تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۳
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی :

۱۷۰ نوع ویروس HPV شناسایی شده است

دکتر داوود یادگاری‌نیا با اشاره به راه‌های انتقال ویروس HPV، این عفونت را مهم‌ترین عامل بروز سرطان دهانه رحم به عنوان چهارمین سرطان شایع زنان در دنیا دانست.
کد خبر: ۷۳۱۳۱

به گزارش معاصر، دکتر داوود یادگاری‌نیا به اهمیت افزایش آگاهی عمومی و مطالعات متخصصان رشته‌های مختلف در خصوص زگیل تناسلی یا عفونت HPV اشاره کرد و گفت: تاکنون ۱۷۰ نوع ویروس HPV شناسایی شده است که ۱۵ نوع آن سرطان‌زا هستند و از این ۱۵ نوع، دو مورد پرخطرترین نوع ویروس محسوب می‌شوند.

به گفته وی، شایع‌ترین و مهم‌ترین انواعی که باعث ایجاد سرطان دهانه رحم می شوند، نوع ۱۶ و ۱۸ است.

وی تماس‌های پوستی را یکی از مهم‌ترین علت شیوع این ویروس اعلام کرد و گفت: اکثر بیماران مبتلا، بدون علامت هستند. اما نکته جالب توجه این است که ۷۰ درصد موارد جدید شناسایی شده طی یکسال و ۹۰ درصد موارد شناسایی شده طی دو سال، به طور کامل درمان می‌شوند. البته این موارد ابتلا به انواعی به جز نوع ۱۶ و ۱۸ است که اکثر مواقع منجر به بروز سرطان می‌شود.

یادگاری‌نیا احتمال ابتلا در افرادی که شرکای جنسی متعدد دارند یا فعالیت جنسی خود را از سنین پایین آغاز می‌کنند را بیشتر از سایر افراد دانست و افزود: چهارمین سرطان شایع در بین زنان، سرطان دهانه رحم است که ویروس HPV نقش مهمی در بروز آن دارد؛ البته این بیماری در کشورهای در حال توسعه، جایگاه دوم را در اختیار دارد.

وی تصریح کرد: افرادی که به نوع HPV پرخطر مبتلا می‌شوند، به احتمال ۲۰ تا ۳۰ درصد طی دو تا پنج سال، دچار "نئوپلازی درون‌اپیتلیومی دهانه رحم یا CIN خفیف می‌شوند. این افراد طی چهار تا پنج سال با CIN متوسط و طی ۹ تا ۱۵ سال به سرطان پیشرفته مبتلا می‌شوند.

به گفته یادگاری‌نیا، در افرادی که در سنین پایین‌تر به HPV مبتلا می شوند احتمال ابتلا به سرطان بیشتر است و افرادی که به HIV مبتلا هستند، با احتمال بیشتر و علائم بالینی شدیدتری دچار CIN خواهند شد.

رییس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه با تاکید بر ضرورت مراجعه افراد مبتلا به این ویروس‌ها به متخصص سرطان‌شناس، در خصوص روش‌های متفاوت درمان توضیحاتی ارائه داد.

وی نقش واکسیناسیون را در پیشگیری از ابتلا به HPV بسیار پررنگ خواند و گفت: تزریق واکسن در سه دوز برای افراد ۹ تا ۴۵ سال توصیه می‌شود. واکسن از بروز نوع HPV پرخطر تا ۸۳ درصد در سنین ۱۳ تا ۱۹ سال و ۶۶ درصد در سنین ۲۰ تا ۲۴ سال جلوگیری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه واکسن گارداسیل را از ۹ سالگی می‌توان تزریق کرد، بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد واکسیناسیون تا ۹۹ درصد محافظت در برابر نوع پرخطر ویروس ایجاد می‌کند. در افراد زیر ۱۵ سال دو دوز واکسن به فاصله شش تا ۱۲ ماه و در افراد بالای ۱۵ سال سه دوز واکسن در طول یک سال یا در نهایت ۲۴ ماه توصیه می‌شود.

یادگاری‌نیا گفت: تزریق واکسن تا ۱۰ سال محافظت در بدن ایجاد می‌کند و ابتلا به HPV منعی برای تزریق آن نیست. افراد مبتلا به HIV باید سه دوز کامل واکسن را دریافت کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی در چهارمین گردهمایی بین المللی و هشتمین سمینار سراسری ایدز که در تالار امام خمینی(ره) برگزار شد، توضیحاتی نیز در خصوص واکسن پاپیلوگارد، نوع دیگر واکسن HPV ارائه داد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز