تهران ۲۴.۹۱° كمينه ۲۴.۸۴°  بیشینه ۲۵.۷۹°
۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۲
رییس اتحادیه املاک:

بسیاری از آپارتمان‌ها زیر قیمت فروخته می‌شود

بسیاری از آپارتمان‌ها زیر قیمت فروخته می‌شود
رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی در تهران گفت: برخی سازندگان و فروشندگان به دلیل رکود ایجاد شده واحدهای خود را زیر قیمت به فروش می‌رسانند اما به اعتقاد من رونق ساخت‌وساز، رونق معاملات و ثبات قیمت‌ها باید همزمان باشد. در غیر این صورت ممکن است تعادل بازار مسکن به هم بخورد.
کد خبر: ۷۴۰۴۵

به گزارش معاصر، کیانوش گودرزی درباره آمار افزایش ۴۳ درصدی ساخت و ساز در تهران اظهار کرد: رشد ساخت و ساز معمولا یکی از مولفه‌هایی است که در آرامش بازار مسکن اثرگذار است. از طرف دیگر با توجه به ثبات بازارهای موازی شامل ارز، طلا و بورس، قیمت مسکن نیز به ثبات رسیده که جای امیدواری است.

وی افزود: با این حال رصدهای میدانی نشان می‌دهد بخشی از پروژه‌هایی که در سطح تهران برای آنها پروانه ساختمانی صادر شده هنوز به مرحله ساخت  نرسیده است. یکی از دلایل این موضوع به کاهش توان مالی سازندگان ناشی از بی‌اثر بودن قانون پیش‌فروش برمی‌گردد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران خاطرنشان کرد: طبق قانون پیش‌فروش مصوب ۱۳۸۹ مشاوران املاک از انعقاد قرارداد پیش‌فروش منع شده‌اند و متعاملین باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. این مساله اثرات منفی در ساخت و ساز ایجاد کرده و حتی می‌توان گفت به قفل شدن نظام تامین مالی مسکن در این بخش انجامیده است. در سال‌های اخیر همواره مساله‌ی اصلاح این قانون در مجلس مطرح شده اما تا کنون به نتیجه‌ی خاصی نرسیده است.

گودرزی با بیان این‌که سازندگان خرد از توان محدودی برای تکمیل طرح‌های خود برخوردارند، گفت: بسیاری از سازندگان تمایل دارند که در پیش‌فروش با دفاتر املاک همکاری داشته باشند اما به دلیل منع قانونی نمی‌توانیم این همکاری را داشته باشیم؛ چرا که مجازات‌هایی مثل ابطال پروانه کسب برای اعضای صنف مشاوران املاک در نظر گرفته شده است.

وی در تحلیل وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: پس از رشد سنگین قیمت مسکن که از اواخر سال گذشته و اوایل امسال ایجاد شد، خوشبختانه از خرداد به بعد شاهد ثبات و در مواقعی کاهش قیمت هستیم. البته این ثبات با کاهش تعداد معاملات همراه شده که تبعات منفی برای بازار مسکن دارد.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که برخی فروشندگان به دلیل رکود ایجاد شده واحدهای خود را زیر قیمت به فروش می‌رسانند افزود: این مساله می‌تواند به کاهش انگیزه تولید مسکن بینجامد و سرمایه‌گذاری در این بخش را تحت تاثیر قرار دهد. رونق ساخت‌وساز، رونق معاملات و ثبات قیمت‌ها سه رکن اصلی است که باید همزمان وجود داشته باشد. در غیر این صورت تعادل بازار مسکن به هم می‌خورد.

گودرزی یادآور شد: نگاه اشتباهی که در سطح جامعه و حتی برخی مسئولان جا افتاده این است که با تغییر سال باید قیمت کالاها از جمله مسکن تغییر کند. در واقع ما دچار نوعی تورم روانی شده‌ایم. اما امیدواریم آرامشی که در بازار مسکن ایجاد شده ادامه‌دار باشد تا این دیدگاه از سطح جامعه زدوده شود و به تدریج تورم کالاها کاهش پیدا کند.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز