تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۷۹°  بیشینه ۲۴.۹۹°
۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲

افزایش قیمت نفت در نخستین روز معاملاتی سال 2024

از آن جا که انتظار می‌رود رشد ضعیف اقتصاد جهان، تقاضا را محدود کند، اما در عین حال تنش‌های ژئوپلیتیک می‌تواند از قیمت نفت در بازارهای جهانی حمایت کند.
کد خبر: ۷۳۸۹۵

به گزارش معاصر، قیمت نفت روز سه‌شنبه (۱۲ دی‌ماه) در نخستین جلسه معاملاتی سال ۲۰۲۴ میلادی  به‌دلیل احتمال اختلال در عرضه خاورمیانه پس از درگیری دریایی در دریای سرخ و امید به بالا رفتن سطح تقاضا در تعطیلات سال نو میلادی و محرک‌های اقتصادی در چین، بزرگترین واردکننده نفت خام، افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در روز سه‌شنبه تا ساعت ۴ و ۳۸ به وقت گرینویچ با یک دلار و ۲۸ سنت یا ۱.۷ درصد افزایش به ۷۸ دلار و ۳۲ سنت به ازای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با یک دلار و چهار سنت یا ۱.۵ درصد افزایش، ۷۲ دلار و ۶۹ سنت برای هر بشکه داد و ستد شد.

نظرسنجی رویترز از اقتصاددانان و تحلیلگران نشان داد که میانگین قیمت نفت برنت در سال جاری میلای به ۸۲ دلار و ۵۶ سنت برای هر بشکه می‌رسد که این رقم اندکی بالاتر از میانگین ۸۲ دلار و ۱۷ سنتی در سال ۲۰۲۳ است.

از آن جا که انتظار می‌رود رشد ضعیف اقتصاد جهان، تقاضا را محدود کند، اما در عین حال تنش‌های ژئوپلیتیک می‌تواند از قیمت نفت در بازارهای جهانی حمایت کند.

بالگردهای آمریکایی حمله روز یکشنبه (دهم دی‌ماه) حوثی به یک کشتی کانتینری متعلق به شرکت کشتیرانی دانمارکی مرسک در دریای سرخ را دفع کردند، در این حمله سه کشتی متعلق به حوثی‌ها غرق شد و ۱۰ شبه نظامی جان خود را از دست دادند و خطر تبدیل شدن جنگ غزه به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر را افزایش داد.

لئون لی، تحلیلگر مؤسسه سی‌ام‌سی مارکتس در شانگهای در این باره گفت: قیمت نفت ممکن است تحت تأثیر تشدید تنش‌ها در دریای سرخ طی آخر هفته و فصل اوج تقاضا در طول تعطیلا سال نو چینی قرار گیرد.

وی افزود: پیش‌بینی بالا رفتن تقاضا در تعطیلات سال نو چینی انتظارات برای بازگشت قیمت در این ماه را افزایش داد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز