تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۴.۷۹°
۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۳

تثبیت قیمت نفت در بازارهای جهانی

تردیدها درباره اجرای کاهش عرضه داوطلبانه اضافه اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس و تنش‌ها در خاورمیانه قیمت نفت در بازارهای جهانی را ثابت نگه داشت.
کد خبر: ۷۳۳۱۱

به گزارش معاصر، قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه (۱۴ آذرماه) در پی ابهام‌ها درباره برنامه کاهش عرضه داوطلبانه اضافه شماری از اعضای ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس)، تنش‌ها در خاورمیانه و برخی سیگنال‌های اقتصادی دلگرم‌کننده در اروپا ثابت ماند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال تا ساعت ۱۳ و یک دقیقه به وقت گرینویچ با ۲۵ سنت یا ۰.۳ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۲۱ سنت یا ۰.۳ درصد افت، ۷۲ دلار و ۸۳ سنت برای هر بشکه معامله شد.

کلوین وونگ، تحلیلگر مؤسسه اوای‌ان‌دی‌ای (OANDA) در این باره گفت: سخنان عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان مبنی بر اینکه احتمال می‌رود کاهش عرضه داوطلبانه اوپک‌پلاس پس از سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی هم ادامه یابد، مقداری از قیمت‌ها حمایت کرد.

تینا تنگ، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتز (CMC Markets) هم در این باره تصریح کرد: قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه (۱۳ آذرماه) به‌دلیل تردیدها درباره تأثیر قابل‌توجه کاهش عرضه اوپک‌پلاس کاهش یافته بود.

با این حال، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین روز سه‌شنبه اعلام کرد که کاهش عرضه داوطلبانه اضافه شماری از اعضای اوپک‌پلاس تا زمان اجرا زمانبر خواهد بود.

شماری از اعضای اوپک‌پلاس پس از سی‌پنجمین وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس که هفته گذشته (پنجشنبه، نهم آذرماه) از طریق ویدیوکنفرانس برگزار شد، از کاهش عرضه داوطلبانه در مجموع روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خبر دادند که البته واکنش بازار نفت به اجرای کامل آن شک و تردید بوده است.

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته پس از اعلام این خبر روی پایگاه رسمی اطلاع‌رسانی  دبیرخانه اوپک ۲ درصد کاهش یافت، اما قیمت نفت خام شاخص برنت در معاملات روز سه‌شنبه اندکی افزایش یافت.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز