تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۲۱.۵۱°  بیشینه ۲۲.۷۹°
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۲
شگفتی انتخابات مجلس دوازدهم

وزیر سابق اطلاعات ردصلاحیت شد؛ پسرش تایید!

وزیر سابق اطلاعات ردصلاحیت شد؛ پسرش تایید!
سید محمودعلوی ردصلاحیت شد! این خبر عصر دیروز منتشر و سبب شگفتی شد.
کد خبر: ۷۴۰۱۱

به گزارش معاصر به نقل از ارمان ملی، علوی چهره‌ای آشناست، مردی که وزیر اطلاعات بود و بعضا از وزارتخانه تحت مدیریت او برای رد یا تایید کاندیداها استعلام می‌شد اما اکنون خودش در دایره قرمز ردصلاحیت قرار گرفته است.

داوری، مشاور سابق احمدی‌نژاد درباره ردصلاحیت علوی نوشت: «در میان اخبار ردصلاحیت کاندیداهای مجلس دوازدهم، خبر ردصلاحیت سیدمحمود علوی از همه شگفت‌آورتر بود. علوی هم اکنون نماینده مجلس خبرگان رهبری است و 8 سال سکاندار وزارت اطلاعات از 1392 تا 1400 و سال‌ها نماینده رهبر انقلاب در عقیدتی- سیاسی ارتش بوده است. عجیب نیست؟»

 

*علوی کیست؟

سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات دولت یازدهم، نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان، نماینده مجلس و رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش بوده است. او دوره سطح را در حوزه علمیه قم و در محضر اساتیدی همچون آیت‌ا... اعتمادی، آیت‌ا... محقق داماد، آیت‌ا... حسینی کاشانی، آیت‌ا... باکویی و پدر خویش سپری کرده و دروس خارج را نزد آیت‌ا... سیدعلی خامنه‌ای، آیت ا... فاضل لنکرانی، آیت‌ا... مکارم شیرازی، آیت‌ا... موسوی‌اردبیلی، مرحوم آیت‌ا... هاشمی شاهرودی، مرحوم آیت‌ا... محمد یزدی و آیت‌ا... محقق داماد آموخته است.

علوی علاوه بر علوم حوزوی تحصلات دانشگاهی دارد، مدرک کارشناسی رشته علوم تربیتی را از دانشگاه قم، کارشناسی ارشد و دکترای مبانی حقوق اسلامی را از دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرده است.

 

*ردصلاحیت برای علوی عجیب نیست

البته ردصلاحیت برای علوی عجیب نیست چنانکه در جریان نهمین دوره مجلس شورای اسلامی میان دوره‌ای آن دور از مجلس، سید محمود علوی برای کاندیداتوری ثبت نام کرد که هر دو بار از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

او در ۲ اسفند ۱۳۹۰ اعلام کرد: به استناد بند ۱ ماده ۲۸ قانون اساسی مبنی بر «عدم التزام عملی به اسلام و نظام» رد صلاحیت شدم.

۳ اسفند سال ۹۰ بود که علوی گفت: «از شورای نگهبان درخواست کردم که طبق قانون موارد و مصادیق عدم التزام به اسلام و نظام را بیان کنند درحالی‌که متاسفانه هنوز خبری دریافت نکردم» وی اضافه کرد: مساله رد صلاحیت خود را به عنوان یک امتحان الهی و نه تعارض با نظام و رهبری قلمداد می‌کنم و از هیچ خدمتی برای انقلاب دریغ نخواهم کرد.

علوی پیش از آن هم در سال ۱۳۸۵ با کسب رتبه ششم از راهیابی به مجلس خبرگان در استان فارس بازمانده بود، این‌بار در سال ۱۳۸۸ از تهران به این مجلس راه یافت. او در انتخابات میان دوره‌ا‌ی خبرگان با پیشی گرفتن از آیت‌ا... تسخیری و به دست آوردن بیش از 2 میلیون رای وارد مجلس خبرگان شد.

 

* کدام‌ موضع علوی سبب ردصلاحیت شد؟

او 2 سال بعد در کنار روحانی قرار گرفت و به وزارت اطلاعات رفت. در آنجا سعی کرد مخالفت خود را با پرونده سازی و ارائه اطلاعات نادرست علنی کند چنانکه در تیر ۹۳ گفت: «امروز یک عده برای رسیدن به اهداف سیاسی خود دروغ‌پردازی، هتک‌حرمت و از احکام عدول می‌کنند و از همه تأسف‌بارتر این است که کسانی این کارها را می‌کنند که خودشان را مؤمن و ولایتمدار می‌دانند اما این کارها با تقوا جور درنمی‌آید.

امروز متأسفانه در بعضی از رسانه‌ها انواع دروغ‌پردازی‌ها به وجود آمده و چهره‌های خدوم نظام مورد حمله قرار می‌گیرند.» در سال ۹۴ به مخالفان تیم مذاکره هسته‌ای انتقاد کرد و گفت: «در شرایط حساس نقش منفی بازی کردن، وحدت ملی را خدشه دار می‌کند؛ اینکه عده‌ای وحدت ملی را خدشه‌دار می‌کنند درست نیست.

شرط موفقیت، حفظ وحدت است و این مهم‌ترین اصلی است که نباید آسیب ببیند؛ دشمن هر وقت احساس کرده وحدت ما کم شده، به ما چنگ و دندان نشان داده است.» علوی در سال ۹۸ به برخی شایعه پراکنی‌ها و دروغ پردازی‌ها و لگدکوب کردن ارزش‌ها در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: در این شرایط رعایت اخلاقیات و پای بندی به ارزش‌ها و حرکت در مسیر تحکیم وحدت در جامعه مورد انتظار است.

در شرایطی که دشمن در صدد اختلاف افکنی است و برخی افراد هم به آن دامن می‌زنند، لازم است ضمن بازگو کردن انتقادات، از تلاش‌های خدمتگزاران مردم در دولت نیز سخن گفته شود.

در بهمن ۹۹ محمود علوی در قامت وزیر اطلاعات در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت صنعت هسته‌ای ما صنعت صلح‌آمیز است، مقام معظم رهبری صراحتاً در فتوایشان فرموده‌اند که «تولید سلاح هسته‌ای خلاف شرع است و جمهوری اسلامی سراغ آن نمی‌رود و آن را حرام می‌داند» اما عرض شود خدمتتان که اگر یک گربه را گوشه‌ای گیر بیاورند ممکن است رفتاری بکند که گربه‌ای که آزاد است آن رفتار را انجام نمی‌دهد.

اگر ایران را به آن سمت هل بدهند، آنوقت تقصیر ایران نیست، بلکه تقصیر آنهایی است که هل دادند که در شرایط عادی ایران چنین نیت و چنین برنامه‌ای ندارد.

این اظهارات با واکنش اصولگرایان و رسانه‌های آنها همراه بود. در سال آخر دولت روحانی و پس از پایان آن دولت هجمه‌ها به علوی بیشتر شد چنانکه در مهر ۱۴۰۲ جوان نوشت: سید محمود علوی، وزیر اطلاعات دولت سابق در مراسم بزرگداشت یکی از فعالان مجازی حامی روحانی به موضوع بازداشت ادمین‌های کانال‌های مجازی حامی دولت قبل پرداخت و ضمن بی‌گناه دانستن آنها، دلیل فعالیت‌شان را بی‌رسانه بودن و مظلومیت دولت روحانی دانسته است! مواضع علوی درباره ۸۸ بیش از همه سبب هجمه به او شد.

علوی تاکید داشت: چه سران فتنه و چه هر فرد دیگری که خلاف کرده باشد، باید در یک محکمه عادله‌ای به اتهاماتش رسیدگی شود و برابر با جرمی که مرتکب شده، مجازات شود. مرداد ۹۲ هم گفته بود: کسانی که بعد از وقایع سال ۸۸ از کشور خارج شده و خلافی مرتکب نشده باشند، پیگیر هستیم تا مشکلاتشان حل شود.

این اظهارات با واکنش دلواپسی مواجه شد چنانکه طائب با طرح این پرسش که چنین موضعی چه ارتباطی با تدبیر و اعتدال دارد، مهم‌ترین وظیفه وزارت اطلاعات را کمک به امنیت کشور دانست و ادامه داد: آیا در رابطه با کسانی که در فتنه ۸۸ جرمی مرتکب نشده بودند منع ورود یا ناامنی وجود داشت که وزیر اطلاعات اینگونه موضع می‌گیرد؟ آنها باید مصداق بیاورند که کسی در عین حال که مجرم نبوده اما به خاطر ترس از کشور فرار کرده است و ما حالا می‌خواهیم به او ضمانت دهیم که به کشور بازگردد.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است وزرا و به‌ویژه وزیر اطلاعات از ورود به مباحثی که شائبه عدم تخصص در آن وجود دارد خودداری کنند، تصریح کرد: ما اگر استقلال قوا را قبول داریم باید بدانیم که دولت حق ورود به بحث مجرمان را ندارد و برخورد با جرم و جنایت به‌صورت انحصاری مربوط به قوه‌قضائیه است روزنامه «کیهان» هم درباره اظهارات وزیر اطلاعات واکنش نشان داده است.

مدیرمسئول «کیهان» پیش از این نوشته بود گزینه‌های روحانی برای وزارت اطلاعات، نفت و صنعت، معدن و تجارت نباید رای‌اعتماد بگیرند.

حسین شریعتمداری دلایلی را هم برای جا انداختن لزوم رای ندادن به گزینه‌های مذکور، با ادبیات شناخته‌شده‌اش بیان کرده بود و در مورد وزیر اطلاعات نوشت: «حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود علوی به دلیل ردصلاحیت در انتخابات مجلس شایستگی در اختیار قرار گرفتن وزارت اطلاعات را ندارد.»

 

*پسر علوی تایید شد

نکته قابل تامل تایید صلاحیت سید محسن علوی، فرزند وزیر سابق اطلاعات برای حضور در انتخابات مجلس است‌. خبرگزاری مهر دیروز نام او را در لیست کاندیداهای تایید شده لامرد قرار داد‌ محسن علوی پیش از این هم سابقه نمایندگی در مجلس دهم را دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز