تهران ۲۴.۸۴° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
به گفته منابع اوپک‌پلاس

اوپک‌پلاس با اعضای آفریقایی به تفاهم می‌رسد

منابع اوپک‌پلاس اعلام کردند این ائتلاف از نزدیک شدن به تفاهمی با اعضای آفریقایی بر سر موضوع تولید خبر داد.
کد خبر: ۷۲۹۴۸

به گزارش معاصر، چهار منبع ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) گفتند اوپک‌پلاس بر سر موضوع تولید اعضای آفریقایی این ائتلاف در سال ۲۰۲۴ به تفاهم نزدیک‌تر شده است.

گفته می‌شود اختلاف‌ بر سر اهداف تولید نفت اعضای آفریقایی اوپک‌پلاس، سبب شده است این ائتلاف نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو را به تأخیر بیندازد.

مقام‌های اوپک‌پلاس  روز پنجشنبه (دوم آذرماه) به رویترز گفتند آنگولا و نیجریه، از اعضای اوپک، به‌دنبال افزایش تولید نفت هستند.

به تعویق افتادن نشست وزارتی اوپک‌پلاس از ۲۶ نوامبر (یکشنبه، پنجم آذرماه) به ۳۰ نوامبر (نهم آذرماه) قیمت نفت را بیش از ۳ دلار کاهش داد، اما پس از آن دوباره قیمت‌ها بهبود یافت و نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه (سوم آذرماه) بالای ۸۱ دلار برای هر بشکه معامله شد.

دبیرخانه اوپک دوم آذرماه در پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی خود اعلام کرد نشست‌های اوپک، اوپک‌پلاس و کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) روز نهم آذرماه به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.

یکی از منابع که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: با اطمینان ۹۹ درصدی احساس می‌کنم اوپک‌پلاس در نهم آذرماه می‌تواند به توافق برسد.

منبع دوم گفت: تفاهم درباره موضوع تولیدکنندگان آفریقایی حاصل شده است.

دو منبع دیگر هم اعلام کردند توافق نزدیک است.

گابریل تانیمو آدودا، نماینده نیجریه در اوپک روز پنجشنبه به رویترز گفته بود از هرگونه اختلاف‌نظر با دیگر اعضای اوپک‌پلاس بر سر اهداف تولید این کشور اطلاعی ندارد.

نیجریه و آنگولا از جمله کشورهایی بودند که در نشست پیشین اوپک‌پلاس در ژوئن پس از سال‌ها ناکامی در رسیدن به اهداف پیشین، اهداف تولید کمتری را در نظر گرفتند.

بر اساس ارزیابی‌های منابع ثانویه، آنگولا از اکتبر کمتر از سهمیه خود برای سال ۲۰۲۴ تولید کرده است.

بر اساس این گزارش، نیجریه در حال تولید نزدیک به سهمیه روزانه یک میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه‌ای خود در سال ۲۰۲۴ است، اما اکنون برای سال ۲۰۲۴ کمتر از سطح روزانه یک میلیون و ۵۸۰ هزار بشکه برای این کشور در نظر گرفته شده است که مشروط به ارزیابی‌های مستقل خواهد بود.

چند تحلیلگر گفته‌اند که انتظار دارند اوپک‌پلاس برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت خام، کاهش عرضه نفت را سال آینده تمدید یا حتی تعمیق کند.

بازارهای جهانی همچنین منتظرند ببینند آیا عربستان سعودی کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را که پایان دسامبر منقضی می‌شود تمدید می‌کند یا خیر.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز