تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران مطرح کرد

ایجاد ارزش افزوده با استفاده از هوشمندسازی میدان‌های نفت و گاز

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران بر اهتمام این شرکت به حل چالش‌ها با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و هوشمندسازی میدان‌های نفت و گاز تأکید کرد و گفت: با استفاده از این فناوری‌ها ارزش‌ افزوده چشمگیری ایجاد می‌شود.
کد خبر: ۷۳۲۴۴

به گزارش معاصر به نقل از شرکت ملی نفت ایران، سیدمهدیا مطهری با اشاره به نشست انتقال تجربه و دانش شرکت‌های چینی در زمینه طراحی، پیاده‌سازی و راه‌اندازی میدان‌های نفتی و گازی دیجیتال که هفته گذشته برگزار شد، گفت: از شرکت‌های تابع درخواست شده است چالش‌های مرتبط با اکتشاف، حفاری، توسعه و تولید را که با استفاده از این فناوری‌ها قابلیت برطرف شدن دارند شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از این فناوری‌ها، ارزش‌ افزوده چشمگیری به همراه دارد، تصریح کرد: امیدواریم نشست مشترک با شرکت‌های چینی سرآغازی باشد برای تغییرات بزرگ که قرار است در حوزه تحول دیجیتال و میدان‌های نفتی و گازی هوشمند در مجموعه نفت رقم بخورد که البته در این مسیر نیازمند همکاری شرکت‌های تابع، متخصصان این حوزه، همچنین خبرگان دانشگاهی هستیم.

مطهری تأکید کرد: کاهش هزینه‌ها، مدیریت دارایی، بهبود تصمیم‌گیری، بهبود کارایی، مدیریت ریسک و به حداکثر رساندن تولید از ذخایر نفت و گاز را می‌توان از مزایای دیجیتال‌ شدن میدان‌های نفتی و گازی برشمرد.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه تأسیس مرکز راهبردی هوش مصنوعی و میدان‌های نفت و گاز دیجیتال، شامگاه سه‌شنبه ۲۳ آبان‌ماه با حضور روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد.

گفتنی است محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز چندی پیش بر ضرورت ایجاد میدان‌های نفت و گاز دیجیتال تأکید کرده و گفته بود: در پرتو تحول دیجیتال و هوشمندسازی، مرکز راهبری هوش مصنوعی و میدان‌های هیدروکربوری دیجیتال را ایجاد خواهیم کرد. در این مسیر باید ۱۵ میدان نفت و گاز دیجیتال را عملیاتی کنیم که هزینه‌های سرمایه‌ای و عملیاتی را کاهش خواهد داد و نظارت لحظه‌ای در همه مراحل را برای پایداری تولید نفت و گاز و بررسی مشکلات عملیاتی به شکل هوشمند امکان‌پذیر می‌کند.

به گفته وی، در این مسیر سه اقدام مهم باید انجام شود. نخستین اقدام این است که کارگروه‌های میدان‌های نفتی و گازی دیجیتال در سطح شرکت‌های تابع که تولید نفت و گاز را به‌عهده دارند ایجاد شود و با حضور متخصصان شرکت ملی نفت، متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و نخبگان دانشگاهی مدیریت هوشمند تقاضا انجام شود. اقدام دوم با راهبری و مسئولیت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌شود، به‌طوری که پیمانکاران عمومی فناورانه بزرگ تشکیل شوند که می‌توانند کنسرسیوم‌های بزرگ برای طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌های دیجیتال ایجاد کنند. گام سوم ایجاد نهاد تنظیم‌گری، آزمایشگاه‌های مرجع و تولید استانداردهای لازم است تا تجهیزاتی که ساخته می‌شود کاربری مناسب داشته باشد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز