تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۹.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰

با کمک شرکت ملی نفت ایران قنات‌های خراسان جنوبی احیا شد

از آثار این طرح می‌توان به بیابان‌زدایی، توسعه دامپروری و اشتغال، افزایش بهره‌وری آب، تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی، رونق کشاورزی و تأثیر آن بر درآمد کشاورزان اشاره کرد.
کد خبر: ۷۳۸۲۹

به گزارش معاصر، با توجه به نقش حیاتی آب و در جهت حفظ قنات به‌عنوان میراثی ماندگار، شرکت ملی نفت ایران با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و در راستای ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود در سال ۱۴۰۱ اعتبار ۲۰ میلیاردتومانی را برای کمک به احیا و بازسازی ۲۷ قنات مهم استان خراسان جنوبی در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، درمیان، بشرویه، سرایان، طبس، فردوس، زیرکوه، قاین، سربیشه و نهبندان تصویب کرد.

این اقدام در مدت‌زمان کوتاهی به افزایش ۳۰ درصدی بازدهی این قنات‌ها منجر شده است. از آثار این طرح می‌توان به بیابان‌زدایی، توسعه دامپروری و اشتغال، افزایش بهره‌وری آب، تأمین آب کشاورزی و آشامیدنی، رونق کشاورزی و تأثیر آن بر درآمد کشاورزان اشاره کرد.

قنات یا کاریز، شریان‌های اقتصادی و حیاتی مناطق کویری از جمله استان خراسان جنوبی به‌شمار می‌روند که رابطه‌ای پایدار و منطقی با طبیعت دارند.

به‌طور کلی ۱۴ درصد اراضی آبی کشور وابسته به قنات است. استان‌های یزد، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و سمنان از جمله استان‌هایی هستند که بیشترین کارکرد قنات را دارند. طی بررسی‌های کارشناسان، در خراسان جنوبی بیش از ۷ هزار رشته قنات وجود دارد که برخی از آنها به‌واسطه خشکسالی‌های متمادی و تعدادی نیز بر اثر سیل دچار تخریب و مشکل شده‌اند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز