تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۵
بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی رویترز:

افزایش تولید نفت اوپک در دسامبر

تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی در پی افزایش عرضه از سوی عراق، آنگولا و نیجریه با افزایش همراه بوده است.
کد خبر: ۷۴۰۴۳

به گزارش معاصر، تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان داد تولید نفت اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی در پی افزایش عرضه از سوی عراق، آنگولا و نیجریه با افزایش همراه بوده است.

اوپک در ماه دسامبر سال ۲۰۲۳ میلادی با افزایش تولید روزانه ۷۰۰ هزار بشکه‌ای نسبت به ماه نوامبر در مجموع روزانه ۲۷ میلیون و ۸۸۰ هزار بشکه نفت خام تولید کرد، در حالی که تولید اعضای این سازمان نسبت به دوره مشابه سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از روزانه یک میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد.

این افزایش در آستانه آغاز تشدید کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای اوپک‌ پلاس در سال ۲۰۲۴ میلادی و کناره‌گیری آنگولا از عضویت در اوپک رخ داده است، سهم کنونی اوپک از بازارهای جهانی نفت خام به‌دلیل محدودیت عرضه و خروج برخی اعضا کاهش یافته است.

بررسی رویترز نشان داد در دسامبر، بیشترین افزایش در مجموع روزانه ۶۰۰ هزار بشکه از سوی عراق و آنگولا بوده که در پی افزایش صادرات این دو عضو رخ داده است، نیجریه هم در ماه دسامبر ۲۰۲۳ بدون اینکه عملیات تولید در پالایشگاه تازه‌ساز دانگوته این کشور را آغاز کند، نفت بیشتری روانه بازارهای جهانی کرد.

دو منبع در نظرسنجی رویترز، افزایش آنگولا را تنها یک‌بار می‌دانند و احتمال می‌دهند در ژانویه ۲۰۲۴ تکرار نخواهد شد، در حالی که عراق به‌دلیل توقف مداوم صادرات نفت خام از منطقه کردنشین در شمال عراق با خط لوله صادراتی کرکوک - جیهان، هنوز بخش قابل‌توجهی از تولیدش غیرفعال است.

این نظرسنجی نشان داد در میان کشورهایی که در ماه دسامبر ۲۰۲۳ کاهش عرضه داشتنه‌اند، عربستان اندکی کمتر از ۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است و کاهش داوطلبانه عرضه روزانه یک میلیون بشکه‌ای را برای حمایت بیشتر از بازار تمدید کرد.

از آنجا که آنگولا و نیجریه با هدف تولید تعیین‌شده فاصله دارند، تولید روزانه همچنان حدود ۶۰۰ هزار بشکه از رقم هدف‌گذاری‌شده پایین‌تر است.

به نظر می‌رسد با خروج آنگولا از اوپک و تعیین هدف تولید تازه برای نیجریه در سال ۲۰۲۴ میلادی، تولید واقعی این سازمان به سطح هدف تولید کلی تعیین‌شده نزدیک‌تر شود.

این نظرسنجی بر مبنای داده‌های حمل‌ونقل ارائه‌شده از سوی منابع خارجی، داده‌های مؤسسه ریفینیتیو ایکون، اطلاعات شرکت‌های رصدکننده حمل محموله‌های نفتی مانند پترولجستیک و کپلر و اطلاعات ارائه‌شده از سوی منابع شرکت‌های نفتی، اوپک و شرکت‌های مشاوره‌ای است.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز