تهران ۲۳.۷۳° كمينه ۲۳.۷۳°  بیشینه ۲۳.۹۹°
۲۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۴
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

حمایت از شرکت های دانش بنیان صنعت نفت و گاز موتورمحرکه رشد اقتصادی کشور

میر تاج الدینی افزود: مجلس با هوشیاری قوانینی برای حمایت از شرکت های دانش‌بنیان‌مصوب کرد و قانون جهش تولید دانش‌بنیان همگام با منویات مقام معظم رهبری و رفع تحریم‌های بین‌المللی تصویب شد.
کد خبر: ۷۴۱۳۳

به گزارش معاصر، سید محمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به اینکه پشت هر موفقیتی تلاش و برنامه‌ریزی‌ نهفته است، اظهار کرد: پس از اینکه کشور هدف تحریم‌ها قرار گرفت، راهکارهای متعددی برای غلبه بر این مشکل در پیش گرفتیم. غرب در دور آخر تحریم‌ها به تحریم اقلام راهبردی صنعتی روی آورد تا همه اقتصاد کشور را فلج کند، اما توانستیم در سایه‌ قانون‌گذاری‌های صحیح به رفع نیازهای صنعتی خود با تکیه بر توان داخلی بپردازیم.

وی افزود: مجلس با هوشیاری قوانینی را همسو با تسهیل فضای کسب‌وکار کشور به‌ویژه برای دانش‌بنیان‌ها مصوب کرد و قانون جهش تولید دانش‌بنیان همگام با منویات مقام معظم رهبری و رفع تحریم‌های بین‌المللی تصویب شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: در غیاب سازوکار ترک تشریفات مناقصه، دانش‌بنیان‌ها نمی‌توانستند بازار فروش برای محصولات خود را که اغلب تولیدات بار اول بودند بیابند، بنابراین انگیزه‌ای برای تلاش نداشتند اما در چارچوب این قانون و با حذف ترک تشریفات مناقصه در واقع بازارسازی‌ برای دانش‌بنیان‌ها انجام شد و انگیزه‌ برای متخصصان داخلی برای کار و فعالیت به‌وجود آمد.

میرتاج‌الدینی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز نقش تنظیم‌گری مهمی را به‌عهده گرفت، از یک طرف نیازهای صنایع  و از طرف دیگر، توانمندی‌های دانش‌بنیان‌ها مورد بررسی شد، مرتبط کردن این دو بخش به یکدیگر توانست پیشرفت مطلوبی را در کشور در زمینه بومی‌سازی محصولات راهبردی به‌وجود آورد.

وی ادامه داد: تولیدات بار اول نیاز به حمایت دارند و قوانینی مانند ترک تشریفات مناقصه و طرح تولید بار اول در همین زمینه به‌کار گرفته شدند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: رفع تحریم‌های صنعتی به جز از طریق اتکا به توان داخلی محقق نمی‌شد، منتظر نتیجه مذاکرات نشستن و منفعل عمل‌ کردن به نفع کشور نیست و دیدیم که سیاست‌گذاری‌های فعال تا چه اندازه به حل مشکلات کمک می‌کنند.

میرتاج‌الدینی اظهار کرد: حمایت از دانش‌بنیان‌ها در واقع هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. آنها بازوهای اقتصاد کشور هستند و با نوآوری‌هایشان می‌توانند زمینه رشد اقتصاد ملی باشند، اتفاق‌هایی که در صنعت نفت و گاز رخ داد و حمایت حداکثری این صنعت از تولیدات بار اول توانست تحولی بزرگ در تجارت اقتصاد انرژی ایران ایجاد کند که موتور محرکه رشد اقتصادی کشور شد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری :
ارسال نظر

آخرین اخبار روز