تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۲

پای کمپرسور سانتریفیوژ ایرانی به بازار روسیه و بلاروس باز شد

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید کمپرسور سانتریفیوژ با بازدهی بالا شد که با توجه به فونداسیون سبک آن به تعمیرات و نگهداری کمتری نیاز دارد و توانسته است به بازارهای صنعتی روسیه و بلاروس راه یابد.
کد خبر: ۷۳۳۱۰

به گزارش معاصر به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، کمپرسورهای سانتریفیوژ از محصولات پرفروش در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است که بازار صادراتی خوبی هم دارد.

یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی در زمینه تولید کمپرسورهای سانتریفیوژ با توان ۴۵۰ کیلووات تا یک مگاوات فعالیت دارد که در سه و چهار طبقه امکان تولید فشارهای ۵.۵ تا ۱۳ بار را دارند و ظرفیت هوای ورودی آنها از ۳ تا ۱۰ هزار نرمال مترمکعب بر ساعت است.

از دیگر ویژگی‌های کمپرسورهای تولیدی این شرکت، امکان فشرده‌سازی هوا تا فشار مورد نظر در محدوده دبی وسیعی است، به‌طوری که نسبت TURN DOWN برای کمپرسورهای تولیدی بین ۲۰ تا ۳۵ درصد است.

برخی نوآوری‌هایی که باعث ایجاد پیچیدگی فناوری تولید کمپرسور سانتریفیوژ ایرانی و دانش‌بنیانی آن می‌شود، طراحی ایمپلر با توجه به الزامات آیرودینامیکی و روتوردینامیکی، طراحی و تحلیل بیرینگ‌های ژورنال و تراست و طراحی کیسینگ است، همچنین این شرکت ایرانی کمپرسور سانتریفیوژ Single Shaft را برای بسیاری از کارفرمایان در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه، شیمیایی، سیمان، فولاد و صنایع حمل‌ونقل تأمین کرده است.

کمپرسورهای سانتریفیوژی تولیدی، هم پیچیدگی‌های ساخت بیشتری دارد و هم از بسیاری جهات از کمپرسور سانتریفیوژ Single Shaft که مدل‌های مشابه آن هستند، راندمان بالاتر و فونداسیون سبک‌تری دارد و در عین حال، نیازمند تعمیرات و نگهداری پایین‌تری است.

به‌روزترین کمپرسورهای سانتریفیوژ دنیا، کمپرسور سانتریفیوژ چندمحوره است. کمپرسورهایی که هریک از محورهای آن، دور متفاوتی دارد. مثلاً در کمپرسوری که این شرکت می‌سازد، یکی از محورها ۳۶ هزار دور بر دقیقه و محور دیگر ۵۰ هزار دور بر دقیقه است. وقتی یک محور ۵۰ هزار بار می‌چرخد، مسائل مربوط به بالانس، پایداری و دینامیکش، پیچیده می‌شود و  تلورانس‌های ساخت و موارد مربوط به تولید و مهندسی آن، چنان پیچیده است که هر شرکتی سمت آن نمی‌رود.

این شرکت ایرانی از مرحله طراحی و مهندسی تا تست نهایی محصول را خود انجام می‌دهد. این شرکت در مرحله انتخاب و سایزبندی کمپرسورها هم طراحی خاص خود را دارد، همچنین طراحی موتورهای دینامیکی و تست محصول خروجی را بخش به بخش طراحی کرده است. نکته دیگری که به‌عنوان مزیت رقابتی می‌توان بر آن تأکید کرد، خدمات پس از فروش است. بی‌تردید این شرکت ایرانی نسبت به دیگر رقبای اروپایی برای کشورهای همسایه همچون عراق، عملکرد بهتری دارد و اگر نیاز به قطعات یدکی داشته باشند، این قطعات را راحت‌تر و با قیمت مناسب‌تر به آنها ارائه می‌کند.

این شرکت با روسیه و بلاروس از آن جهت که به‌تازگی همچون ما در شرایط تحریمی قرار گرفته‌اند، مذاکراتی را انجام داده است و آنها در بازدیدی که از این مجموعه داشتند، محصولات را از نظر کیفی در سطح بزرگ‌ترین سازنده‌های دنیا همچون زیمنس آلمان دیدند و توافق‌نامه‌ای هم در این زمینه با این شرکت امضا کردند و قرار شده یک بخش از کمپرسورهای سانتریفیوژ را برای آنها طراحی کنند. در کنار روسیه و بلاروس همچنین بازاریابی خوبی را هم در داخل عراق و کشورهای همسایه انجام داده‌اند.

هیچ صنعتی را در دنیا نمی‌توان یافت که به کمپرسور نیاز نداشته‌ باشد که رایج‌ترین مورد آن بحث کمپرسورهای هوا تا کمپرسورهای فرآیندی است که در واحدهای فرآیندی پیچیده در پلنت‌های پتروشیمی و نفت و گاز استفاده می‌شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز