تهران ۲۰.۴° كمينه ۲۰.۴°  بیشینه ۲۰.۹۹°
۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۴

درخواست ماماها از وزارت بهداشت برای پیگیری مطالباتشان

شاغلان در این رشته بر این باورند که وزارت بهداشت باید توجه بیشتری به این گروه از جامعه پزشکی داشته باشد که در این رابطه وزارت بهداشت از برنامه جذب هزار و ۹۵۴ ماما در آینده نزدیک خبر می دهد.
کد خبر: ۷۳۰۵۰

به گزارش معاصر، جمعی از اساتید، دانشجویان و ماماهای شاغل در حوزه های درمان و بهداشت روز سه شنبه مقابل ساختمان وزارت بهداشت تجمع کردند و خواستار پیگیری مطالبات خود شدند که از جمله می‌توان به رفع تعارض منافع جاری در برخی مواد قانون جوانی جمعیت و همچنین جلوگیری از تضعیف جایگاه مامایی در همه سطوح از جمله کاهش زایمان طبیعی اشاره کرد.

خانم گودرزی یکی از حاضران در این تجمع گفت: ماماها از مهمترین نیروهای انسانی شاغل در نظام بهداشت هستند و کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان کشور مدیون زحمات شبانه روزی این قشر ۸۰ هزار نفری است.

وی افزود: اعتراض امروز آنان به دلیل اجرا نشدن مواد ۴۶، ۴۹ و ۵۰ قانون جوانی جمعیت و تغییر نام ماما به مراقب ماما در شبکه بهداشت است ضمن آنکه دانشجویان مامایی شرکت کننده نیز از نبود عدالت آموزشی و نداشتن دفاتر مستقل آموزشی مامایی در بیمارستان و نیز رسیدگی نکردن مسئولان بیمارستان به تبعیض موجود بین آنان و دیگر شاغلان نظام سلامت گلایه دارند.

وی خواستار توجه بیشتر به زایمان طبیعی طبق پروتکل های نظام سلامت شد و این نکته را یادآور شد که افزایش زایمان سزارین در ایران باعث بروز مشکلات متعددی برای مادران شده است که از جمله می توان به به افزایش جراحی چسبندگی های پس از سزارین و چسبندگی های جفتی منجر شونده به خارج کردن کل رحم و ناباروری زنان کم سن و سال اشاره کرد.

گودرزی افزود: در کشورهای دنیا ماما به کسی اطلاق می‌شود که از ابتدا تا انتهای بارداری فیزیولوژیک که ۸۵ درصد کل بارداری‌ها را به طور میانگین تشکیل می دهد، وظیفه مراقبت مادر و و انجام زایمان مادران را حتی در منازل و یا مراکز تولدی که مستقیما توسط ماماها اداره می شود به عهده دارد و این فرد همچنین مسئول عملکرد خود به عنوان یک حرفه کاملا مستقل است.

این ماما خاطر نشان کرد: جمعیت مامایی ایران از نظر ساعات و آموزش تئوری و بالین دو برابر میانگین استاندارد کنفدراسیون بین المللی مامایی است و مامایی ایران در ۲۲ کشور منطقه مدیترانه رتبه اول و در دنیا رتبه سوم را به خود اختصاص داده به گونه ای که ماماهایی که اقدام به مهاجرت به خارج از کشور کرده اند توسط بهترین مراکز و دانشگاه‌ها جذب شده اند.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت باید شرایط بهتری را برای فعالیت ماماها فراهم کند، یادآور شد: رشته مامایی دومین رشته پرجمعیت کشور پس از پرستاری است و خدمات این رشته در حوزه های بسیار گسترده تری از جمله بهداشت درمان، بخش خصوصی و دیگر موارد برای خدمت به مردم به کار گرفته شده است.

گودرزی یادآور شد: در نظام سلامت از ماماها حتی در جاهایی که کمبود رشته هایی مانند بهداشت و پرستاری وجود دارد، توسط این گروه به راحتی و به خوبی پوشش داده می شود و بنابراین با توجه به این قشر ضرورت دارد.

محسن بارونی رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره مطالبات امروز ماماها توضیح داد: با توجه به اینکه برخی از ماما در مورد مسایل تعرفه، بکارگیری در شبکه های بهداشتی و درمانی و سایر مطالباتشان جلوی وزارت بهداشت تجمع کرده بودند، به سرعت با جمعی از نمایندگان آنها دیدار و گفت‌وگو کردیم.

وی تصریح کرد: آنان مشکلاتی را در بخش درمان، آموزش و بهداشت بیان کردند که نمایندگان معاونت های مربوطه نیز در این جلسه حضور یافتند و مطالبات آنها مورد بررسی قرار گرفت.

بارونی با بیان اینکه ۳۵۴ ماما در برنامه سلامت خانواده بکار گرفته شدند، از جذب هزار و ۹۵۴ مامای دیگر در این برنامه بزودی خبر داد و گفت: با توجه به جلسه امروز، مشکلات و مطالبات آنها مورد بررسی و توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز