تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷

جزئیات جلسات خانوادگی بنیامین نتانیاهو برای انداختن تقصیر شکست به گردن دیگران

با تمرکز اپوزیسیون بر روی بنیامین نتانیاهو، وظیفه انتشار سخنان جنجالی برای انداختن تقصیر شکست در نبرد طوفان الاقصی به گردن مسئولان امنیتی اسرائیل به‌عهده «یائیر» فرزند بنیامین نتانیاهو قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۳۱۶۱

به گزارش معاصر با تمرکز اپوزیسیون دولت صهیونیستی به‌روی شخص نتانیاهو و حملات شدید به وی به‌دلیل شکست‌های سنگین در نبرد طوفان الاقصی، در یک برنامه‌ریزی پنهانی، وظیفه متهم کردن مقامات امنیتی از طریق اظهارات جنجالی و انداختن تقصیر به گردن دیگر مقامات، به‌عهده یائیر نتانیاهو پسر بنیامین نتانیاهو قرار گرفته است.

یائیر نتانیاهو که از آوریل 2023 به کشور آمریکا رفته و در آنجا ساکن شده، یکی از چهره‌های جنجالی خانواده نتانیاهو است که در افکار عمومی صهیونیست‌ها نیز به‌شدت منفور است. از آغاز جنگ طوفان الاقصی، دست‌کم 5 جلسه با مدیریت سارا نتانیاهو همسر بنیامین نتانیاهو برگزار شده است و یائیر نیز از طریق فضای مجازی در آنها شرکت کرده است.

بنا بر این گزارش، عوفر گولان مشاور ارشد نتانیاهو، توپاز لوک مشاور رسانه‌ای و سخی بارورمن رئیس دفتر نتانیاهو نیز به‌همراه خود وی در این جلسات شرکت داشتند و قرار بر این شده است برای جلوگیری از حاشیه‌های جنجالی برای شخص نخست وزیر، مواضع تند علیه دستگاه‌های امنیتی (نظیر آمان و شاباک) و ارتش (به‌خصوص هرتصی هالوی رئیس ستاد ارتش و یارون فینکلمن فرمانده منطقه جنوب) در فضای عمومی به‌جای نتانیاهو توسط پسرش یائیر انجام شود تا تبعات شکست بعد از جنگ متوجه آنها باشد.

یائیر در میانه نبرد طوفان الاقصی نیز با اظهارات جنجالی از این دست، انتقادات زیادی را برانگیخته بود.

او در یکی از حساب‌های کاربری خود مدعی شد تصمیم‌های اتخاذشده توسط دادگاه عالی اسرائیل باعث ایجاد تغییراتی در قوانین درگیری در مرز غزه شده و دست حماس را برای عملیات 7 اکتبر باز گذاشته است.

پسر نتانیاهو در پیامی دیگر، ارتش اسرائیل را بابت عملیات 7 اکتبر مقصر دانسته و نوشته بود یک افسر ارشد ارتش، پیام‌های هشدار درباره تحرکات حماس را نادیده گرفته و هشداردهندگان را به محاکمه در دادگاه تهدید کرده است.
میان این افراد، عوفر گولان با مدیریت سارا نتانیاهو مخالفت کرده و گفته است که یائیر نتانیاهو هم باید از انتشار چنین مواضعی پرهیز کند. در مقابل، سخی بارورمن از سارا نتانیاهو حمایت می‌کند.

از دیگر موضوعات پیشنهادشده در این جلسات در روزهای ابتدای جنگ، توصیه به نتانیاهو برای خروج از پناهگاه و حضور در فضای عمومی بود.

جزئیات جلسات خانوادگی بنیامین نتانیاهو برای انداختن تقصیر شکست به گردن دیگران

به‌گفته این مشاورین، نتانیاهو بعد از جنگ برای پیروزی در انتخابات بعدی، به تصاویری در جمع نیروهای نظامی، در داخل سنگرها و کنار تانکها و گنبد آهنین نیاز دارد.

همان‌طور که گفته شد، اظهارات یائیر نتانیاهو موجب واکنشهای زیادی در فضای رسانه‌ای اسرائیل شده و علاوه بر این، برخی مواضع وی نظیر حمایت از کمپین آزادی قاتلان خانواده دوابشه، اوضاع در کرانه باختری را هم تا حد زیادی متشنج کرده است.

31 جولای 2015 شهرک‌نشینان تندرو با حمله به روستای دوما در جنوب نابلس در کرانه باختری، با آتش زدن خانه سعد دوابشه، 4 نفر از اعضای این خانواده ازجمله یک کودک 5ساله و یک نوزاد 18ماهه را در آتش سوزاندند.

این جنایت بازتاب بسیار زیادی در جهان پیدا کرد و دادگاه رژیم صهیونیستی مجبور شد عوامل این جنایت را به حبس محکوم کند.

* سرنوشت مایر و دایان در انتظار بی‌بی

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، در میانه نبرد طوفان الاقصی، در جریان یک سخنرانی همه تقصیرات ناشی از غافلگیری در آغاز این جنگ در روز 7 اکتبر را به گردن دستگاه‌های امنیتی به‌خصوص شاباک (سازمان اطلاعات داخلی) و آمان (اطلاعات ارتش) انداخت و گفت که سازمانهای امنیتی پیش از شروع جنگ هیچ هشداری نداده بودند.

اظهارات نتانیاهو با انتقادات زیادی مواجه شد که مهمترین آنها اظهارات بنی گانتز (از رهبران احزاب اپوزیسیون دولت) بود که هم‌اکنون در کابینه اضطراری اسرائیل نیز حضور دارد.

گانتز با انتقاد شدید از اظهارات نتانیاهو به او هشدار داد که باید از بیان چنین سخنانی دست بکشد و مسئولیت‌پذیر باشد.

واکنش تند گانتز، نتانیاهو را مجبور کرد هم سخنان قبلی خود را پس بگیرد و هم توئیتی را که در همین رابطه زده بود، حذف کند.

سخنان نتانیاهو درحقیقت تلاشی برای فرار از تبعات شکست بزرگ در پایان جنگ است.

صهیونیست‌ها در سال 1973 تجربه مشابهی داشتند که طی آن، دولت وقت به‌نخست‌وزیری گلدا مایر به‌دلیل غافلگیری در آغاز جنگ یوم کیپور، مجبور به استعفا شد و دولت مایر سقوط کرد.

تحلیلگران بسیاری معتقدند وضعیتی مشابه با مایر و موشه دایان (وزیر وقت دفاع) برای نتانیاهو و دولت وی نیز متصور است و ممکن است این تبعات حتی بیشتر از نمونه 50 سال قبل هم باشد.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز