تهران ۲۱.۵۱° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۴

روش‌های پیشگیری ازابتلا دانش‌آموزان به بیماری‌های ویروسی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، از شستن دست‌ها به عنوان یکی از راه های اصلی در عدم انتقال بیماری های ویروسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا خبر داد.
کد خبر: ۷۳۲۲۴

به گزارش معاصر، دکتر معصومه بیانی گفت: همه ساله در فصل سرما بیماری هایی مانند سرماخوردگی و عفونت های تنفسی زیاد می شود که علت مهم این اتفاق این است که در این فصول تجمعات برای حفظ گرما در محیط های بسته از جمله کلاس های درس مدارس زیاد می شود و در این شرایط ارگانیسم ها از فرد به فرد دیگر انتقال پیدا می کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل با اشاره به اینکه طبق دستور سازمان جهانی، مهمترین مسئله برای پیشگیری از عفونت های تنفسی شستشوی دست‌ها است، بیان کرد: همه افراد و مخصوصا دانش آموزان شستشوی دست‌ها را بسیار جدی بگیرند، چون دست‌ها به عنوان عضوی که به دهان و بینی تماس می‌یابد؛ می‌تواند انتقال بیماری را ایجاد کند.

 وی با ذکر این نکته که به خانواده‌ها توصیه می شود به فرزندان خود شستشوی دست‌ها را حداقل به مدت ۱۵ ثانیه آموزش دهند، ادامه داد: شستشوی دست‌ها قبل از ورود به مدرسه، بعد از خروج از کلاس، قبل از خوردن غذا، قبل از سرویس و بعد از سرویس بهداشتی انتقال بیماری را کم می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خاطرنشان کرد: اگر در مدرسه همه‌گیری اتفاق بیفتد باید دانش آموز بیمار قبل از انتقال زنجیره‌وار به دیگر دانش‌آموزان از مراجعه به مدرسه خودداری نماید و با مراجعه به پزشک و استراحت در منزل سلامت خود را به‌دست بیاورد.

این متخصص اذعان کرد: در صورت همه‌گیری به مدیر مدرسه توصیه می شود دانش‌آموزان حتما از ماسک استفاده کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: یکی از راه های انتقال بیماری آنفلوانزا از طریق سطوح آلوده می‌شود که پاکسازی و ضدعفونی از راه های بسیار مهم در پیشگیری این بیماری است.

وی افزود: قبل از ورود به فصل سرما تزریق واکسن آنفلوانزا با دستور پزشک در افراد واجد شرایط و پرخطر بسیار مهم است.

دکتر بیانی اظهار کرد: مصرف آنتی بیوتیک‌ها به صورت پیشگیرانه هیچ تاثیری در بروز، بهبود و کم کردن دوره بیماری ندارند و باید توجه داشت استفاده از آنتی بیوتیک طبق نظر پزشک با مقدار مشخص مصرف و زمان مناسب بسیار اهمیت دارد.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز