تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۱.۷۹°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۷

۳۲ هزار میلیارد ریال اعتبار به حوادث غیرمترقبه اختصاص داده شد

دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور مبلغ ۳۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای حوادث غیرمترقبه اختصاص داده است تا صرف امدادرسانی، مهار بیماری‌های واگیردار، پیشگیری از آتش‌سوزی در جنگ‌ها و مراتع کشور شود.
کد خبر: ۷۳۰۷۷

به گزارش معاصر، لایحه بودجه ۱۴۰۳ کل کشور به تازگی در دولت تدوین و آماده ارسال به مجلس شورای اسلامی برای طی مراحل قانون گذاری است؛ این لایحه، سومین بودجه دولت سیزدهم و آخرین بودجه‌ سالانه‌ای است که مجلس یازدهم آن را تصویب خواهد کرد.

آنطور که سیداحسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت توضیح داده، این لایحه با رویکرد کنترل تورم، واقع بینانه و قابل تحقق تنظیم شده است و منابع عمومی دولت نزدیک به ۱۶.۸ درصد نسبت به بودجه امسال رشد خواهد داشت.

سهم دولت در کمک به پیشگیری و جبران خسارت در حوادث غیرمترقبه

کمک به نهادهای امدادی و مدیریت بحران از جمله رویکردهای دولت در این لایحه است که تاکنون ماده واحده و تبصره‌های آن پیش از تقدیم به مجلس انتشار یافته است به همین دلیل تبصره ۵ این لایحه به حوادث غیر مترقبه اختصاص دارد.

در بند الف این تبصره دولت مکلف شده است ۲۸ هزار میلیارد ریال به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تا مبلغ هزار میلیاردریال به سازمان دامپزشکی کشور بابت مهار بیماریهای واگیر دامی و مشترک بین انسان و دام، تا مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برای پیشگیری و اطفای حریق جنگلها و مراتع کشور و تا مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال به موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بابت تولید و ارتقا کیفیت انواع واکسنهای مورد نیاز انسان، دام و طیور پرداخت کند.

منابع این بخش از محل اعتبارات پیش بینی شده به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) تامین شده است که بر اساس آن دولت به منظور پیش آگاهی، پیشگیری، امدادرسانی، بازسازی و نوسازی مناطق آسیب دیده از حوادث غیرمترقبه از جمله سیل، زلزله، سرمازدگی، تگرگ، طوفان، آتش سوزی، گردوغبار، پیشروی آب دریا، آفت های فراگیر محصولات کشاورزی و بیماری‏ های همه گیر انسانی و دامی و حیات وحش و مدیریت خشکسالی، منابعی را در اختیار سازمان های متولی از جمله سازمان مدیریت بحران، سازمان دامپزشکی، هلال احمر، وزارت بهداشت قرار دهد.

این درحالیست که در قانون بودجه امسال دولت ۲۰ هزار میلیارد برای جمعیت هلال احمر و تا مبلغ یکهزار و ۸۷۰ میلیارد برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته بود.

امکان دریافت کمک‌های بین المللی برای جبران خسارت

در بند پ تبصره ۵ ماده واحده لایحه بودجه سال آینده نیز به دولت اجازه داده شده تا سقف ۲ میلیارد یورو کمک‌های بلاعوض بین‌الملل از سوی موسسات و سازمان‌های بین‌المللی برای جبران خسارت و پیشگیری از حوادثی مانند زلزله، ‌سیل، سرمازدگی، مقابله با گرد و غبار، بیابان‌زدایی، حفاظت از تالاب‌ها و مبارزه با آفات و بیماری‌های دامی و گیاهی و همچنین تأمین ماشین‌آلات و تجهیزات مربوط، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور و طرح‌های موضوع صندوق ملی محیط زیست،‌ امور مربوط به پناهندگان و اتباع خارجی دریافت و به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز کند تا صرف هزینه‌های مرتبط شود.

دستگاههای اجرایی دریافت کننده مکلفند گزارش عملکرد و نحوه هزینه کرد کمک های دریافتی را هر ۶ ماه یکبار به سازمان برنامه و بودجه گزارش کنند.

در قانون بودجه امسال نیز دولت اجازه داشت تا سقف همین مبلغ کمک بین المللی دریافت کند با این تفاوت که در قانون بودجه ۱۴۰۲ در عناوین کمکهای بین المللی دریافتی عنوان «مقابله با ریزگردها و گرد و غبار» وجود داشت که در لایحه بودجه سال آینده کلمه ریزگردها برداشته شده است.

همچنین در قانون بودجه امسال در این بند عبارت «اتباع خارجی» برای دریافت کمک های بین المللی وجود نداشت که در لایحه این عبارت اضافه شده است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز