تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
وزیر نیرو:

آبگیری و بهره‌برداری از سد شوریجه سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود

وزیر نیرو گفت: با توجه به ظرفیت آوردهای سیلابی مخزن سد شوریجه و نیاز شدید شهرستان‌های مشهد و سرخس به جبران کسری آب، این سد در نیمه اول سال آینده آبگیری و بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.
کد خبر: ۷۳۳۶۲

به گزارش معاصر علی‌اکبر محرابیان ۱۷ آذرماه در بازدید از کارگاه سد مخزنی شوریجه واقع در شهرستان سرخس خاطرنشان کرد: اعتبارات مورد نیاز برای ساخت سد «شوریجه» سرخس با رقم بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال به طور کامل توسط دولت سیزدهم تأمین شده است.

وی با بیان اینکه اکنون مشاوران و پیمانکاران به صورت شبانه‌روزی و به سرعت در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: حوضه آبریز سد شوریجه به طور کامل در خراسان رضوی واقع شده که عدم وابستگی آن به منابع آب برون‌مرزی، ریسک تأمین آب مشهد و سرخس را کاهش خواهد داد.

وزیر نیرو بهره‌برداری از این سد برای مشهد و سرخس را حیاتی و فوری دانست و تصریح کرد: با بهره‌برداری از سد شوریجه نه تنها بروز خسارت ناشی از سیلاب‌های فصلی کاهش می‌یابد، بلکه امکان بهره‌مندی پایدار از رواناب‌هایی که از دسترس خارج می‌شد برای بخش کشاورزی فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته با توجه به ظرفیت آوردهای سیلابی مخزن سد شوریجه و نیاز شدید شهرستان‌های مشهد و سرخس به جبران کسری آب، این سد در نیمه اول سال آینده آبگیری و بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود، گفت: اکنون پروژه ۳۷ درصد پیشرفت دارد.

آبگیری و بهره‌برداری از سد شوریجه سال ۱۴۰۳ آغاز می‌شود

محرابیان اظهار کرد: در طراحی این سد با احتساب ضریب اطمینان‌پذیری لازم، حدود ۲۰ میلیون مترمکعب در سال برای مصارف شرب، صنعت و محیط‌زیست پیش‌بینی شده است که مازاد بر این تخصیص، در سال‌های پرآب در اختیار کشاورزان سرخسی قرار خواهد گرفت.
پیگیری انتقال آب سد دوستی و تکمیل پروژه لوله‌کشی، ساخت تصفیه‌خانه شهرستان سرخس، تعرفه گرمسیری، ایجاد نیروگاه سیکل ترکیبی شمس، تأمین حق‌آبه کشاورزی و زیستی شهرستان از سد شوریجه از جمله موضوعات مهم مطرح شده در سفر وزیر نیرو به شهرستان سرخس بود.

حسن نوری‌زاده، فرماندار سرخس به عنوان نماینده عالی دولت گزارشی از وضعیت شهرستان سرخس ارائه کرد.

 در این بازدید همچنین تعدادی از کشاورزان شهرستان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز