تهران ۲۱.۷۳° كمينه ۱۷.۷۹°  بیشینه ۲۱.۹۹°
۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۲
در دیدار رئیس مجلس ملی تاجیکستان؛

قالیباف: داعش به دنبال ناامنی در کشورهای همسایه افغانستان است

قالیباف: داعش به دنبال ناامنی در کشورهای همسایه افغانستان است
رئیس مجلس شورای اسلامی ریشه اقدام تروریستی کرمان را فعالیت داعش در افغانستان دانست به دنبال ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه افغانستان است
کد خبر: ۷۴۰۹۱

به گزارش معاصر، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار رستم امامعلی رئیس مجلس ملی تاجیکستان با اشاره به اهمیت ارتباط میان پارلمان کشورهای آسیایی در سطوح بین‌المللی، گفت: همکاری‌های دوجانبه ایران و تاجیکستان در هر کدام از مراکز تصمیم‌گیری برای اثرگذاری در مسائل سیاست خارجی، توسعه روابط اقتصادی و فرهنگی اهمیت داشته که نیازمند ارتباط قوی دو پارلمان، گروه‌های دوستی و پارلمانی و همچنین تشکیل کمیسیون مشترک است تا بتواند هماهنگی‌های لازم میان پارلمان‌ها را برقرار کند.

قالیباف با بیان اینکه دو ملت ایران و تاجیکستان ریشه‌های تاریخی دارند، گفت: از این رو توسعه تجارت با اولویت بخش خصوصی و روابط دوجانبه میان دولت‌ها و شرکت‌ها باید توسعه یابد که البته تقویت موضوع ویزا و امکانات حمل و نقل زمینی و هوایی را نیز می‌طلبد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به اینکه توسعه روابط تجاری از جمله الزامات توسعه روابط دو کشور است اظهار کرد: نیازمند سرمایه‌گذاری‌های متقابل به ویژه در حوزه ترانزیت جاده‌ای و ریلی با کشورهایی هستیم که در این مسیر قرار دارند تا بتوانیم با تسهیل روابط تجاری به توسعه اقتصادی مطلوب برسیم.

قالیباف ریشه وقوع حادثه تروریستی کرمان را نتیجه فعالیت داعش در افغانستان دانست که به دنبال ایجاد ناامنی در کشورهای همسایه افغانستان است و در ادامه گفت: پدید آورندگان و توسعه دهندگان داعش در منطقه مشخص است. همانطور که مشخص است چگونه با سازماندهی این گروهک تروریستی در منطقه مقابله شد و در شرایط کنونی قطعاً نیازمند همکاری‌های گسترده برای مقابله با تروریسم و قاچاق اسلحه و مواد مخدر در افغانستان هستیم.

وی تأکید کرد: حکومت فعلی افغانستان باید به این باور برسد که بدون مشارکت همه گروه‌ها، قبایل و جریانات سیاسی این کشور نمی‌توانند یک دولت پایدار را شکل دهند؛ این مهم‌ترین موضوعی است که کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همسایه افغانستان باید به آن توجه داشته باشند.

گسترش روابط با تهران از اولویت‌های سیاست خارجی تاجیکستان است

رستم امامعلی نیز در ابتدای سخنان خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ایران، این سفر را نخستین سفر رسمی خود به کشورمان عنوان کرد و گفت: در ابتدا اقدام تروریستی اخیر در کرمان را محکوم کرده و با بازماندگان این حادثه عمیقانه ابراز همدردی می‌کنم و برای آنها صبر جمیل خواستارم.

وی همچنین بیان اینکه روابط دیپلماتیک میان دو کشور باید تقویت شود، عنوان کرد: رشد مناسبات و همکاری‌ها با تهران در اولویت سیاست خارجی ما قرار داشته و با همفکری مشترکی که با یکدیگر داریم دورنمای خوبی را پیش روی دو کشور متصور هستیم.

رستم امامعلی نقش پارلمان‌ها در مناسبات میان دو کشور را بسیار کلیدی دانست و افزود: مجلس ملی تاجیکستان به گسترش روابط با مجلس شورای اسلامی ایران توجه ویژه داشته و اطمینان کامل داریم که این سفر به روند گسترش مناسبات جانی تازه خواهد بخشید.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز