تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۵
مدیرکل انتقال خون استان تهران :

مردم مانند گذشته اهدای خون را در اولویت امور خود حتی در شرایط وارونگی هوا قرار دهند

سید منتظر شُبّر از مردم خواست برای تامین فرآورده‌های خونی بیماران نیازمند به خصوص مبتلایان به سرطان و افراد نیازمند به پیوند مغز استخوان مشارکت کنند.
کد خبر: ۷۳۱۸۲

به گزارش معاصر،سید منتظر شُبّر گفت: بنیاز به خون همیشگی و فقط تامین خون از طریق اهدای آن امکان پذیر است اما با افزایش میزان آلایندگی هوا، شیوع بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، کرونا و سرماخوردگی پیش‌بینی می‌شود میزان استقبال برای اهدای خون کاهش یابد.

وی با بیان اینکه روزانه حدود ۱۳۰۰ واحد خون در تهران اهدا می‌شود، اظهار داشت: حدود ۱۶۰۰ واحد خون را در تهران حاصل میزان مجموع اهدای خون و استفاده از ذخایر قبلی، توزیع می‌کنیم و با توجه به اینکه طول عمر خون یک ماه است، از مردم می‌خواهیم همچنان مانند دوره‌های گذشته، اهدای خون را در اولویت امور خود حتی در شرایط وارونگی هوا قرار دهند و تعللی در آن نداشته باشند.

شبر تاکید کرد: از خون اهدا شده پلاکت و پلاسما نیز تولید می‌شود و عمر مصرف آنها به ترتیب سه روز و یک سال است که بیماران مزمن از جمله به خصوص مبتلایان به سرطان و افراد نیازمند به پیوند مغز استخوان نیاز شدید به آن دارند.

این مقام مسوول با بیان اینکه نیاز به خون و فرآورده‌های خون به صورت مداوم وجود دارد و به طور مرتب هم در حال افزایش است، تصریح کرد: همانطور که کشورهای در حال توسعه امکانات تشخیصی و درمانی خود را در مورد درمان بیماری های گوناگون، مانند انواع سرطان ها گسترش می‌دهند، بیشتر به تزریق خون احتیاج پیدا کرده‌اند و این نیاز هم به طور مستمر افزایش می‌یابد.

به گفته وی، اهدای خون ضروری است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد و برخی بیماران برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای همه عمر باید به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون دریافت کنند.

مدیرکل انتقال خون استان تهران افزود: با توجه به تنوع و تعدد جراحی‌ها در بیمارستان‌ها و نیز مجروحان ناشی از تصادفات در تهران، نیاز به اهدای خون هر روز احساس می‌شود و اهدای خون اقدامی‌ نوع‌دوستانه ‌بوده که با هیچ‌ کاری قابل مقایسه نیست.

شاخص اهدای خون بر اساس استانداردهای جهانی در یک هزار نفر جمعیت سنجیده می‌شود، بر اساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت در کشورهایی با درآمد متوسط به بالا ۱۶ و در کشورهایی با درآمد بالا ۳۱ نفر است که بر این اساس ایران دارای موقیعت خوبی است.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز