تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴
ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم
آیت الله رئیسی با خلق واژه نظارت ستادی و بازدید میدانی از دستگاه های تابعه هیأت وزیران، تاکنون توانسته ۱۳ سازمان و وزارت خانه را بازدید و نظارت کند که در این بازدیدها دستوراتی برای پیشبرد امور صادر و منجر به نتیجه شده است.
کد خبر: ۷۳۶۰۸

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، در ادامه بازدید میدانی از وزارت خانه ها و دستگاه‌های تابعه هیأت وزیران صبح دوشنبه ۲۷ آذرماه از وزارت امور اقتصادی و دارایی بازدید کرد.

این سیزدهمین بازدید رئیس جمهور از دستگاه‌های عضو هیأت دولت تحت عنوان نظارت ستادی است؛ آیت الله رئیسی در این بازدیدها، علاوه بر دیدار با مدیران و کارکنان وزارتخانه‌ها، ازفعالیت‌های تخصصی هر دستگاه بازدید و در جریان آخرین اقدامات صورت گرفته، قرار می گیرد.

وی همچنین در این نظارت های ستادی، دستوراتی را برای هر دستگاه صادر کرده که پیرو آن، کمیته ای برای پیگیری فعال می شود.

دستگاه های مشمول نظارت ستادی رئیس جمهور از ابتدای دولت سیزدهم تا کنون به شرح زیر است:

وزارت راه و شهرسازی (۹ مرداد ۱۴۰۱)، وزارت جهاد کشاورزی (۲۴ مرداد ۱۴۰۱)، بانک مرکزی (۱۳ شهریور ۱۴۰۱)، وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری (۱۱ مهر ۱۴۰۱)،  وزارت آموزش و پرورش (۲۵ مهر ۱۴۰۱)، سازمان اداری و استخدامی کشور (۱۶ آبان ۱۴۰۱)،  سازمان برنامه و بودجه (۲۳ آبان ۱۴۰۱)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش و پزشکی (۳۰ آبان ۱۴۰۱)، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (۷ آذر ۱۴۰۱)، وزارت صنعت، معدن و تجارت (۵ دی ۱۴۰۱)، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (۲۹ دی ۱۴۰۱)، وزارت نفت (۲۹ آبان ۱۴۰۲)، وزارت امور اقتصادی و دارایی (۲۷ آذر ۱۴۰۲)

وزارت راه و شهرسازی نخستین مقصد نظارت ستادی (۹ مرداد ۱۴۰۱)

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور در نخستین دیدار خود از وزارت خانه ها، در سالگرد یک سالگی دولت سیزدهم از وزارت راه و شهرسازی در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۱ بازدید کرد؛ مرحوم رستم قاسمی وزیر سابق راه و شهرسازی در این نظارت ستادی، میزبان رئیس جمهور بود؛ اهمیت وزارت راه و شهرسازی به عنوان اولین دستگاه مورد بازدید رئیس جمهور از این نظر بود که شعار ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم، اصلی ترین وعده ای است که آیت الله رئیسی در ابتدای فعالیت این دولت داد.

اهم دستوارت رئیسی در بخش مسکن: ۱. تأمین زمین برای ساخت مسکن ۲. انتقال اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی به وزارت راه برای اجرای پروژه‌های مسکن‌سازی ۳. نظارت بر بازار مسکن و کنترل قیمت‌ها

در این بازدید آیت الله رئیسی در اظهاراتی با تاکید بر ضرورت اجرای وعده دولت برای ساخت چهار میلیون مسکن در کشور برای انجام تکلیف قانونی و پاسخ به نیاز موجود، خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز اجرای این طرح اختصاص زمین است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مهمی به عهده دارد و باید با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کند.

رئیس جمهور در ادامه به همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دستور داد به موجب قانون تا پایان شهریور ۱۴۰۱ تمام اراضی مناسب اعلام شده را برای احداث مسکن اختصاص دهند تا از طریق بانک زمین و وزارت راه و شهرسازی به متقاضیان واگذار شود در غیر این صورت تمامی این زمین‌ها به نام دولت جمهوری اسلامی ایران سند خواهد خورد.

رئیس جمهور در این بازدید همچنین نظارت بر بازار مسکن و تنظیم‌گری در این بخش را از وظایف وزارت راه و شهرسازی دانست و بیان کرد: این وزارتخانه باید با پایش دقیق روندها و افزایش عرضه، بازار را به تعادل برساند.

نگاهی به روند اجرای دستورات مَسکنی رئیس جمهور: ۱. تأمین ۵۲ هزار هکتار زمین ۲. رشد ماهانه قیمت مسکن، منفی شد

بر اساس این گزارش مطابق اعلام وزارت راه و شهرسازی تا کنون ۵۲ هزار هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور تأمین و ساخت یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد مسکونی از مجموع ۴ میلیون واحد طرح نهضت ملی مسکن در سراسر کشور آغاز شده است.

همچنین در آخرین گزارشی که بانک مرکزی از وضعیت بازار مسکن ارائه کرده است، روند رشد قیمت ماهانه مسکن، بسیار کند و در مواردی حتی منفی شده است؛ قیمت مسکن در آبان امسال نسبت به مهر ماه کاهش ۴ دهم درصدی داشته است. این روند در مهر ماه نسبت به شهریور امسال رشد یک درصدی، در شهریور نسبت به مرداد سال جاری منفی ۶ دهم درصد، در مرداد نسبت به تیر ماه منفی یک دهم درصد، در تیر ماه نسبت به خرداد امسال منفی ۲.۲ درصد، در خرداد نسبت به اردیبهشت امسال رشد ۴ درصدی، در اردیبهشت نسبت به فروردین امسال رشد ۱۳.۴ درصدی، در نخستین ماه امسال (فروردین ۱۴۰۲) نسبت به آخرین ماه سال گذشته (اسفند ۱۴۰۱) رشد ۱.۸ درصدی داشته است؛ این در حالی است که در اسفند ۱۴۰۱ نسبت به بهمن سال قبل رشد ماهانه متوسط قیمت مسکن ۱۴.۲ درصد، بهمن نسبت به دی ماه سال قبل ۹.۹ درصد، دی ماه پارسال نسبت به آذر ماه سال قبل ۸.۱ درصد، در آذر ماه به آبان ۱۴۰۱ رشد ۲.۹ درصدی، در آبان سال گذشته به مهر همان سال ۶.۸ درصد، مهر ماه سال قبل در مقایسه با شهریور پارسال ۱.۲ درصد و نهایتا در شهریور سال قبل نسبت به مرداد ۱۴۰۱ (تاریخ بازدید رئیس جمهور از وزارت راه و شهرسازی) این رشد ۱.۱ درصد بوده است.

وزارت جهاد کشاورزی؛ دومین مقصد نظارت ستادی

آیت الله رئیسی در دومین مقصد از بازدیدهای نظارت ستادی خود از وزارت جهاد کشاورزی در تاریخ ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ وارد بازدید کرد و سید جواد ساداتی نژاد وزیر سابق جهاد کشاورزی و حجت الاسلام سید حسن ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی میزبان رئیس جمهور بودند.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

آیت الله رئیسی در حالی وزارت جهاد کشاورزی را دومین مقصد نظارتی خود برای بازدید از وزارتخانه ها و دستگاه ها قرار داد که کالاهای اساسی (گندم، جو، نهاده های دامی و ...) مهمترین بخش واردات کشور را به خود اختصاص داده و تا پایان سال گذشته، نیمی از ۳۰ میلیارد دلار واردات کشور را شامل می شود. به نظر می رسد رئیس جمهور برای نشان دادن اهمیت امنیت غذایی شهروندان برای دولت، از این وزارتخانه بازدید میدانی داشته است.

رئیس جمهور در وزارت جهاد کشاورزی چه گفت؟

آیت الله رئیسی در این جلسه مهم‌ترین ماموریت وزارت جهاد کشاورزی را تامین امنیت غذایی پایدار برای کشور خواند و گفت: وزارت جهادکشاورزی باید زمینه تامین غذای سالم، با کیفیت، ارزان و با منشأ داخلی را در کشور فراهم کند؛ لذا نقش این وزارتخانه در خودکفایی و امنیت غذایی کشور راهبردی و بسیار تعیین کننده است.

رئیس جمهور تکمیل زنجیره ارزش در حوزه محصولات کشاورزی را جزء مهم‌ترین وظایف وزارت جهادکشاورزی خواند و افزود: این وزارتخانه باید زنجیره ارزش کالاهای اساسی را با اولویت گندم و دانه‌های روغنی و با هماهنگی بین حلقه‌های مختلف این زنجیره توسعه داده و گامی راهبردی در راستای استقلال و امنیت غذایی کشور بردارد.

اهم دستورات رئیسی در بخش کشاورزی: ۱. اولویت دادن به امنیت غذایی ۲. تکمیل زنجیره ارزش (با اولویت کالاهای اساسی) ۳. فرآوری محصولات و صنایع تبدیلی ۴. تولید بذر ۵. اصلاح الگوی مصرف آب کشاورزی ۶. ایجاد شهرک‌های کشاورزی

فرآوری محصولات کشاورزی با هدف رونق صنایع تبدیلی و توسعه صادرات در این حوزه دیگر تاکید مهم رئیس‌جمهور به مدیران ارشد وزارت جهادکشاورزی بود. به گفته رئیس جمهور، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیل زنجیره ارزش، مهم‌ترین پیش‌نیاز توسعه اقتصاد کشاورزی در کشور است که خود می‌تواند، موجب توسعه اشتغال و افزایش درآمد خصوصا در مناطق روستایی شود.

وی خودکفایی در تولید بذر و اصلاح الگوی مصرف آب را دو اولویت راهبردی دیگر در حوزه کشاورزی خواند و افزود: امنیت غذایی پایدار در کشور در گرو خودکفایی در تولید بذر کشاورزی است و وزارت جهادکشاورزی باید به این مسئله اهتمام داشته باشد. همچنین اصلاح الگوی مصرف آب، با رایگان کردن آن برای کشاورزانی که از روش‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری زیرسطحی استفاده می‌کنند، باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس جمهور ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای، توجه به تأمین دانه‌های روغنی در داخل و استفاده بهینه از ظرفیت بزرگ کشور در پنبه‌کاری را مورد تأکید قرار داد.

نگاهی به نتایج نظارت ستادی بر وزارت جهاد: کاهش واردات گندم و رشد ۴۴ درصدی خرید داخل

آنگونه که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده، میزان واردات کالاهای اساسی در یک سال زراعی گذشته کاهش ۳ میلیون تنی داشته است.

همچنین سال ۱۴۰۱ بیش از ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تُن گندم از کشاورزان کشور خریداری شد که نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۴.۵ میلیون تُن گندم خریداری شده بود، حدود ۶۰ درصد افزایش داشت.

امسال نیز تا پایان شهریور ۱۰ میلیون و ۳۳۱ هزار تُن گندم از کشاورزان خریداری شده که نسبت به سال گذشته، بیش از ۴۴ درصد و نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۸ درصد رشد داشته است.

تا پایان شهریور امسال نیز حدود ۹۸ درصد از بذر مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود که در صورت عدم تولید این بذر سالانه یک میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد.

تعداد شهرک های کشاورزی شامل گلخانه ای، دامپروری و شیلاتی به ۲۲۸ شهرک رسیده است.

مقصد سوم نظارت ستادی: بانک مرکزی

رئیس جمهور در سومین بخش از نظارت ستادی در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ به برج شیشه ای میردادماد رفت و از بانک مرکزی بازدید کرد؛ علی صالح آبادی رئیس کل سابق این بانک به همراه سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی میزبان رئیس جمهور بودند.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

آیت الله رئیسی در این بازدید علاوه بر نظارت بر متولی بخش پولی و بانکی کشور، از برخی سامانه های بانک مرکزی نیز بازدید کرد.

مأموریت های ۱۰ گانه رئیسی به بانک مرکزی

رئیس جمهور همچنین ۱۰ فرمان برای بخش پولی و بانکی کشور صادر کرد؛

تقویت ارزش پول ملی، اصلاح ناترازی بانک‌ها، توقف رشد سالیانه نقدینگی، اصلاح سبد ذخایر ارزی متناسب با نیازهای سرمایه‌گذاری و تجاری کشور، توسعه دامنه وثایق و تسهیل فرایند وثیقه گذاری، فعال‌سازی حساب تجاری، تقویت سامانه‌های نظارتی و تأمین سرمایه درگردش واحدهای تولیدی را می توان از جمله مأموریت‌های اصلی رئیس جمهور برای بانک مرکزی دانست.

آیت‌الله رئیسی «توقف رشد نقدینگی و مدیریت خلق پول» را مأموریت مهم بانک مرکزی برشمرد و افزود: نقدینگی اگر با مدیریت به سمت تولید هدایت شود نگران‌کننده نیست اما اگر به سمت سوداگری در بازار حرکت کند تبعات ویران‌کننده‌ای خواهد داشت.

وی «هدف‌گذاری نقدینگی زیر ۲۵ درصد» از سوی بانک مرکزی را اقدام بسیار مهم دیگر نظام پولی کشور دانست که کنترل و مدیریت آن موجب مهار تورم خواهد شد.

برخی نتایج نظارت ستادی بر بخش پول و بانکی: ۱. ابلاغ قانون جدید بانک مرکزی ۲. کاهش رشد نقدینگی به کانال ۲۶ درصد ۳. واگذاری فرمان مهار تورم به بانک مرکزی

گفتنی است بر اساس آخرین اعلام محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست یک آذر امسال هیأت دولت در جمع خبرنگاران، رشد نقدینگی از ۴۲ به ۲۶.۴ درصد کاهش یافته است. همچنین این بانک تلاش دارد تا شاخص مذکور را تا پایان سال به ۲۵ درصد برساند.

وزارت میراث فرهنگی؛ چهارمین مقصد نظارت ستادی رئیس جمهور

آیت الله سید ابراهیم رئیسی کمتر از یک ماه بعد از بانک مرکزی، در ۱۱ مهر ۱۴۰۱ وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را مقصد چهارمین سفر درون دولت انتخاب می کند؛ قطار نظارت ستادی این بار وارد ایستگاه بخش گردشگری به عنوان یکی از اصلی ترین بخش های ارزآور و اشتغالزای کشور شد و سید عزت الله ضرغامی میزبان رئیس جمهور شد.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیسی در این بازدید دستوراتی در بخش میراث فرهنگی و گردشگری صادر کرد:

۱. شناسایی، ثبت، مرمت و نگهداری، تعیین حریم آثار و معرفی و بهره‌برداری از مواریث فرهنگی و تاریخی

۲. تعیین حریم آثار فرهنگی باعث اختلال در کسب و کار و معاش مردم نشود

۳. جذب مشارکت‌های مردمی و میدان دادن به بخش خصوصی تحت نظارت وزارت میراث فرهنگی

۴. تایید برنامه وزارت میراث فرهنگی برای توسعه موزه‌ها به هزار واحد

۵. تلاش برای رسیدن عدد گردشگران خارجی به ۱۵ میلیون نفر در سال

۶. گردشگری خانواده محور،

۷. لغو روادید گردشگری با کشورهای هدف

۸. تسهیل و حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری

مهمترین نتیجه نظارت ستادی رئیسی بر وزارت گردشگری: لغو ویزای شهروندان ۳۲ کشور برای سفر به ایران تنها در دولت سیزدهم

یکی از مهمترین برنامه های دولت سیزدهم، توسعه گردشگری خارجی و ورود گردشگران به کشور با استفاده از ابزار لغو روادید اعم از یک یا دوطرفه است.

تا پیش از دولت سیزدهم تنها شهروندان ۱۵ کشور سوریه (به شرط پرواز مستقیم از دمشق)، لبنان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، گرجستان، بولیوی، مصر، ارمنستان، ونزویلا، چین، هنگ‌کنگ، ماکائو، عراق و عمان می توانستند بدون ویزا به کشور بیایند اما در دولت سیزدهم ۳۲ کشور دیگر به این جمع پیوسته اند که عملا به حدود ۵۰ کشور (بدون نیاز به روادید ایران) رسیده است. همچنین شهروندان تعدادی از کشورها نیز می توانند در فرودگاه های کشور، ویزای فرودگاهی دریافت کنند.

وزارت آموزش و پرورش؛ مقصد پنجم نظارت ستادی رئیس جمهور

آیت الله رئیسی در ادامه بازدیدهای میدانی و نظارت ستادی از دستگاه ها و وزارتخانه ها، ۲۵ مهر ۱۴۰۱ وارد ساختمان شهید باهنر شد. این در حالی است که تنها دو هفته از نظارت ستادی قبلی در وزارت میراث فرهنگی گذشته بود.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور در این بازدید «انسان‌سازی و تربیت نیروهای کارآمد، صالح و دارای مهارت» را ماموریت مهم وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: پرورش انسان‌های صالح از خانه آغاز و در مدرسه قوام می‌یابد؛ اگر فرزندان ما در خانه و مدرسه عدالت‌خواه تربیت شوند، بعدها خود به عنوان شهروندان اجتماع، اولین مجری عدالت خواهند بود.

راه اندازی اردوهای راهیان پیشرفت برای دانش آموزان، اصلی ترین دستور رئیسی به متولیان بخش آموزش و پرورش

برخی از دستورات و پیشنهادهای رئیس جمهور در بازدید از وزارت آموزش و پرورش

ضرورت اجرای دقیق و کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زمان بندی دقیق، کارشناسی و نظارت برای اجرای مطلوب این سند

توسعه و ارتقای آموزش و تعلیم و تربیت

آمایش سرزمینی در تامین نیازهای نظام تعلیم و تربیت

اهمیت نقش «دانشگاه فرهنگیان» در امر تربیت معلم

ضرورت جذب اساتید و دانشجویان نخبه با خمیرمایه و زمینه معلمی در دانشگاه فرهنگیان

استفاده از امکانات و فضاهای آموزشی بلااستفاده به ویژه در دانشگاه علمی‌- کاربردی و سازمان‌های غیرآموزشی در دانشگاه فرهنگیان

راه‌اندازی مراکز مشاوره تربیتی برای دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت بازنشستگان

تاسیس مدارس مردمی با کمک نوآوران تعلیم و تربیت و مشارکت مردم و خیرین

راه اندازی اردوهای «راهیان پیشرفت» با هدف ایجاد نشاط در دانش‌آموزان و مشاهده پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور از جمله در پارک‌های علم و فناوری و نشان دادن پیشرفت‌ها، دستاوردها و افتخارات کشور به نسل نوجوان و جوان

مقصد ششم؛ سازمان اداری و استخدامی

آیت الله رئیسی ۱۶ آبان ۱۴۰۱ سازمان اداری و استخدامی را مقصد ششمین دستگاه برای نظارت ستادی خود برگزید و با استقبال میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از این سازمان بازدید کرد.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور در بدو ورود به سازمان اداری و استخدامی کشور با حضور در مرکز اسناد و کتابخانه این سازمان با توضیحات رئیس و معاونین سازمان اداری و استخدامی، از جزئیات فعالیت‌ها و اقدامات این سازمان در راه اندازی و تقویت سامانه‌های مدیریت و پایش اطلاعات مطلع شد.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

مجموعه سامانه‌های اجرایی و نظارتی سازمان اداری و استخدامی کشور برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های دولت در زمینه بهبود و ارتقای عملکرد نظام اداری کشور و نظارت بر عملکرد آن به این شرح است:

پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری «پاکنا»

سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان

سامانه ملی مدیریت ساختار دستگاه‌های اجرایی کشور

سامانه تشخیص صلاحیت مشاوران مدیریتی بهره‌وری

سامانه مدیریت خدمات دولت، سامانه راهبری میز خدمت

سامانه استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی

سامانه رسیدگی به تخلفات اداری، سامانه مدیریت مشاغل

سامانه انتصاب اعضای هیأت رسیدگی به تخلفات اداری، سامانه مجوزهای استخدامی

سامانه مدیریت عملکرد دولت، شورای راهبری توسعه مدیریت

سامانه مدیریت بورس‌های آموزشی خارج از کشور و سامانه ارزیابی شایستگی‌های عمومی مدیران حرفه‌ای

۶ ماموریت رئیسی به سازمان اداری و استخدامی: ۱. کاهش تراکم نیرو ۲. واقعی سازی پرداخت اضافه‌کاری‌ها و ...

رئیس جمهور در جریان بازدید از سازمان اداری و استخدامی کشور دستوراتی صادر کرد که ۶ مأموریت مهم از اصلی ترین پیشنهادهای آیت الله رئیسی به میثم لطیفی بود.

پیگیری و حل‌وفصل تراکم نیروی انسانی در برخی از دستگاه‌ها

جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی

اجرای عدالت در پرداخت‌ها

واقعی‌کردن عنوان پرداخت اضافه‌کاری

جلوگیری از ایجاد سازمان برای اشخاص با ابزارِ کارسنجی

اتصال نظام پاداش و جبران خدمت به عملکردها

آیت الله رئیسی همچنین از سازمان اداری و استخدامی کشور خواست تا با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، گلوگاه‌های فساد را شناسایی و برای از بین بردن آنها اقدام کند.

وی با اشاره به اهمیت وظایف و عملکرد مرکز آموزش مدیریت دولتی در سازمان اداری و استخدامی کشور گفت:آموزش در دستگاه‌های اداری یکی از ضرورت‌هاست و کارکنان اداری و همه سطوح مدیریتی باید به‌صورت مستمر در معرض آموزش آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها، قوانین، مصادیق تخلفات و همچنین افزایش آگاهی و دریافت تحلیل درست نسبت به مسائل روز جامعه در قالب جهاد تبیین و بصیرت‌افزایی قرار گیرند.

سازمان برنامه و بودجه؛ مقصد هفتم نظارت ستادی رئیس جمهور

رئیس جمهور در ادامه فرآیند دوشنبه‌های نظارت ستادی، ۲۳ آبان ۱۴۰۱ از سازمان برنامه و بودجه کشور بازدید کرد. این دیدار در آستانه تقدیم لوایح بودجه ۱۴۰۲ و نیز تدوین برنامه هفتم توسعه به مجلس انجام شد که نشان دهنده توجه ویژه رئیس جمهور به برنامه هفتم بود.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور در جریان این بازدید پیشنهادها و دستوراتی مطرح کرد که برخی از مهمترین آنها به این شرح است:

طراحی و راهبری بهینه مسیر توسعه کشور

تضمین ارائه خدمات عمومی با کیفیت و با کمترین هزینه

طراحی نظام راهبری کشور و رصد عملکرد آن برای پیشرفت همه جانبه

ضرورت توجه توأمان به عنوان «برنامه» و «بودجه» در این سازمان

رصد دائمی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دستگاه‌های اجرایی و تطبیق آن با شاخصه‌های کلان

تنظیم واقع‌بینانه، مسأله‌محور و قابل تحقق برنامه هفتم توسعه

سازمان برنامه در برنامه‌ریزی‌ها صرفاً به درآمدهای دولت اکتفا نکند و منابع مردمی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را نیز مورد توجه قرار دهد

بودجه‌ریزی عملیاتی و تخصیص بودجه بر اساس عملکرد

توجه به فرصت‌های جهش‌آفرین

نقش دادن به استان‌ها در تخصیص بودجه

مدیریت بر منابع و مصارف با تأکید بر راهکارهای درآمدزایی در دستگاه‌ها

فعال‌سازی دبیرخانه شورای اقتصادی

پیگیری مسأله مهم کاهش تورم

توجه به افزایش بهره‌وری بویژه در بخش‌های فرهنگی و آموزشی کشور

وزارت بهداشت؛ هشتمین دستگاهی که زیر تیغ نظارت ستادی رئیسی رفت

آیت الله رئیسی در هشتمین بازدید از فرآیند نظارت ستادی ۳۰ آبان ۱۴۰۱ از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازدید کرد. بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میزبان رئیس جمهور در این دیدار بود.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

دولت سیزدهم کمر کرونا را شکست

آیت الله رئیسی در حالی دولت سیزدهم را تحویل گرفت که آمار فوتی های کرونا از ۷۰۰ نفر در روز عبور کرده بود و دولت قبل نیز واردات واکسن را به برجام و اف ای تی اف گره زده بود؛ حال آنکه با آغاز دولت سیزدهم، سیل ورود واکسن های خارجی از یک سو و ونیز واکسن های تولید داخل از سوی دیگر سبب شد تا موج مرگ‌آفرین کرونا فروکش کند. تعداد فوتی های بیماران کرونایی ظرف چند ماه به چند نفر در روز کاهش یافت و پس از مدتی به صفر گرایید و این روند تقریبا تثبیت شد.

رئیسی: وزارت بهداشت دولت سیزدهم برگ زرینی در تاریخ نظام سلامت کشور رقم خورد

آیت الله رئیسی آخرین روز آبان سال گذشته در بازدید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این وزارتخانه برگ زرینی در تاریخ نظام سلامت کشور رقم زد و در کنترل کرونا به نقطه‌ای رسیدیم که هم در ابتلا و هم در فوتی‌ها، آمار صفر یا تک رقمی را تجربه کردیم؛ اقدام جهادی وزارت بهداشت و کادر درمان کشور در واکسیناسیون سراسری، مردم ما را در زمره کشورهای موفق در مبارزه با کرونا قرار داد.

رئیسی «بیمه رایگان ۶ میلیون نفر» از دهک‌های پایین جامعه در قالب بیمه سلامت را اقدام بزرگ و ارزشمند دیگر دولت سیزدهم در عرصه بهداشت و سلامت عنوان کرد.

رئیس جمهور طراحی و اجرای «طرح دارویار» با هدف مبارزه با رانت و قاچاق معکوس دارو را اقدام مهم دیگر وزارت بهداشت در دولت سیزدهم برشمرد.

وی از اقدام ارزشمند وزارت بهداشت در اجرای طرح کاشت حلزون برای ۱۰ هزار کودک ناشنوای زیر دو سال قدردانی کرد.

آیت الله رئیسی همچنین از اجرای موفق «طرح نسخه الکترونیک» تقدیر کرد.

رئیس‌جمهور «افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی رشته پزشکی» در کنکور را اقدام اساسی دیگر دولت سیزدهم در راستای ارتقای کیفی و کمی عملکرد آتی نظام سلامت کشور برشمرد.

برخی دستورات رئیسی به وزارت بهداشت

پیگیری و اجرای طرح پزشک خانواده

توجه ویژه به موضوع گردشگری سلامت

استفاده بیشتر از دستاوردهای علمی و فناوری و محصولات دانش‌بنیان در خدمات پزشکی

سامان دادن به طرح پرونده الکترونیک سلامت

تسهیل و تسریع در صدور مجوز کسب و کارها در حوزه بهداشت و درمان در درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

ایجاد ظرفیت برای جذب پزشکان متخصص در استان‌ها

شفافیت سهام‌داری مؤسسات پزشکی

پایش دقیق و مستمر اجرای «قانون جوانی جمعیت» به عنوان یکی از قوانین مورد تأکید دولت

بازنگری در ساعات کشیک‌ پزشکان در بیمارستان‌ها با هدف افزایش کیفیت خدمات پزشکی

بهره‌گیری از ایده‌ها و نظریات جدید در حوزه درمان بویژه در بحث طب سنتی

ارتباط مؤثر با نخبگان و توجه به نظرات متخصصان برغم تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی

اجرای عدالت در نظام پزشکی در بخش آموزش، جذب، ارتقا، توزیع نیروی انسانی و تقسیم امکانات و ظرفیت‌ها

پیش‌بینی نیازهای دارویی کشور

برخی دستاوردهای نظام سلامت

تکمیل و بهره‌برداری از ۸۵۰ پروژه بهداشتی و درمانی

معرفی ۲۲۰ بیمارستان کشور به عنوان مراکز گردشگری سلامت

کسب رتبه اول در منطقه و پانزدهم در دنیا در حوزه بهداشت و درمان

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نهمین ایستگاه قطار نظارت ستادی رئیس جمهور

آیت الله رئیسی رئیس جمهور در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی و در نهمین گام، صبح روز دوشنبه ۷ آذر ۱۴۰۱ در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور یافت تا در جمع وزیر و مسئولان این وزارتخانه ضمن استماع گزارش عملکرد یکساله این مجموعه، رهنمودهایی برای ارتقای کیفی و کمی عملکرد این وزارتخانه ارائه کند. محمدعلی زلفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز میزبان رئیس جمهور در این بازدید بود.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور در این دیدار، دانشگاه ها و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشجویان و استادان را بهترین مرجع برای حل مسائل و مشکلات کشور دانست و گفت: دانشگاه تراز انقلاب اسلامی محل تربیت نیروی انسانی عالِم، دانشمند، امیدوار به آینده کشور و مسئولیت‌پذیر در حل مشکلات جامعه است.

وی افزود: ریشه پیشرفت‌های عظیم در دانشگاه‌ها است و اساساً کینه دشمن از دانشگاه و تلاش برای ایجاد اختلال در این نهاد مهم کشور نیز از همین مسئله نشأت می‌گیرد.

آیت‌الله رئیسی رتبه پانزدهم کمی و کیفی ایران در تولید علمی جهان را دستاوردی افتخارآمیز برای کشور دانست و بر ضرورت تلاش مضاعف در جهت ارتقاء این رتبه تاکید کرد.

وی اظهار کرد: عضویت بیش از ۸۰ هزار نفر به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌های کشور، عدد بسیار بالا و قابل توجهی است اما مهم‌تر از آن میزان نقش‌آفرینی آنها در حل مسائل کشور و پیشبرد اهداف دولت در پیشرفت و آبادانی کشور است.

برخی از دستورات رئیس جمهور به وزارت علوم

گنجاندن «واحدهای کارورزی و مهارت‌آموزی» در دروس دانشگاهی

بررسی راه‌های جذب بودجه تحقیقاتی دستگاه‌های مختلف با تقاضامحوری و نظارت دانشگاه

انتخاب اعضای هیأت امنای دانشگاه‌های هیأت امنایی از چهره‌های برجسته و موثر ولو دارای تفاوت سلیقه در مسائل سیاسی با دولت

اعطای نشان ملی به دانشگاه‌های مسئولیت‌پذیر در ایفای نقش در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی دانشجویان

بررسی راهکارهای تشکیل صندوق‌های دانشگاهی به عنوان پشتوانه مالی تامین برخی از هزینه‌ها

اهمیت جذب مدیران و اساتید معتقد به پیشرفت علم و توسعه کشور با نگاه به ظرفیت‌های داخلی کشور

اجرای دقیق و به دور از چانه‌زنی مصوبه ممنوعیت برگزاری دوره‌های آموزشی در دستگاه‌های اجرایی

برخی دستاوردهای وزارت علوم دولت سیزدهم

ایجاد صندوق توسعه وزارت علوم با هدف تشویق و پشتیبانی از محققان

تبدیل موسسات اعزام دانشجو به موسسات جذب دانشجوی خارجی

افزایش چشمگیر پارک‌های علم و فناوری و همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان

دهمین نظارت ستادی رئیس جمهور از صمت مردم

آیت الله رئیسی ۵ دی ۱۴۰۱ دهمین دوشنبه های نظارت ستادی را در وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرد؛ سید رضا فاطمی امین وزیر سابق صمت در این بازدید میزبان رئیس جمهور بود.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور در این جلسه ایجاد سامانه رصد و پایش برخط وزارت صمت را اقدامی ارزشمند در راستای جمع‌آوری، جمع‌بندی و تسهیل دسترسی اطلاعات دانست و افزود: بهره‌برداری از این اطلاعات و تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب بر عهده تصمیم‌سازان، تصمیم‌گیران و اتاق‌های اندیشه‌ورز در این وزارتخانه است.

مهار قیمت خودرو، مهمترین مطالبه رئیس جمهور از صمت در یک سال اخیر

برخی دستورات و پیشنهادهای رئیس جمهور در این نشست به این شرح است:

ضرورت تدوین سیاست‌های مشخص در بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت

توجه به زنجیره صنعت

ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی و مونتاژکاری

نگاه ویژه به ظرفیت‌های کشور برای ورود به بخش تولیدات پیچیده صنعتی

رصد میزان تولید کارخانجات کوچک علاوه بر کارگاه‌ها و کارخانجات بزرگ صنعتی

لزوم توجه ویژه به ترانزیت و حمل و نقل، انرژی، صنایع دریایی و صنایع دارویی به عنوان مزیت‌های کم‌نظیر کشور

تأکید بر ضرورت به کارگیری نیروهای تحول‌گرا و باانگیزه در مجموعه وزارت صمت

نگاه ویژه به بخش معادن و فعال‌سازی معدن‌های راکد

توجه ویژه به کنترل قیمت خودرو

رئیسی خطاب به مدیران صمت (دی ۱۴۰۱) : چرا قیمت خودرو گران شد؟

رئیس جمهور در این نشست از مسئولان وزارت صمت خواستار ارایه توضیحات درباره دلایل گران شدن قیمت خودرو شد که یکی از مسئولان وزارت صمت پاسخ داد ما از هجدهم آبان ۱۴۰۰ به استثنای برخی موارد در بورس قیمت پایه انواع خودروهای داخلی را حفظ کرده‌ایم و در دو ماهه اخیر نیز رکورد تولید خودرو شکسته شده، اما افزایش قیمت خودرو مربوط به آن بخش از خودروهایی است که وارد چرخه فروش و معامله نمی‌شوند.

وی ادامه داد: تصریح کرد: وزارت صمت نباید در قامت خودروساز ظاهر شود بلکه علاوه بر مقابله جدی با انحصار و فراهم کردن شرایط رقابتی باید در جایگاه تنظیم‌گری داشته باشد و با حمایت، هدایت و نظارت، کمیت و کیفیت خودرو را از خودرو ساز مطالبه کند.

وزارت کار؛ یازدهمین مقر تشکیل کارگاه نظارت ستادی رئیس جمهور

۲۹ دی ۱۴۰۱ بود که آیت الله رئیسی یازدهمین دوشنبه نظارت ستادی را در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کرد. ایجاد سالانه یک میلیون شغل یکی از وعده هایی بود که دولت سیزدهم تاکنون توانسته در اجرای آن موفق باشد.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور در این جلسه با اشاره به ارتباط گسترده مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مردم و بدنه اجتماعی، نقش این وزارتخانه را در عدالت‌محوری و عدالت‌گستری و مردم‌پایه کردن اقتصاد مهم توصیف کرد.

رئیسی تنظیم‌گری و ایجاد هماهنگی با دستگاه‌های مختلف برای ایجاد اشتغال را از ماموریت‌های اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست.

ایجاد سالانه یک میلیون شغل و توجه به صندوق‌های بازنشستگی دو رکن اساسی برنامه‌های دولت سیزدهم

رئیس جمهور تامین سالانه یک میلیون شغل را نیاز ضروری کشور و تکلیف قانونی دولت‌ها دانست و افزود: عقب ماندگی در تامین این نیاز در سال‌های گذشته، ضرورت تلاش بیشتر برای ایجاد اشتغال به ویژه تامین شغل برای فارغ التحصیلان دانشگاهی را بیشتر کرده که البته دولت سیزدهم گام‌های موثری در این زمینه برداشته است.

برخی دستورات رئیسی به متولیان بخش اشتغال و رفاه

بهبود فضای کسب و کار

افزایش مهارت‌آموزی از طریق تقویت هنرستان‌ها در آموزش و پرورش

توجه به تولیدات دانش‌بنیان

تمرکز بر توسعه صنایع سبک به جای توسعه صنایع سرمایه‌بر و دیربازده

فعال‌سازی بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اقتصاد کشور

پایداری و افزایش توان و کارآمدی صندوق‌های بیمه‌ای

راهکارهایی برای تسریع در رفع ناترازی‌های صندوق‌های بازنشستگی

تبدیل کردن سهام مدیریتی دولت در شرکت‌های تحت پوشش به سهام غیرمدیریتی

نفت، موتور نظارت ستادی را بعد از حدود یک سال روشن کرد/ مقصد دوازدهم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در ادامه فرآیند «نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی» صبح دوشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۲ به وزارت نفت رفت و مورد استقبال جواد اوجی وزیر و کارکنان این وزارتخانه قرار گرفت.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور با بیان اینکه سرمایه‌گذاری موتور محرک رشد اقتصادی است، بخش نفت و گاز را بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری دانست و از مدیران مجموعه وزارت نفت خواست با تلاش برای جذب بیشتر سرمایه داخلی و خارجی به رشد تولید و افزایش کسب درآمد شتاب بیشتری بدهند.

برخی دستورها و پیشنهادهای مهم رئیسی در وزارت نفت:

تأکید بر عدم معطل نگه‌داشتن طرح‌های توسعه‌ای وزارت نفت به بهانه نظرات کارشناسی

تسریع در تکمیل طرح جمع‌آوری گازهای مشعل با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

توجه ویژه به مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید

مقابله با قاچاق سوخت

نظارت و مراقبت جدی نسبت به حفظ پاکی و سلامت اقتصادی وزارت نفت

ضرورت ایجاد یکپارچگی در بخش‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی با هدف پیروی از سیاست‌های کلی وزارت نفت

مهمترین دستور رئیسی به وزیر نفت: مهار مصرف بنزین با روش‌های غیر قیمتی

تأکید بر رفع ناترازی‌ها به‌ویژه در بخش بنزین و گاز و تبدیل این فراورده‌ها به ثروت

رنامه‌ریزی برای جذب و حمایت سرمایه‌گذار از بخش خصوصی با تضمین سرمایه و سود

هوشمندسازی حوزه نفت و گاز با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان

عملیاتی کردن مردمی‌سازی در مجموعه وزارت نفت از طریق سهیم کردن مردم

کیفی‌سازی تولید و حرکت به سمت تولید محصولات باکیفیت اعم از بنزین و گازوئیل

ارتقای کیفیت محصولات پالایشگاهی

توسعه عمودی زنجیره تولید نفت و گاز

برنامه‌ریزی جدی برای کنترل مصرف انرژی و اقدامات غیرقیمتی در راستای انضباط‌بخشی به مصرف

وزارت اقتصاد؛ سیزدهمین مقصد رئیسی در نظارت های میدانی از ستاد وزارت خانه ها

آیت الله رئیسی در سیزدهمین مقصد خود برای نظارت ستادی به خیابان صوراسرافیل رفت و بازدید از وزارت امور اقتصادی و دارایی را برگزید؛ سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در این بازدید آیت الله رئیسی را میزبانی کرد.

۱۳ نظارت ستادی در دولت سیزدهم/ ابتکار رئیسی چگونه به نظارت میدانی معنا بخشید؟

رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت نگاه تحولی مدیران این وزارتخانه همراه بازنگری در برخی از روندهای موجود و برداشتن گام‌های رو به جلو و جهشی جهت ساماندهی نظام مالی و فراهم کردن سرمایه برای کشور، تصریح کرد: از جمله مأموریت‌ها و وظایف اصلی وزارت امور اقتصادی و دارایی استفاده از اختیارات قانونی برای «تجمیع سرمایه در کشور» از محل مالیات، بیمه و بازار سرمایه تا بانک‌ها، گمرکات، مولدسازی و خصوصی‌سازی است.

وی «ایجاد مشوق‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان»، «استفاده از درآمدهای خصوصی‌سازی برای تقویت تولید» و «تبدیل سرمایه‌های منجمد و متوقف به سرمایه پویا و مولد» را از جمله زمینه‌های موجود در این وزارتخانه برای کمک به رونق تولید و رشد اقتصادی در کشور دانست.

آیت‌الله رئیسی جبران عقب‌ماندگی‌ها در رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همچنین برداشتن گام‌های بلند برای استقلال اقتصادی کشور را نیازمند «مدیریت کارآمد و تحول‌خواه» به ویژه در وزارت امور اقتصادی و دارایی کشور عنوان کرد.

وی بیان کرد: بنگاهداری بانک‌ها با سیاست‌های کلی نظام و دولت سازگاری ندارد.

رئیس جمهور «تلاش برای افزایش سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی» و «افزایش بهره‌وری» را ۲ انتظار و خواسته اصلی خود از مدیران وزارت اقتصاد عنوان کرد.

آیت‌الله رئیسی «ایجاد سامانه جامع اطلاعات اقتصاد ایران» و «همگام‌سازی بنگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و غیردولتی با سیاست‌های اقتصادی کشور» را از جمله اقدامات خوب و مؤثر وزارت اقتصاد در جهت افزایش بهره‌وری برشمرد.

برخی دستورهای رئیسی به مدیران وزارت اقتصاد:

برنامه‌ریزی برای کاهش مالیات تولید با هدف حمایت حداکثری از تولیدکنندگان

توجه ویژه به اجرای عدالت با نظارت دقیق بر داده‌های سامانه مودیان مالیاتی

ضرورت تسریع در تکمیل سامانه جامع تجارت با هدف جلوگیری از تخلفات و ریشه‌کن کردن بسترهای فساد

ارائه گزارش شفاف و دقیق به مردم و دستگاه‌های نظارتی درباره اقدامات دولت در اجرای اصل ۴۴

لزوم همگام ساختن همه دستگاه‌ها در اجرای قانون مولدسازی با تجلیل از مدیران موفق در این زمینه و اصلاح برداشت‌های نادرست و غلط درباره این مقررات

تسهیل فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه

توجه ویژه به عنصر زمان در تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات برای جا نماندن از رقبای منطقه‌ای

تبیین اقدامات امیدآفرین وزارت امور اقتصادی و دارایی برای مردم، فعالان و کنشگران اقتصادی

رئیسی: «فسادستیزی» محوری‌ترین رویکرد دولت مردمی

رئیس جمهور «فسادستیزی» را محوری‌ترین رویکرد دولت مردمی دانست و با بیان اینکه در این دولت حتی یک مورد فساد هم زیاد است و نباید رخ دهد، نظارت دقیق بر عملکردها و ایجاد انضباط مالی در نظام پولی و بانکی کشور را از ضرورت‌های مبارزه با فساد در دولت مردمی برشمرد و با تأکید بر اهمیت حفظ نیروی انسانی با تجربه و کارآمد در دستگاه‌های اجرایی کشور، اظهار داشت: حفظ نیروی انسانی در گرو حفظ نظارت‌ها بر عملکردهاست.

انتهای پیام
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز