تهران ۱۷.۷۹° كمينه ۱۷.۶۲°  بیشینه ۱۷.۹۹°
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۴

تمایل کشورهای عرب خلیج‌فارس به کریدور شمال‌-جنوب

به‌دنبال تبدیل ایران به پل ارتباطی شمال و جنوب هستیم.
کد خبر: ۷۳۱۷۵

به گزارش معاصر ، خسرو سرایی در نشست خبری همایش بین‌المللی اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال‌-جنوب درخصوص آخرین وضعیت مذاکره با برخی کشورها برای سرمایه گذاری در کریدور شمال‌-جنوب ایران، اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورهای همسایه است، مذاکراتی را با کشورهای عرب خلیج‌فارس انجام داده ایم. این کشورها خواستار استفاده از قلمرو ایران برای دسترسی به کشورهای شمالی هستند.

وی ادامه داد: همزمان مذاکراتی با روس ها انجام شده تا ایران به عنوان پل ارتباطی شمال و جنوب عمل کند، گرچه کریدور شمال‌-جنوب محدود به این کشورها نیست.

وی افزود: گفت‌وگو و مذاکرات جذب سرمایه گذاری با کشورهای عرب خلیج فارس در حال انجام است که ترجیح می دهیم تا زمانی که نهایی نشده آنرا اعلام نکنیم.

مدیرکل امور لجستیکی و جذب سرمایه‌گذاری سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید براینکه باید حمل و نقل ترانزیتی را در کشور پیگیری کنیم در خصوص حضور هندی ها در بندر چابهار گفت: حضور هند در فاز یک توسعه بندر چابهار مانع حضور سایر کشورها در فازهای توسعه ای این بندر نیست. نقش هند و روسیه در کریدور شمال‌-جنوب کاملا به تسهیلاتی بستگی دارد که ایران برای آنها فراهم می کند.

سرایی با اشاره به اینکه امروز بحثی تحت عنوان جنگ کریدورها مطرح است، اضافه کرد: مطمئنا هر چه در کریدور شمال‌-جنوب بتوانیم تسهیلات فراهم کنیم تمام کشورهای ذی نفع ترجیح می‌دهند از این مسیر تردد داشته باشند.در این راستا هماهنگی های خوبی بین دستگاههای دولتی و بخش خصوصی شکل گرفته است.

وی یادآور شد: ترانزیت در کشورهای همسایه در بالاترین سطح پیگیری می شود تا اگر نیاز به همواره سازی مسیر به لحاظ دیپلماسی وجود داشته باشد، انجام شود. از سوی دیگر ترانزیت یک موضوع چند وجهی است که نیازمند هماهنگی‌های زیادی است و بخش خصوصی می تواند نقش بالایی در این موضوع داشت باشد.

انتهای پیام
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز