تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۶

علت تمدید مجدد آتش بس موقت در جنگ طوفان الاقصی

مذاکرات میان قطر، مصر، آمریکا و اسرائیل بر سر تمدید آتش بس در جنگ ادامه دارد و به نظر می رسد دو طرف مایل به تمدید این امر هستند.
کد خبر: ۷۳۰۹۰

به گزارش معاصر، تا ششمین روز آتش بس موقت در نوار غزه حدود 72 ساکن سرزمین های اشغالی (برخی دارای تابعیت دوگانه) و 20 خارجی با حدود 180 اسیر فلسطینی مبادله شده اند. 

مذاکرات میان قطر، مصر، آمریکا و اسرائیل بر سر تمدید آتش بس در جنگ ادامه دارد و به نظر می رسد دو طرف مایل به تمدید این امر هستند. اگرچه در ابتدای این آتش بس موقتی به نظر می رسید تندروهای اسرائیلی مخالف آن هستند، اما در مجموع جامعه رژیم صهیونیستی نیز پس از چهل و هشت روز نبرد به چنین آرامشی نیاز داشت.

از سوی اسرائیل داوید بارنع، رئیس موساد به قطر سفر کرده و با قطری ها، مصری ها و آمریکایی ها در حال مذاکره است.

از سوی دیگر قطری ها پیشنهاد آزادی یکباره همه افراد دربند در ازای آتش بس طولانی مدت را نیز مطرح کرده اند. البته مقامات رژیم صهیونیستی هنوز پاسخی به این پیشنهاد نداده اند.

به نظر می رسد بخش هایی از هیئت حاکمه اسرائیل هنوز آمادگی پذیرش آتش بس فراگیر را ندارد و به ویژه جناح راست افراطی در این زمینه معترض است.

شب گذشته ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم تهدید کرد اگر اسرائیل جنگ را از سر نگیرد، از کابینه نتانیاهو خارج خواهد شد.

 دیگر سیاستمدار راست افراطی، یعنی بتصلائل اسموطریچ، وزیر دارایی نیز امروز اعلام کرد گزینه آتش بس دائمی اساساً روی میز مذاکره نیست. به نظر می رسد جناح راست افراطی به شدت مخالف آتش بس طولانی است و در این مرحله مانع از آن خواهد شد.

باوجود این مذاکرات نتانیاهو مجدداً تأکید کرده که پس از آتش بس موقت اسرائیل به جنگ باز خواهد گشت. یواو گالانت، وزیر جنگ نیز در روزهای اخیر بارها این وعده را مطرح کرده است.

حتی اگر پس از آتش بس موقتی فعلی درگیری ها از سر گرفته شود، احتمالاً دستیابی به وقفه مجدد در جنگ نسبت به فاز نخست جنگ آسان تر شده باشد.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز