تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۶
در نشست علنی امروز صورت گرفت

مجلس با بررسی اولویت دار طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور موافقت کرد

آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تقاضای تعدادی از نمایندگان برای بررسی اولویت دار طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور با این تقاضا با 114 رأی موافق، 87 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.
کد خبر: ۷۳۶۰۴

به گزارش معاصر، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 28 آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان تقاضای تعدادی از نمایندگان برای بررسی اولویت دار طرح اصلاح قانون نظام صنفی کشور با این تقاضا با 114 رأی موافق، 87 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن علنی موافقت کردند.

شهباز حسن پوربیگلری در خصوص این تقاضا، گفت: مطالبه عموم اصناف در کشور، اصلاح قانون نظام صنفی می باشد که در این راستا 200 نفر از نمایندگان برای بررسی آن اعلام آمادگی کردند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس یازدهم ادامه داد: 2 دهه از اصناف منتظر چنین روزی هستند و با توجه به اینکه برخی از قوانین در خصوص اصناف دارای اشکالاتی است لازم است مجلس انقلابی قوانینی را اصلاح کند.وی افزود: بنابراین در این خصوص در کمیسیون اقتصادی با حضور رئیس مرکز پژوهش ها و کارشناسانی از اتاق اصناف و حضور فعال تمامی اعضای کمیسیون بحث بر این شد که این اتفاق مهم صورت گیرد لذا از نمایندگان تقاضا می شود که با این اولویت ها موافقت کنند.

مالک شریعتی نیاسر در مخالفت تقاضای بررسی اولویت دار گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح اصلاح نظام صنفی کشور گفت: بنده از دو جهت مخالف این طرح اصلاحی هستم؛ یکی از جنبه آیین‌نامه‌ای و شکلی ماجرا که پیشنهاداتی برای تبصره 100 ارائه شد از جمله ناترازی انرژی، تشدید مجازات با کشورهای متخاصم، این موضوعات حدودا یک سال است که در دستور رسیدگی قرار دارد، امیدواریم هیأت رئیسه به آنها توجه کند. از طرفی این مسئله که در حال رسیدگی است از طرف اصناف کشور مورد توجه قرار گرفته که خود را مدام‌العمر می‌بیند، امروز زمان گردش نخبگانی کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: توجه داشته باشیم اولویت کشور در حال حاضر چیست، دشمنان امروز ناتوان شده و حتی پایگاه‌های انرژی را مورد تهاجم قرار می‌دهند، مالیات بر اصناف، اصلاح قوانین اصناف، ایفای نقش اصناف در حوزه پیشرفت کشور از جمله مواردی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، تمام موارد عنوان شده از موضوعاتی است که باید در اولویت کمیسیون اقتصادی قرار گیرد، مشکلاتی که در حوزه نظارتی است از جمله مباحثی است که باید مطرح شود ، بر همین اساس می‌توان گفت این مسئله در حال حاضر اولویت کشور نبوده است.

سیدمحمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با تقاضای بررسی اولویت دار گزارش کمیسیون اقتصادی در خصوص طرح اصلاح نظام صنفی کشور تأکید کرد: نقش اصناف در برهه‌های تاریخ انقلاب قابل انکار نیست، اصناف تلاشگران اقتصادی کشور هستند، در پیش ازانقلاب حامیان انقلابیون بودند، بعد از انقلاب هم پشتیبان رزمندگان در زمان جنگ، حتی بازاریان شهدای بسیاری را برای انقلاب تقدیم کردند، اصناف در شرایط کرونایی نقش بسزایی داشتند اما درخصوص اصلاح قانون صنفی اصناف مواردی را همکار گرامی عنوان کردند از جمله تعجیل در بررسی آن و رعایت اصول شکلی آن. حدود 200 نفر از نمایندگان برای بررسی این طرح رأی دادند و دقیقاً یک سال زمان سپری شد تا در ارتباط با اتاق اصناف، وزارت صمت موارد کارشناسی این طرح بررسی شود.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: اولویت‌هایی را همکار گرامی نام بردند که یکی از این اولویت‌ها فراهم کردن زمینه فعالیت‌های صنفی است اما در مواردی از قانون صنفی حرف و حدیث‌هایی مطرح شده در خصوص فعالیت واحدهای صنفی که باید اصول قوانین را رعایت کنند، از طرفی با پیشرفت علم حتی در حوزه اصناف مانندIT  مواجه هستیم که اصناف در این زمینه به حدنصاب نمی‌رسند بر همین اساس باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد. اصناف در شرایط سخت اقتصادی میدان‌دار باشند تا امکان مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی کشور فراهم شود.

حسینعلی حاجی دلیگانی در بررسی تقاضای اولویت دار گزارش کمیسیون اقتصادی در تذکری به ماده 144 بیان کرد: در ماده 144 بیان شده است که نمایندگان 10 روز فرصت دارند که پیشنهادات خود را در سامانه ثبت کنند، بر همین اساس در تاریخ 21/9/1402 سامانه برای درج پیشنهادات باز شده و تا اول دی ماه فرصت برای ثبت پیشنهادات نمایندگان وجود دارد، اگر فردا نیز پیشنهادات ثبت می‌شد بررسی این طرح به جلسه هفته آینده موکول می‌شد.

انتهای پیام
منبع: خانه ملت
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز