زودهنگام اقدام کرده است.

هدف پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» که از ۲۰ آبان ماه آغاز شده، این است که همه افراد ۱۸ سال و بالاتر (متولدین قبل از ۱۳۸۴/۰۸/۰۱) ساکن در کشور را تا ۱۵ دی ماه سال جاری تحت غربالگری پرفشاری خون و دیابت قرار دهد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز