تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری:

جایگاه نفت روشن است ،نفت را نباید معطل بودجه کرد

علی آقامحمدی صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه) در آیین رسمی گشایش دومین همایش پتروتک، گفت: نرخ رشد جمعیت نیز یک الزام است و مهم‌ترین منبع برای داشتن یک جمعیت ثروتمند، نفت و گاز است.
کد خبر: ۷۳۶۱۴

به گزارش معاصر، علی آقامحمدی صبح امروز (سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه) در آیین رسمی گشایش دومین همایش و نمایشگاه مدیریت فناوری و افزایش تولید دانش‌بنیان در زنجیره ارزش صنعت نفت (پتروتِک) با بیان اینکه یکی از شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری خواستار آن است رشد ۸ درصد اقتصادی است، گفت: این رقم یک الزام است نه انتخاب و کشور برای پویایی ناچار به داشتن نرخ رشد بالاست.

وی افزود: نرخ رشد جمعیت نیز یک الزام است و مهم‌ترین منبع برای داشتن یک جمعیت ثروتمند، نفت و گاز است.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه حرکت جهانی برای از دور خارج کردن انرژی فسیلی در حال انجام است، گفت: تولید حداکثری و صیانتی نفت و گاز یک امر الزام‌آور برای کشور است.

آقامحمدی با بیان اینکه همه جزئیات رسیدن به تولید روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه نفت بررسی شده است، افزود: در گام نخست در برنامه هفتم توسعه تولید ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه جزو برنامه‌های شرکت ملی نفت ایران قرار گرفته است و در تولید گاز نیز باید افزایش ۵۰ درصدی داشته باشیم.

وی افزود: در ساختارهای پایین‌دستی صنعت پتروشیمی عقب هستیم و مسئله ما ورود همه سرمایه‌ها به این صنعت است.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری گفت: نفت را نباید معطل بودجه کرد. جایگاه نفت روشن است و باید به نفت استقلال بدهیم.

بسیج امکانات کشور برای دستیابی به رشد تولید حداکثری از سوی نفت

آقامحمدی با بیان اینکه جمعیت ایران به سمت پیری می‌رود و ما نمی‌توانیم جمعیتی پیر و فقیر داشته باشیم و منبع مهم برای رشد اقتصادی، توسعه ذخایر نفت و گاز کشور است، افزود: این مسئله در صورتی مطرح است که کشورهای دیگر به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ جای سوخت‌های فسیلی حرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشور ایران به‌عنوان قطب انرژی در منطقه شناخته می‌شود، افزود: یک‌سوم رشد اقتصادی ایران باید با بهره‌وری در اقتصاد محقق شود و مهم‌ترین ظرفیت برای بهره‌وری، استفاده بهینه از نفت و گاز است که تحقق چنین هدفی به سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیارد دلاری نیاز دارد.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری تغییرات بنیادی در سازوکار و ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زمینه نفت و گاز را یک الزام دانست و گفت: امروز موضوع تولید روزانه ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت و نحوه به‌کارگیری این پروژه و مقدار سرمایه‌گذاری و به‌کارگیری درست از دانش دانشگاه‌ها مطرح است.

آقامحمدی با اشاره به سخنان معظم رهبری با بیان اینکه صنعت نفت باید دانش‌بنیان شود، اظهار کرد: ما در زمینه صنعت نفت نیازمند توسعه فناوری هستیم و بعضی از کشورهای منطقه از لحاظ استخراج فناوری‌ها در این حوزه گام‌هایی بلند برداشته‌اند.

وی با اشاره به لزوم توسعه صنعت پتروشیمی و تأکید بر اینکه همه‌ سرمایه‌ها باید در بخش پتروشیمی وارد شود، یادآور شد: افزایش ضریب بازیافت نفت موضوع ساده‌ای نیست و همه دانشگاه‌ها باید به دانش بهبود ضریب بازیافت از چاهای نفتی مجهز شوند تا مقدار بازیافت از چاه‌های نفت در کشور به حداکثر برسد.

رئیس کارگروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه ایران دارای جایگاه نخست فناوری در چشم‌انداز منطقه است، گفت: در این زمینه نیازمند انتقال فناوری و تولید دانش فنی هستیم و دانشگاه‌ صنعت نفت باید راهبری فناوری را انجام دهد، همچنین پژوهشگاه صنعت نفت باید محور پژوهشگاه‌ها قلمداد شود و شرایط برای این اتفاق باید ازسوی کل کشور فراهم شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز