تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
معاون وزیر نفت در امور گاز:

راهبرد شرکت ملی گاز ایران ،کمک به حمایت از بخش مولد اقتصاد

مجید چگنی افزود: از آن‌جا که صنعت گاز کشور بیش از ۳ دهه است که به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور نقش قابل توجهی در رشد و رونق تولید در بخش‌های مختلف ایفا می‌کند، تلاش دارد تا با رفع این مشکل در کشور، حداکثر حمایت ممکن از صنایع را انجام دهد.
کد خبر: ۷۳۹۹۸

به گزارش معاصر، مجید چگنی در نشست «معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری طرح ملی جایگزینی بخاری‌های گاز سوز بازده بالا با بخاری‌های گازی بازده پایین» که در سالن شهید باهنر ساختمان شهدای گاز و با حضور مدیران عامل و نمایندگان شرکت‌های بزرگ فولادی کشور برگزار شد، گفت: موضوع پیشی گرفتن مصرف بر تولید انرژی و به طور مشخص گاز به ویژه در فصل سرد سال، یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور است.

وی افزود: از آن‌جا که صنعت گاز کشور بیش از ۳ دهه است که به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور نقش قابل توجهی در رشد و رونق تولید در بخش‌های مختلف ایفا می‌کند، تلاش دارد تا با رفع این مشکل در کشور، حداکثر حمایت ممکن از صنایع را انجام دهد.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: با توجه به این‌که در دوره سرد سال، ۷۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود و با در نظر گرفتن حجم بالای تجهیزات گازسوز بازده پایین در بخش خانگی، راهکار جایگزینی بخاری‌های گازسوز بازده بالا رده انرژی B و A با بخاری‌های گازی بازده پایین به‌عنوان یک طرح ملی و زود بازده به مراجع بالادستی ارائه و از سوی شورای اقتصاد تصویب شد.

چگنی تصریح کرد: برنامه ما این است که در مرحله نخست اجرای این طرح در یک بازه زمانی حداکثر ۵ ساله، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری بازده بالا، جایگزین بخاری‌های فرسوده شود. البته چشم‌انداز کلان این طرح، تعویض ۲۰ میلیون بخاری است که در مراحل بعد و با طی شدن روال قانونی، قابل اجرا خواهد بود.

وی با اشاره به انتشار فراخوان عمومی برای مشارکت همه بخش‌ها در این طرح گفت: به مشارکت‌کنندگان در این طرح به ازای جایگزینی هر تعداد بخاری با بازده بالا به جای بخاری فرسوده، گواهی صرفه‌جویی از سوی این شرکت ارائه می‌شود و این امکان برای صاحب گواهی فراهم است که گاز صرفه‌جویی شده را یا در صنعت به مصرف برساند یا در بورس انرژی به قیمت دلخواه به دیگر بخش‌ها بفروشد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تأکید بر این‌که مزایای مشارکت در این طرح به دلیل زود بازده بودن بسیار ارزشمند است، بیان کرد: مشارکت در این طرح از جنبه ایفای نقش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها نیز حائز اهمیت است؛ ضمن این‌که کاهش مصرف در بخش خانگی منجر به افزایش درصد تأمین گاز صنایع خواهد شد و به بیان دیگر، مشارکت در این طرح، یک عمل دوسویه به نفع مردم و صنعت است.

چگنی یادآور شد: کمک به رشد تولید و حمایت از بخش مولد اقتصاد، راهبردی است که شرکت ملی گاز ایران همواره در روند تأمین گاز صنایع مدنظر دارد؛ به عبارت دیگر، دغدغه این شرکت برای تأمین گاز صنایع و رونق تولید آنها مبتنی بر نگاه به منافعی ملی است و این اهتمام اگر بیشتر از صاحبان صنعت نباشد، کمتر نیست.  

در ادامه نشست، نمایندگان شرکت‌های فولادی ضمن قدردانی از برگزاری این نشست که سبب هم‌افزایی و درک متقابل از نیازهای دو طرف شده است، دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود را پیرامون نحوه مشارکت در طرح مطرح کردند و متقابلاً مدیران صنعت گاز به تناسب پاسخگوی پرسش‌ها بودند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز