تهران ۱۸.۸۵° كمينه ۱۴.۷۹°  بیشینه ۱۸.۹۹°
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
سفر بلینکن به غرب آسیا

درخواست آمریکا از ایران برای کنترل تنش در منطقه

درخواست آمریکا از ایران برای کنترل تنش در منطقه
درگیری‌ها در منطقه اوج گرفته است. عملیات‌ها در غرب آسیا کوچک اما اثرگذار است.
کد خبر: ۷۴۰۱۵

به گزارش معاصر به نقل از روزنامه آرمان ملی، اسرائیل در دو عملیات جداگانه در لبنان یک مقام مستشار نظامی ایران را مورد هدف موشک قرارداده و چند روز بعد نیز نفر دوم حماس را در لبنان به شهادت رساند. از سوی دیگر البته در تهران تلاش شده تشنج‌هایی ایجاد شود. ظاهرا داعش مسئولیت عملیات درگلزار شهدای کرمان را عهده گرفته است که برخی اعتقاد دارند این گروه تروریستی زخم خورده از ایران در این عملیات مستقیما مامور اسرائیل بوده تا القای ناامنی در تهران را عهده گیرد. از سوی دیگر در دریای سرخ نیز شرایط چندان آرام نیست و نه ائتلاف موسوم به حمایت از کشتی‌های اسرائیل در برابر حمله‌های یمن توانسته به توافق دست یابد و نه اینکه یمن با حضور این ائتلاف و برخی آتش‌افروزی‌های نیروهای آمریکایی از مواضع خود عقب نشسته است. از سوی دیگر در عراق نیز پایگاه‌های آمریکایی زیر خمپاره‌ها و راکت‌های نیروهای مقاومت عراق قرار دارد و به نظر می‌رسد مقاومت در منطقه بعد از عملیات‌های اخیر اسرائیل علیه سران مقاومت در لبنان تازه جان گرفته است و هیچ کدام از طرفین نمی‌خواهند از مواضع خود کوتاه بیایند. این شرایط برای آمریکا که از ابتدا به دنبال آن بود که نبرد علیه اسرائیل به کل منطقه کشیده نشود؛ بسیارپیچیده است و به نظر می‌رسد وجه دیپلماتیک آمریکایی‌ها این روزها بیش از گذشته دست به کار شده تا بیش از این به منافع واشنگتن و تل‌آویو در منطقه آسیب وارد نشود.

 

*آمریکا هراسان از ابعاد انتقام مقاومت

 ایالات متحده آمریکا به عنوان شریک استراتژیک اسرائیل بعد از عملیات‌هایی که تل‌آویو علیه سران مقاومت در منطقه انجام داده است به شدت نگران انتقام‌های متقابل از سوی مقاومت است. ایران در برابر حمله تروریستی به کرمان پاسخی سخت و دردناک به عوامل حادثه تروریستی درگلزار شهدای کرمان خواهد داد که ابعاد آن برای آمریکایی‌هایی که می‌دانند که ایران به طور یقین وارد نبرد علنی در منطقه نخواهد شد، مشخص نیست و از سوی دیگر سیدحسن نصرا... به خاطر ترور نفر دوم حماس یک سخنرانی مهم انجام داده است که در آن تاکید شده که انتقام تجاوزات و ترورهای اسرائیل در لبنان گرفته خواهد شد یمن نیز البته کوتاه نیامده و مقاومت در عراق نیز در انتظار یک جرقه برای ورود بیشتر به معرکه است. این موارد باعث شده آمریکا رسما به منظور کنترل تنش‌ها در منطقه وارد مذاکره رسمی با کشورهای غرب آسیا گردد و آنتونی بلینکن سفر منطقه‌ای خود را در این ارتباط آغاز کرده است.

 

*پیغام به تهران برای بقای حماس وحذف نتانیاهو

 چند روز قبل بود که عبدالقادر فایز، خبرنگار الجزیره نوشت: آیا پیام آمریکا که منابع غیررسمی می‌گویند چند روز پیش و با واسطه به ایران رسیده، برای مهار تهران و حفظ موضع فعلی ایران برای عدم گسترش دایره جنگ، کافی است؟ به گزارش انتخاب منابع غیر رسمی گفته‌اند که محتوای این پیام چارچوبی چندگانه دارد و همزمان شامل عقب نشینی، تشویق، بازدارندگی و هشدار است. در ادامه این مطلب آمده است: گفته می‌شود (به طور غیر رسمی) این پیام حول این محورهاست: 1- اطلاعاتی مربوط به روند جنگ اسرائیل علیه غزه و آینده این جنگ و اعلام اینکه واشنگتن معتقد است، نتانیاهو تنها کسی است که می‌خواهد دایره جنگ را در منطقه گسترش دهد. 2- واشنگتن چندان به نتانیاهو تکیه ندارد و او را بخشی از راه حل سیاسی این مناقشه نمی‌داند. 3 - واشنگتن برای پذیرش بقای حماس، و حفظ برخی از قابلیت‌های این گروه در غزه به عنوان بخشی از هر راه‌حل سیاسی پس از پایان جنگ، آمادگی دارد.

 

*آخرین پیام به تهران

 همچنین همزمان با ادامه جنگ رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در نوار غزه و حملات نیروهای مقاومت منطقه به سربازان و کشتی‌های ایالات متحده در منطقه از جمله در دریای سرخ، مقامات آمریکایی می‌گویند در حال بررسی چگونگی پاسخ به این حملات هستند. مقامات آمریکایی همچنین مدعی هستند «از طریق کانال‌های غیرمستقیم به ایران گفته‌اند که حملات گروه‌های مورد حمایتش علیه مواضع آمریکا در منطقه باید متوقف شود و در صورت لزوم از خود دفاع خواهد کرد. به گزارش ایسنا، ایران بارها اعلام کرده «نیروهای نیابتی» در منطقه ندارد و گروه‌های مقاومت و همچنین ارتش یمن بر اساس منافع کشورهای خود اقدام می‌کنند.

 

*تماس با ایران برای جلوگیری از درگیری‌ها

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه مدعی شد «برقراری تماس غیرمستقیم با ایران برای جلوگیری از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، محور اصلی سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به منطقه در چند روز آینده خواهد بود. وزیر امورخارجه ایالات متحده در دیدار با سران کشورهایی که با آن‌ها دیدار می‌کند، تاکید خواهد کرد که واشنگتن نمی‌خواهد شاهد آن باشد که تنش‌ها تشدید شده است و درصدد تشدید آن نیست. این مقام آمریکایی افزود: انتظار می‌رود که این پیام از طریق کشورهایی که با ایران ارتباط دارند به تهران و گروه‌های مورد حمایت آن منتقل شود.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز