تهران ۲۲.۷۹° كمينه ۲۲.۶۲°  بیشینه ۲۲.۹۹°
۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۷

حمایت شرکت ملی نفت از طرح‌های ارزآور خوزستان

این پروژه در بخش محیط زیستی فواید زیادی به‌دنبال دارد که می‌توان به کنترل ریزگرد و کاهش آلاینده‌ها از طریق ترسیب (رسوب) کربن توسط درختان، همچنین کشاورزی حفاظتی در این اراضی اشاره کرد.
کد خبر: ۷۳۷۳۸

به گزارش معاصر، با توجه به وقوع عوامل مختلفی از قبیل جنگ تحمیلی، تغییرات اقلیمی، کاهش نزولات جوی و به‌دنبال آن وقوع خشکسالی، همچنین شور شدن اراضی و آب‌های قابل‌دسترس، مساحت قابل‌توجهی از نخیلات شهرهای خرمشهر، آبادان و شادگان استان خوزستان از بین رفته است؛ موضوعی که به‌دلیل وابستگی درآمد روستاییان به نخلستان‌ها، باعث مهاجرت مردم به سمت شهرها و در نتیجه حاشیه‌نشینی و افزایش مشکلات اجتماعی شده است.

بر همین اساس مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت تلاش کرده است ضمن شناسایی عوامل بروز مشکل و ارائه راهکارهای اجرایی در فاز نخست ایجاد زیرساخت‌های آب‌رسانی به نخیلات، همچنین جایگزینی نخیلات تا سطح ۱۱۰۰ هکتار را در دستور کار قرار دهد که این پروژه با استقبال قابل‌وصف روستاییان و آغاز مهاجرت معکوس به‌دلیل پیدایش منبع درآمدی جدید و پایدار روبه‌رو شود. در همین زمینه بخشی از اراضی ازدست‌رفته با اجرای طرح‌های زهکشی و شبکه‌های آب‌رسانی احیا و به کشاورزان صاحب نسق تحویل داده می‌شود.

در بخش دیگری با مشارکت کشاورزان علاقه‌مند، نخل موردنیاز برای کاشت در اراضی آنان تأمین و این نخل‌های جوان توسط کشاورزان غرس شد که به دلیل این مشارکت کشاورزان در اجرای پروژه و تأمین بخشی از اعتبار موردنیاز، پایداری طرح نیز تضمین شد.

این پروژه در بخش محیط زیستی فواید زیادی به‌دنبال دارد که می‌توان به کنترل ریزگرد و کاهش آلاینده‌ها از طریق ترسیب (رسوب) کربن توسط درختان، همچنین کشاورزی حفاظتی در این اراضی اشاره کرد. در همین حال به‌دلیل جایگاه محصول خرما در بخش صادرات، می‌توان به ارزآوری آن با توسعه پروژه در سال‌های آتی اشاره کرد.

شایان‌ ذکر است با تکمیل و اجرای طرح توسعه زیرساخت و جایگزینی نخیلات، برای ۴۲۰ نفر به‌صورت دائم و برای ۷۰۰ نفر به‌صورت موقت اشتغال‌زایی خواهد شد، همچنین مهم‌ترین اثر آن بازگشت روستاییان به مناطق خواهد بود که به‌عنوان مرزبانان دائمی نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت مرزی کشور ایفا می‌کنند.

اجرای طرح کمک به اجرای زیر ساخت‌های آبزی‌پروری در شهرستان دشت آزادگان و هندیجان

دومین طرحی که مدیریت نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران در منطقه خوزستان در حال اجرا دارد، اجرای طرح کمک به اجرای زیرساخت‌های آبزی‌پروری در شهرستان‌های دشت آزادگان و هندیجان از توابع استان خوزستان است.

به‌دلیل اهمیت توسعه شیلات به‌ویژه پرورش میگو و ماهی در استان خوزستان به‌منظور تأمین بخشی از نیاز داخلی کشور و ایفای نقش در زمینه صادرات، اجرای طرح مذکور با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیارد ریال برای توسعه زیر ساخت‌های موردنیاز به‌منظور استفاده از مزارع پرورش ماهی و میگو در دستور کار قرار گرفته و با تکمیل بخشی از این پروژه در هندیجان زمینه بهره‌برداری از مزارع پرورش میگو فراهم شده که پیامد آن اشتغال‌زایی برای ۷۰ نفر و سکونت روستاییان در همان منطقه است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز