تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۵

بازدید استاید دانشگاهی و اعضای انجمن های علمی علوم سیاسی از پالایشگاه آبادان

امروز هیئتی ۲۳ نفره از اعضای انجمن علمی علوم سیاسی و انجمن علمی مطالعات صلح ایران از قدیمی ترین پالایشگاه کشور بازدید کردند.
کد خبر: ۷۳۹۸۲

به گزارش معاصر، امروز هیئتی ۲۳ نفره از اعضای انجمن علمی علوم سیاسی و انجمن علمی مطالعات صلح ایران متشکل از اساتید و هیئت علمی دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علامه طباطبایی و آزاد اسلامی در جریان سفر ۲ روزه خود در قالب کاروان های راهیان پیشرفت در آبادان حاضر و از بخش های مختلف و توسعه ای از قدیمی ترین پالایشگاه کشور بازدید کردند.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان در جمع این جامعه دانشگاهی به تاریخچه این پالایشگاه اشاره کرد و گفت: در جریان جنگ بیش از ۸۰ درصد پالایشگاه آبادان تخریب شد اما تنها پس از گذشت ۷ ماه با ساخت فاز اول و افتتاح آن توسط رهبری فعالیت خود را از سر گرفت و حالا باز هم به بزرگترین پالایشگاه کشور تبدیل شده است.

حکیم قیم از تولید بنزین هواپیماهای ملخی در پالایشگاه آبادان به عنوان یکی از شاخصه های متمایز آن یاد کرد و توضیح داد: در سال ۹۰ و با وضع نخستین تحریم های نفتی علیه ایران با توجه به نیاز کشور، پالایشگاه آبادان در عرض یک ماه بنزین هواپیماهای ملخی اعم از هلیکوپتر و پهباد را تولید کرد و با این اقدام جز پنج کشور تولید کننده این نوع سوخت در جهان و تنها تولید کننده آن در منطقه قرار گرفت.

وی به تولید بنزین یورو ۴ و ۵ به عنوان دیگر فرآورده های این شرکت پالایشی اشاره کرد و گفت: فاز ۲۱۰ هزار بشکه ای پالایشگاه آبادان که به فاز دوم این پالایشگاه معروف است در سال ۱۴۰۰ بخاطر تحریم ها تنها به پیشرفت ۵۴ درصدی رسیده بود که در عرض یک سال این میزان به ۹۱ درصد رسید و نخستین بخش آن وارد مدار تولید شد تا ظرفیت تولیدی این پالایشگاه را از ۳۶۰ هزار بشکه به ۴۸۰ هزار بشکه برساند.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان همچنین به جلوگیری از خام فروشی، افزایش تولید بنزین و گازوئیل که شامل افزایش تولید بنزین یورو ۴ و معمولی از ۸ میلیون لیتر به ۱۳ میلیون لیتر به عنوان دستاورد راه اندازی فاز ۲ پالایشگاه آبادان همزمان با فعالیت بخش های  قدیمی یاد کرد.

وی ادامه داد: میزان تولید محصولات پالایشگاه آبادان ثابت بوده اما با ابتکار عمل در واحد بنزین سازی موفق شدیم ته مانده برج تقطیر را به محصولات با ارزش تبدیل کرده و با این اقدام تولید را ۱۵ درصد دیگر افزایش داده تا بتوانیم از هر نوع نفتی استفاده کنیم و مانع بسته شدن ۸۰ چاه نفت شویم .

قیم ابراز امیدواری کرد میزان ظرفیت تولید پالایشگاه آبادان تا پایان امسال به ۵۰۰ هزار بشکه برسد و این میزان تا اواسط سال ۱۴۰۴ به ۶۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و با استفاده از تکنولوژی ایرانی میزان ته ماند برج های تقطیر این پالایشگاه به نزدیک ۱۰ درصد خواهد رسید.

وی در ادامه به فعال سازی اسکله های صادراتی آبادان و آغازگر بودن صادرات گاز LPG از این بندر صادراتی، همچنین افزایش صادرات از اسکله های صادراتی ماهشهر اشاره کرد.

ایشان اظهار کرد: در بندر صادراتی ماهشهر با امکانات موجود میزان درآمد دریایی یا همان عملیات گمرکی در ۹ ماهه نخست ۱۴۰۰ ، ۳ میلیون دلار بود که در سه ماه آخر همان سال به ۶.۵ میلیون دلار رسید و در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۱ رشدی بیش از ۳۰ درصد داشت که امید است تا پایان امسال این میران نیز افزایش یابد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز