تهران ۱۹.۹۱° كمينه ۱۶.۷۹°  بیشینه ۱۹.۹۹°
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۲
نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه:

پرونده چای دبش در مراحل اولیه تحقیقات است

مسعود ستایشی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده چای دبش اظهار کرد: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و بازپرس از مبادی ذی ربط پاسخ و اطلاعاتی گرفته است.
کد خبر: ۷۳۸۸۰

به گزارش معاصر نشست خبری مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، امروز سه‌شنبه (۱۲ دی ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه با تبریک و تهنیت خجسته سالروز میلاد سالروز مادر امت و امامت حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: در اهمیت مقام و منزلت بانوی اول جهان اسلام همین بس که پیامبر (ص) با عناوین مختلف جایگاه والای آن حضرت را در مسیر حرکت عالم اسلام تبیین فرموده‌اند.

وی ادامه داد: روز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) فرصت مغتنمی است تا قدردانی نسبت به عموم مادران و بانوان ایران اسلامی که با محبت و عشق در دامان خود نسل جدید آماده به حضور در عرصه‌های اجتماعی را پرورش می‌دهند انجام گیرد.

وی همچنین در ادامه فرا رسیدن میلاد حضرت امام خمینی (ره) و احیاگر اسلام ناب در قرن حاضر را گرامی داشت و گفت: امام خمینی (ره) نماد اعتماد به مردم به حاکمیت اسلامی و نماد بارز الهی برای برافراشته شدن پرچم توحید در عصر پیش از ظهور است که آرمان ایشان برای تجلی عدالت باید سرلوحه اقدامات مسؤولان قرار گیرد.

سخنگوی قوه قضائیه ضمن گرامیداشت نام و یاد شهادت اسطوره مقاومت و سازش ناپذیری با رژیم منحوس صهیونیستی، سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: اگرچه فقدان وجود مادی آن فرمانده بی‌بدیل جبهه مقاومت همچنان سخت و سنگین است، اما با رشادت‌های آن عزیز و سایر فرماندگان و تلاشگران بی مرز و بی‌ادعا الگوی مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و تجاوز و تعدی دشمنان به کیان اسلامی و ممالک مسلمان نهادینه شده و به رشد و بالندگی رسیده است.

وی ادامه داد: دشمن گمان می‌کرد که با از میان برداشتن شهید حاج قاسم سلیمانی و یا سایر شهدای جبهه مقاومت نظیر سردار شهید سید رضی موسوی لبه پیکان مقاومت علیه صهیونیست به زوال می‌گراید، اما امروز و با گذشت ۴ سال از شهادت حاج قاسم سلیمانی بی شک مشخص است که خورشید تابان تفکر ایستادگی در برابر ظلم متجاوز فرا زمینی شده و تا اضمحلال کامل صهیونیست از جوشش و خروش نمی‌ایستد.

آخرین وضعیت پرونده چای دبش

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده چای دبش اظهار کرد: این پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و بازپرس از مبادی ذی ربط پاسخ و اطلاعاتی گرفته است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تدوین سند دیپلماسی با همکاری وزارت خارجه، گفت: این موضوع تخصصی و اطلاع رسانی محدود نسبت به آن صورت گرفته است، موضوع عدالت و ضرورت پیگیری آن از جمله موارد عام و جامع الشمولی است که در هر سیستم قضائی و حقوقی تعریف شده و نسل به این مهم جز اهداف راهبردی حکمرانی قضائی تلقی می‌شود.

ستایشی گفت: لزوم ارتباط با کشورهای مختلف به ویژه همسایه‌ها، نوع رابطه میان آن‌ها و تأثیر متقابل اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بر سایر کشورها ایجاب می‌کند که برخی سیاست‌های واحد قضائی پیگیری و دنبال شود به ویژه اینکه هم راستایی‌های فرهنگی موجود مثل همسایگان در برخی موارد قانون ظروف مرتبط را پدید می‌آورد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه گفت: اگر در کشوری وضعیت اقتصادی و فرهنگی تغییر کند به سرعت این موضوع به کشورهای دیگر نیز تعمیم پیدا کرده و این کشورها دچار تحول می‌شوند از این رو پیگیری موضوع دیپلماسی قضائی در دستور کار قوه قضائیه و وزارت خارجه همواره بوده و خواهد بود.

۱۹ دی؛ برگزاری اولین جلسه رسیدگی به پرونده مهرجویی و همسرش

سخنگوی دستگاه قضا درباره آخرین وضعیت پرونده داریوش مهرجویی گفت: پیرو نشست‌های قبلی و نکاتی که نسبت به پرونده داریوش مهرجویی و همسرشان اعلام کردیم پرونده با تکمیل تحقیقات و اخذ آخرین دفاع از چهار متهم پرونده متضمن کیفرخواست قانونی و به دادگاه صالح ارسال شده است.

وی بیان کرد: در زمانی که این موضوع مطرح شد رئیس قوه قضائیه مقرر کردند که پرونده در عین سرعت و توجه ویژه به مؤلفه‌های دقت و صحت مورد رسیدگی واقع شود و براساس اطلاع‌رسانی قبلی در کمتر از دو ماه این مهم صورت پذیرفت و کیفرخواست پرونده صادر و به دادگاه صالح ارسال شد.

ستایشی گفت: این پرونده در حال حاضر در دادگاه کیفری یک استان البرز مطرح رسیدگی است و اولین جلسه رسیدگی آن در ۱۹ دی سال جاری برگزار خواهد شد.

آخرین وضعیت پرونده هادی رضوی

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره اینکه درخواست اعاده دادرسی هادی رضوی متهمان بانک سرمایه که به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود در سال ۱۴۰۰ پذیرفته و پرونده مجدداً رسیدگی و آزاد شدند در حال حاضر این پرونده در چه وضعیتی قرار داد، اظهار کرد: اعاده دادرسی موضوع مقررات مواد ۴۷۴_ ۴۷۷ از باب خلاف شرع بین و همچنین اعمال مقررات ماده ۴۷۸ است؛ بنابراین حق قانونی بوده که به موجب قانون برای افراد تعیین شده و از این ظرفیت استفاده کردند.

وی افزود: اعلام شد که این شخص تقاضای اعاده دادرسی کرده است بنابراین پرونده در این رابطه به دیوان عالی کشور ارسال و تصمیم قانونی لازم اتخاذ شد. پرونده به شعبه دوم رسیدگی به جرایم ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی ارجاع شد و در نهایت اعاده دادرسی هادی رضوی رد و دادنامه اولیه مورد تأیید واقع شد.

ستایشی بیان کرد: در حال حاضر پرونده در مرحله اجرای حکم قطعی است. بر اساس آخرین اطلاعاتی که کسب کرده‌ام طبق نظر پزشکی قانونی به دلیل عمل جراحی و وضعیت جسمانی که این شخص دارد پس از بهبودی برای اجرای حکم و تحمل کیفر به زندان باز می‌گردد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز