تهران ۲۳.۸۵° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
حضور مشروط؟!

سخنگوی جبهه اصلاحات: تصمیمی درباره نحوه ورود گرفته نشده است

سخنگوی جبهه اصلاحات: تصمیمی درباره نحوه ورود گرفته نشده است
بالاخره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان اعلام شد و تنها نام مسعود پزشکیان در جمع تایید صلاحیت‌شدگان بود که می‌توان او را چهره مورد تایید جبهه اصلاحات نامید.
کد خبر: ۷۳۹۸۸

به گزارش معاصر، در چنین شرایطی که اصلاح‌طلبان به اندازه کافی برای ارائه یک لیست کاندیدا ندارند، چطور باید با انتخابات مواجه شوند.

برخی از ائتلاف با حامیان لاریجانی صحبت می‌کنند اما ظاهرا آنها هم چندان وضعیت مناسبی برای حضور در انتخابات ندارند، چنانکه دیروز محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در توئیتی با اشاره به ردصلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان، نوشت: «با اطلاع می‌گویم تعداد قابل‌توجهی از چهره‌های شاخص و رأی‌آور نزدیک به علی لاریجانی در سراسر کشور توسط هیات‌های نظارت شورای نگهبان ردصلاحیت شده‌اند.» از سوی دیگر برخی تمایل دارند تا پیوندی میان جریان اصلاحات و جریان لاریجانی ایجاد کنند،

مانند «ایرنا» که دیروز نوشت: «شنیده‌ها حاکی از تایید صلاحیت یاران نزدیک لاریجانی برای ورود به انتخابات ۱۴۰۲ دارد.

بر این اساس محمدرضا باهنر(نایب‌رئیس مجلس در ادوار مختلف)، علی افراشته (معاون لاریجانی در مجلس)، محمدباقر نوبخت (سرلیست اعتدال و توسعه)، علی مطهری (نماینده ادوار تهران)، پیرموذن (نماینده ادوار اردبیل) و تاجگردون (نماینده ادوار گچساران) و جواد هروی (نماینده ادوار مجلس و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه) برای ورود به انتخابات تایید صلاحیت شده‌اند.» در این لیست نام پیرموذن به‌عنوان یکی از یاران لاریجانی آمده در صورتی‌که او از اصلاح‌طلبان است نه یاران لاریجانی!

در چنین شرایطی اصلاح‌طلبان چه تصمیمی دارند؟ سخنگوی جبهه اصلاحات ایران ضمن اعلام خبر تصویب کلیات راهبرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در جلسه اخیر مجمع عمومی این جبهه، تأکید کرد که هنوز در خصوص نحوه حضور در انتخابات اسفندماه تصمیمی گرفته نشده است.

*حضور مشروط تایید شد؟

تعدد نظرات هم مشکلی است که اصلاح‌طلبان به آن دچار هستند.

حضور در جبهه اصلاحات به معنی پذیرش تصمیمات این جبهه است اما برخی اوقات برخی اصلاح‌طلبان اظهاراتی دارند که از سوی سایر اعضای جبهه اصلاحات تایید نشده است، مانند چند روز پیش که حسین مرعشی، دبیر کل حزب کارگزاران با بیان اینکه ما در ائتلاف با جبهه اصلاحات هستیم و در مجمع عمومی این جبهه بحث‌های مشارکت در انتخابات را شروع کرده‌ایم، اظهار داشت: «در همین رابطه دو پیشنهاد تحریم و مشارکت بدون قید و شرط طرفداران زیادی ندارد و در نقطه مقابل مشارکت مشروط در دستور کار جبهه است که ما نیز طرفدار این رویکرد هستیم.

مشارکت ما در انتخابات مشروط بر این است که در حوزه‌های مختلف کاندیداهایی داشته باشیم که بتوانیم مسئولیت آنها را بپذیریم و مورد تأیید ما باشند.»

اما دیروز جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در مورد اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران مبنی بر اینکه جبهه اصلاحات از گزینه حضور مشروط در انتخابات استقبال کرده و قرار است تصمیم نهایی درباره آن اخذ شود، گفت: ضمن احترام به آقای مرعشی، اساسا هیچ بحثی در ارتباط با شرکت در انتخابات در جلسه اخیر جبهه اصلاحات مطرح نشده است. موضوعی که در دستور کار جبهه اصلاحات قرار گرفت، کلیات راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات بود. علی‌القاعده کلیات این راهبرد هم به تصویب رسید.

با توجه به نظراتی که احزاب عضو جبهه اصلاحات داشتند، قرار شد نظرات و اصلاحات احتمالی در جلسات بعدی مورد بررسی و نهایی‌ شدن قرار بگیرد. سخنگوی جبهه اصلاحات افزود: «هیچ تصمیم‌گیری و برنامه‌ای که به موضوع نحوه مشارکت در انتخابات مربوط باشد فعلا اتفاق نیفتاده و آقای مرعشی نظرات خودشان را داشتند.

اگر قرار بر این باشد که جبهه اصلاحات تصمیمی بگیرد، بر اساس اطلاعیه، بیانیه یا صحبت‌هایی که رئیس جبهه اصلاحات و سخنگو خواهند داشت، اعلام می‌شود و در جلسه اخیر جبهه اصلاحات هیچ تصمیمی در این‌خصوص گرفته نشده است.»

پیش از آن هم حسین مرعشی اعلام کرده بود که نزدیک به ۱۸۰ نفر از اعضای جبهه اصلاحات در انتخابات ثبت‌نام کرده و منتظر اعلام نظر شورای نگهبان هستند. مرعشی همچنین گفته بود که بعد از اعلام نتایج صلاحیت‌ها می‌توانیم درباره ائتلاف‌ها تصمیم بگیریم و بحث هم بحث ائتلاف با جبهه اصلاحات است و از امروز بحث‌های مشارکت مشروط در دستور جلسات جبهه اصلاحات است.

اما آذرمنصوری رئیس جبهه اصلاحات به این اظهارات واکنش نشان داد و نوشت: «مواضع جبهه اصلاحات ایران از طریق سخنگو یا بیانیه‌های رسمی منتشر می‌شود و نظرات دیگری که از طرف برخی از احزاب یا فعالان سیاسی منتشر می‌شود، نظر و موضع این تشکیلات نیست.»

*رفیق روحانی اما نه در همه موارد

از سوی دیگر رقبای جریان اصلاحات سعی در یکی کردن این جریان با جریان حسن روحانی دارند. در انتخابات ریاست جمهوری 92 به‌دلیل ردصلاحیت کاندیداهای جریان اصلاحات، این جریان تصمیم به حمایت از روحانی گرفتند و اکنون هم رابطه خوبی با رئیس دولت‌های یازدهم و دوازدهم دارند که به معنای همراهی انتخاباتی در مجلس دوازدهم نیست.

«تسنیم» نوشت: «اگرچه احزاب عضو جبهه اصلاحات ایران سعی در سرد نشان دادن فضای رقابتی داشتند، حسن روحانی و اطرافیان وی از جمله حزب اعتدال و توسعه اسب خود را برای حضور در رقابت‌ها زین کردند.»

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز