تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹
امضا تفاهم‌نامه شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و پژوهشگاه صنعت نفت:

بالا بردن شاخص‌های بهره‌وری از طریق بهینه‌سازی انرژی

مهم‌ترین محورهای همکاری مشترک این تفاهم‌نامه شامل تدوین و بازنگری استانداردهای معیار مصرف انرژی در بخش صنعت، ساختمان و حمل‌ونقل خواهد بود.
کد خبر: ۷۳۶۱۸

به گزارش معاصر، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و پژوهشگاه صنعت نفت امروز (سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه) در حاشیه دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری و افزایش تولید دانش‌بنیان در زنجیره ارزش صنعت نفت (پتروتِک)، با هدف مطالعه، پژوهش و آموزش درباره پروژه‌های مرتبط با بهینه‌سازی و کاهش مصرف سوخت و ارتقای شاخص‌های بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی به‌ویژه از طریق بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست، حساب بهینه‌سازی و توسعه فناوری و نوآوری صنعت نفت و گاز و تجهیزات و ماشین‌آلات مربوطه با هدف ایجاد زیست‌بوم و زنجیره تولید آنها در پژوهشگاه و بومی‌سازی و توسعه فناوری صنعت نفت و گاز و صنایع وابسته تفاهم‌نامه همکای امضا کردند.

مهم‌ترین محورهای همکاری مشترک این تفاهم‌نامه شامل حمایت از اجرایی‌ کردن آیین‌نامه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌زایی در صنعت نفت، برگزاری رویدادهای ملی و بین‌المللی مشترک (همایش، کنفرانس، نشست، کارگاه‌های آموزشی، رویدادهای کارآفرینی و...) در حوزه توسعه فناوری و نوآوری و بهینه‌سازی مصرف انرژی، بررسی و داوری ایده‌ها و طرح‌های فناورانه و نوآورانه کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری مصرف انرژی  و تدوین و بازنگری استانداردهای معیار مصرف انرژی در بخش صنعت، ساختمان و حمل‌ونقل خواهد بود.

کمک به استقرار سیستم مدیریت انرژی در واحدهای تولیدی صنایع انرژی‌بر، تهیه برنامه‌های بهره‌وری انرژی در صنعت نفت و پیشنهاد راهکارهای صرفه‌جویی انرژی در صنعت نفت و سیاست‌گذاری و تدوین نقشه راه کاهش مصرف انرژی در مصارف خانگی، صنعتی، کشاورزی و حمل‌ونقل  از طریق رفع چالش‌ها و نیازهای فناوارنه اولویت‌دار از دیگر مواردی است که در این تفاهم‌نامه بر آنها تأکید شده است.

استفاده از ظرفیت پژوهشگاه صنعت به‌منظور بهینه‌سازی صنایع نفت و گاز و دیگر صنایع انرژی‌بر، همچنین بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش‌های مسکونی و تجهیزات خانگی نیز مورد توجه بوده که در کنار بومی‌سازی تولید تجهیزات انرژی‌بر صنعت نفت و گاز و سایر صنایع با هدف ارتقای بهره‌وری انرژی و شناسایی حوزه‌ها و ارائه برنامه‌های توسعه استفاده از سوخت‌های جایگزین در بخش‌های مختلف تقاضا در قالب این تفاهم‌نامه اجرایی خواهد شد.

استفاده از کمک‌های بین‌المللی در زمینه کاهش انتشار کربن

از سوی دیگر، استفاده از کمک‌های بین‌المللی در زمینه کاهش انتشار کربن و بهینه‌سازی انرژی در صنعت نفت و سایر صنایع و ایجاد زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان تجهیزات انرژی‌بر صنایع نفت و گاز و سایر صنایع از طریق شناسایی ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاران، اطلاع‌رسانی و ترویج، برگزاری نشست‌های توجیهی و معرفی طرح‌ها در چارچوب مقررات دو طرف درباره بهینه‌سازی مصرف انرژی از دیگر اقدام‌هایی است که در تفاهم‌نامه امضاشده بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و پژوهشگاه صنعت نفت بر آن تأکید شده است.

مدت زمان اعتبار تفاهم‌نامه از تاریخ امضا دو سال بوده و در صورت رضایت‌مندی طرفین از اقدام‌ها، با توافق طرفین تفاهم‌نامه، قابل تمدید است.

با هدف شفاف‌سازی ابهام‌ها، پاسخ به پرسش‌های دو طرف و پیگیری‌های لازم برای گسترش همکاری، حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از امضای تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از دو نماینده از هر طرف تشکیل خواهد شد. این کارگروه وظیفه تدوین برنامه اجرایی، توافق‌ها و نظارت بر اجرای صحیح برنامه‌ها و ارائه گزارش سه ماهه اقدام‌ها و تفاهم‌ها را برعهده دارد.

امضای این تفاهم‌نامه هیچ‌گونه تعهد مالی، حقوقی و اجرایی برای طرفین این تفاهم‌نامه ایجاد نمی‌کند و هرگونه فعالیتی که به ایجاد بار مالی منجر شود، نیاز به امضای قراردادهای مستقل دارد.

اجرای هریک از مفاد این تفاهم‌نامه پس از اخذ مجوزهای قانونی در قالب انعقاد قراردادهای اجرایی آتی در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر دو طرف (از جمله مقررات حاکم بر شرکت ملی نفت ایران) عملیاتی خواهد شد. سهم و میزان مشارکت هریک از طرفین در اجرا، نحوه تأمین هزینه‌ها، بهره‌برداری از نتایج و حقوق مادی و معنوی و اختیارات وظایف و ضمانت اجرای تعهدات هر طرف بر اساس مفاد قراردادهای اجرایی آینده تعیین خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در صورت بروز اختلاف در تفسیر مفاد این تفاهم‌نامه، ابتدا از طریق مذاکره حل‌وفصل خواهد شد و در صورت نبود توافق، هریک از طرف‌ها می‌توانند با اعلام کتبی پیشین و بدون نیاز به هرگونه تشریفاتی نسبت به پایان دادن اعتبار تفاهم‌نامه اقدام کنند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز